تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 69023
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی، بابیان اینکه در سال‌های قبل میانگین ۱۵هزار هکتار جنگل در آتش می‌سوخت، گفت: در سال۹۶ شاهد کاهش ۶۰ درصدی آتش‌سوزی جنگل‌ها بوده‌ایم.
حریق جنگل‌ها ۶۰ درصد کاهش یافت/ افتتاح اولین آتش‌نشانی مردمی کشور
به گزارش زیست آنلاین، سرهنگ قاسم سبز علی ضمن بیان اینکه آتش‌سوزی جنگل‌های کشور ۶۰ درصد کاهش‌یافته که این امر خبر بسیار خوبی برای دوستداران محیط‌زیست محسوب می‌شود، تأکید کرد: به‌طور میانگین سالانه ۱۵ هزار هکتار حریق در سطح کشور وجود داشته اما امسال به‌واسطه اقداماتی مانند فرهنگ‌سازی، آموزش، تجهیز، بهره‌گیری از مشارکت‌های مردمی، سمن‌ها، تشکل‌های مردم‌نهاد و ... که صورت گرفته خوشبختانه کاهش چشم‌گیر آتش‌سوزی جنگل‌ها را در سال جاری نسبت به سال قبل شاهد بوده‌ایم.

وی افزود: ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌های کشور عامل انسانی دارند که ازاین‌بین ۷۰ درصد به‌طور سهوی و غیر عمد رخ می‌دهند که برای جلوگیری از آن باید اقدامات وسیعی را صورت داد.

مشارکت های مردم در اولویت

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور گفت: فرایند آتش‌سوزی جنگل‌ها باعث می‌شود که ما در مجموعه مدیریت منابع طبیعی کشور بحث گسترده‌ای پیرامون آموزش و فرهنگ‌سازی درباره حفظ و حراست از جنگل‌ها را در سطح کشور داشته باشیم که در این حوزه قطعاً حضور مردم و فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد در آن محوریت محسوب می‌شود، ما معتقد هستیم فعالیت‌های مردمی در کنار آموزش و فرهنگ‌سازی عامل مؤثری برای کاهش حریق جنگل‌ها و مراتع در سطح کشور است.

سبز علی بیان کرد: با توجه به اقلیم خشک و نیمه‌خشک کشورمان، حفاظت از منابع طبیعی، نگاه ویژه مردم را می‌طلبد چراکه به دلیل وسعت سرزمینی حضور دستگاه‌های دولتی کفایت کار را نمی‌کند لذا می‌بایست حضور مردم و همکاری‌شان را در حوزه منابع طبیعی داشته باشیم تا به موفقیت‌هایی درزمینهٔ حفظ منابع طبیعی دست پیدا کنیم.

یگان حفاظت ساختارمند می‌شود

وی همچنین افزود: خوشبختانه شاهد افتتاح نخستین پایگاه اطفای حریق مردم‌نهاد منابع طبیعی و جنگل‌های کشور در شهرستان مهدی‌شهر هستیم که نشان از درک بالای مردم استان سمنان در مقوله حفاظت از منابع طبیعی و مشارکت‌های مردمی می‌دهد که امیدواریم این امر الگویی برای تمام استان‌های کشور باشد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور بابیان اینکه ساختار این یگان در سال۹۷ سازمان‌دهی مجدد می‌شود، گفت: کمبود نیرو در یگان حفاظت ما را بر آن داشته تا دو محور مهم شامل ساختارمند کردن تشکیلات یگان حفاظت و در ثانی استفاده از مشارکت‌های مردمی به‌مثابه نقطه هدف‌گذاری و راهبرد یگان در برابر متخلفان و متصرفان عرصه‌های منابع طبیعی را در سال جاری و آتی در صدر برنامه‌های خود قرار دهیم که به دنبال تحقق آن هستیم./ منبع: خبر

https://zistonline.com/vdcjtyem.uqeh8zsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما