تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۳:۳۴
کد مطلب : 68224
معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ما با سمن‌ها تعامل می‌کنیم،اظهارکرد: تعامل با سمن‌ها را نباید با مزدورپروری و وردست پروری اشتباه بگیریم. ما با سمن‌های قانونی که بدون وابستگی مالی به سازمان محیط زیست برای بهبود وضعیت محیط زیست کشور تلاش می‌کنند نهایت تعامل را داریم.
تعامل با سمن ها بدون وابستگی مالی به سازمان محیط زیست
به گزارش زیست آنلاین، کاوه مدنی در نشست خبری معاونت آموزش و پژوهش و سرپرست مرکز امور بین‌المللی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تلاش ما در این دوره این است که از مسائل کمی جدا شویم و روی کیفیت برنامه‌ها تمرکز کنیم، گفت: نمونه موفق سمن، سمن قانونی است که کار خود را بدون حاشیه انجام می‌دهد. سمن طبق قانون یک نهاد غیردولتی است و مهمترین ویژگی آن عدم وابستگی مالی به دولت است.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما ردیف و برنامه‌هایی برای سمن‌ها در نظر گرفته می‌شود، گفت: این یک مسیر اشتباه بوده و واضح است که سمن‌ها باید به لحاظ مالی وابستگی به دولت نداشته باشند. یک سمن به دفتر ما مراجعه کرد و درخواست انجام ارزیابی زیست محیطی را ارائه داد و برای ما تعجب آور است که یک سمن چطور می‌خواهد کار ارزیابی زیست محیطی را انجام دهد. برخی سمن‌ها دنبال این هستند که با لیبل سمن به عنوان شرکت مشاور فعالیت کنند و این مسیری برای رها شدن آنها از مالیات است.

مدنی تاکید کرد: برای ما مردم و سمن‌ها یکی هستند. اگرچه همکاری با سمن‌ها سهل‌تر است اما اینطور نیست که فقط سازمان‌های مردم‌نهاد را به رسمیت بشناسیم بلکه ما با همه کسانی که بخواهند برای محیط زیست کشور فعالیت کنند تعامل خواهیم داشت ضمن اینکه شفاف سازی در این زمینه امری لازم است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در مورد نحوه هدایت سمن‌ها توسط این سازمان اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست سمن‌ها را تصدی‌گری نمی‌کند اما سعی دارد آموزش‌های لازم را در اختیار آن‌ها قرار دهد. سازمان‌های مردم‌نهاد باید بدانند که از بدنه مردم هستند و در آن‌ها باید همواره به روی بقیه باز باشد. در حال حاضر با سمن‌ها گفت‌وگو و تعامل داریم و این روند تداوم خواهد داشت.

وی افزود: قطعا در برنامه‌های معاونت آموزش و پژوهش، سمن‌ها و آموزش به آن‌ها دیده شده و واضح است که این گروه‌ها در بسیاری از اتفاقات محیط زیستی نقش اثرگذاری دارند. برنامه‌هایی در سال ۹۷ برای توان افزایی سمن‌ها داریم که در حال تدوین آن‌ها هستیم.

۲۴۰ میلیون تومان در بخش پژوهش بدهکار هستیم

مدنی در ادامه در زمینه فعالیت‌های پژوهشی در این معاونت اظهار کرد: متاسفانه کل بودجه سازمان حفاظت محیط زیست در بخش پژوهش تنها ۱۲۰ میلیون تومان است البته تاکنون ۲۴۰ میلیون تومان در این حوزه بدهکاری داریم اما سعی می‌کنیم اطلاعات را به دانش تبدیل کنیم و با زبان ساده در اختیار مردم قرار دهیم. وظیفه بخش آموزش و پژوهش این است که اطلاعات را به شکل اینفوگرافی و به زبانی ساده در اختیار مردم قرار دهد.

وی در ادامه در مورد فعالیت‌های بین‌المللی این معاونت گفت: در حوزه بین‌الملل فعالیت‌هایی را در دست انجام داریم. برای مثال در همین دوره کوتاه توانستم به عنوان نایب رئیس سومین مجمع جهانی محیط زیست انتخاب شوم. این نشانه آن است که جامعه جهانی برای ارتباط با کشور ما تمایل دارد. ایران توانست در این مجمع سهم آسیا و اقیانوسیه را از آن خود کند و این اتفاق برای اولین بار برای کشور ما رخ داد و یک سال و نیم فرصت برای ما فراهم کرد.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در حوزه بین‌الملل موضوع گرد و غبار را با جدیت دنبال می‌کنیم. مهمتر از آن  قصد داریم ادبیات گفت‌وگو را بر اساس یک زبان ملی در عرصه بین‌الملل رواج دهیم. برای مثال نباید ادعا کنیم که ترکیه مسئول همه بدبختی‌های ما در حوزه گرد و غبار است بنابراین در تعامل با جهان نمی‌توان فقط غر زد و نمی‌توانیم ادعا کنیم که توافقنامه پاریس را نمی‌پذیریم و به آن ملحق نمی‌شویم اما دنیا باید به ما پول بدهد تا در برابر تغییرات اقلیم کار کنیم.

جلوی امضای توافقنامه‌های کشکی را گرفتیم

مدنی تاکید کرد: در این دوره سعی کردیم جلوی امضای «توافقنامه‌های کشکی» را هم بگیریم. متاسفانه با کشورهای مختلف توافقنامه‌هایی امضا می‌شد که قابلیت عملیاتی شدن نداشت و حتی سعی داریم در گفت‌وگو با سفرای کشورهای مختلف دنبال اهداف کوچک و قابل اجرا باشیم.

همکاری سازمان حفاظت محیط زیست با شهرداری تهران

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در مورد همکاری این معاونت با شهرداری‌ها اظهار کرد: برای همکاری با شهرداری اقداماتی انجام شده است. همین امروز مخزن‌های تفکیک زباله خشک در سازمان محیط زیست توزیع شد که این مخزن‌ها از طریق شهرداری در اختیار ما قرار گرفته است.

وی افزود: سعی داریم با کمک شهرداری حمل و نقل عمومی را داخل پارک پردیسان دنبال کنیم که قرار دادن تعدادی دوچرخه در ورودی پارک پردیسان به منظور تسهیل تردد در این پارک در حال برنامه ریزی است.

به گزارش ایسنا، مدنی ادامه داد: به ادارات محیط زیست استان‌ها نیز تاکید کردیم که توان تعاملی خود را با شهرداری‌ها تقویت کنند. در همین زمینه برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای اعضای شورای شهر و دهیاری‌ها را دنبال خواهیم کرد.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcba5b0.rhbw5piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما