تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۳:۱۴
کد مطلب : 67300
عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان گفت: شنیده‌ها حاکی از آن است که افغانستان در دشت‌های نزدیک به مرز در حال احداث سدهایی است که به طور قطع این سدسازی‌ها محیط زیست و سلامت مردم استان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
خشکی ۷۰ درصدی هامون با کارشکنی افغانستان
به گزارش زیست آنلاین، علی کرد با انتقاد از اینکه در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد تالاب هامون به دلیل کارشکنی  و سدسازی‌های کشور افغانستان خشک است، گفت: این تالاب یکی از حیاتی ترین منابع آبی برای دشت بزرگ سیستان و تامین آب شرب کلانشهر زاهدان است که به دلیل خشکسالی ۱۵ ساله، سدسازی ها و کارشکنی کشور افغانستان در جلوگیری از ورود آب به هیرمند که اصلی ترین منبع تامین آب تالاب به شمار می رود در معرض خشکی و نابودی کامل است.
نماینده مردم خاش و میرجاوه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کشور افغانستان به تعهدات آبی خود در زمینه تقسیم آب هیرمند عمل نکرده است، افزود: در حالی که ایران در زمان جنگ پذیرای آوارگان برادران دینی و مسلمان خود بود و در حال حاضر نیز تمامی تلاش خود را برای نگهداری و اسکان افاغه مجاز و غیرمجاز به کار می برد اما متاسفانه این کشور با سدسازی های متعدد زمینه خشکی تالاب هامون و شیوع ریزگردها در سیستان را فراهم کرده است.
وی با یادآوری اینکه در گذشته تکنیک های سدسازی، آبخیزداری و مصالح ساختمانی از سوی ایران برای رفع مشکلات بحران آب به کشور افغانستان صادر شد، تصریح کرد: از سویی مهندسان، دانشمندان و متخصصان سدساز کشور نیز برای رفع مشکلات بحران آبی به این کشور سرازیر شدند اما متاسفانه افغانستان سال ها است تمامی این ملاحضات را زیر پا گذاشته و از ورود آب به تالاب هامون جلوگیری می کند.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه بیش از ۷۰ درصد تالاب هامون خشک است و تالاب در آستانه خشکی کامل قرار دارد، گفت: از وزارت امور خارجه، نیرو و کشور تقاضا داریم با سفر به این کشورحق آبه به حق تالاب هامون را پیگیری کنند.  
کرد با بیان اینکه شنیده ها حاکی از آن است که کشور افغانستان در دشت های نزدیک به مرز سدهایی را در دست احداث دارد، افزود: این سدسازی ها به طور حتم محیط زیست و سلامت مردم استان سیستان و بلوچستان  را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
به گزارش انرژی امروز، نماینده مردم خاش و میرجاوه در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه تالاب هامون منشا عمده ریزگردهای سیستان است، گفت: در حال حاضر آب شرب زاهدان جیره بندی می شود، هر چند جلساتی با سران کشور افغانستان برای پیگیری حقابه هامون برگزار شده اما متاسفانه خروجی مفیدی نداشته است بنابراین می طلبد دیپلماسی کشور با قاطعیت و به فوریت نسبت به پیگیری این مهم اقدام کنند.
عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به اشتراکات مذهبی و قومی میان دو کشور می طلبد نمایندگان، معتمدان، علماء و افراد بانفوذ استان با ورود به این موضوع حقابه هامون را صورت محلی پیگیری کنند.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcfxmdv.w6dexagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما