تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۴۲
کد مطلب : 65312
ایستانیوز:مواد رادیو اکتیوی که در نتیجه فاجعه نیروگاه اتمی فوکوشیما آزاد شده بود در شن ها و آب های زیر زمینیدر فاصله ۶۰ کیلومتری نیروگاه در حال تجمع است.
تجمع مواد رادیو اکتیو در شن و ماسه های ساحلی فوکوشیما
به گزارش زیست آنلاین ،در یک پژوهش جدید برای اولین بار تجمع مواد رادیو اکتیو را در ۱۰۰ کیلومتری نیروگاه گزارش شد و به نظر می رسد که این موارد رادیو اکتیویسزیم باشند. طبق اظهارات پژوهشگران، کسی در خطر آلودگی رادیو اکتیو از این آب ها نیست زیرا این آب ها به مصرف شب و فعالیت های شهری نمی رسد. اما از با آشکار شدن چنین مکانیسم جذب و آزادسازی مواد رادیو اکتیو، باید این فرآیندها در مدیریت مناطق ساحلی مد نظر قرار گیرد.
طبق تئوری ارائه شده در این پژوهش، سزیم رادیو اکتیو ۱۳۷ پس از سال ۲۰۱۱ در طول خط ساحلی جابجا شده است و در نهایت در سطح ذرات شن ساحلی به دام افتاده است. این بر خلاف انتظارات محققین از انتشار این ماده به تمام نقاط دریا بود. هیچ کس انتظار نداشت که بیشترین غلظت رادیو اکتیو به جای سواحل فوکوشیما، کیلومتر ها دورتر و در آب های زیر زمینی ساحلی یافت شود.
این پژوهش همچنین نشان داد که شن و ماسه های سزیم دار تنها در مناطقی با آب لب شور یافت شده است که ترکیبی از آب شیرین و آب شور دریا است، در صورتی که در شن های آب شور دریا سزیم نتوانسته است به سطح شن ها متصل شود. در نتیجه در زمانی که آب دریا با غلظت بیشتری با آب های لب شور مخلوط شود، سزیم به دام افتاده در این مناطق آزاد شده و در اقیانوس رها می شود.
این تیم تحقیقاتی اعلام کردند که غلظت سزیم آزاد شده از این منبع از نظر غلظتی با دو منبع دیگر که در نتیجه فاجعه فوکوشیما آلوده شده اند برابری می کند.این تیم در طی سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ در ۸ ساحل تا فاصله ۱۰۰ کیلومتری نیروگاه را اندازه گیری کرده اند و اظهار داشته اند که غلظت سزیم رادیو اکتیو در این محدوده ۱۰ برابر بیشتر از غلظت آن در آب سواحل نیروگاه است. بنابراین موضوعی که این پژوهش روشن ساخت آن است که نمی توان به هیچ وجه پیش بینی کرد که آلودگی های رادیو اکتیوی با چه الگویی در محیط اطراف پراکنده می شوند./منبع: cleantechnica
 

https://zistonline.com/vdcgxw93.ak9nq4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما