تاریخ انتشار :دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۱۰
کد مطلب : 65243
نوآوری‌های فناورانه در عرصه پرداخت و پدید آمدن فینتک‌ها و استارت آپ‌ها، سیستم بانکداری سنتی را متحول ساخته است. رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیزاین روزها تحول تازه‌ای را برای بانک‌ها ایجاد کرده‌اند.
پرداخت و پدید آمدن فینتک‌ها و استارت‌آپ‌ها
به گزارش زیست آنلاین، در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، بانک‌ها به استفاده از شبکه‌های اجتماعی چون فیس‌بوک، یوتیوب مبادرت ورزیده تا از این طریق با بخش عمده‌ای از مشتریان خود که عمدتا از نسل دیجیتال هستند، در این فضای مجازی ارتباط برقرار کنند. در صنعت بانکداری که جذب مشتری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است ارتباطات دیجیتالی به یک کانال ارتباطی بسیار قوی برای ارتباط بین موسسات مالی و مشتریان تبدیل شده است. در واقع شبکه‌های اجتماعی منبع وسیع و پایان ناپذیری از اطلاعات را گرد هم می‌آورند که می‌توانند در شناخت خواست، نیاز و پسندهای مالی مشتریان کمک زیادی به بانک‌ها کنند و نقش به سزایی نیز در پیدایش و گسترش روش‌های نوین بانکداری به ویژه بانکداری باز داشته‌باشند.

در واقع بانکداری باز  یا Open Banking یکی از گرایش‌های جدید بانکداری در جهان است که توسط نیمی از بانک‌های بزرگ دنیا مورد استفاده و توجه قرار گرفته است. بانکداری باز به معنای استفاده از فناوری‌های اپن سورس است که به تامین کنندگان طرف سوم امکان ساخت اپلیکیشن‌ها و خدماتی را می‌دهد که به موجب آن مشتریان کنترل و نظارت بیش‌تری بر امور مالی خود خواهند داشت. همچنین بانکداری باز به معنای تهیه و تدارک خدماتی از طریق پلتفرم‌های   APIیا واسط‌های توسعه نرم افزاری است که سرویس‌های بانکی را به صورت عمومی و در پلت فرم‌های مختلف مانند موبایل و وب ارائه می‌دهند.
 
نقش این واسط به گونه‌ای است که به افرادی که در توسعه نرم افزار تخصص ویژه‌ای دارند امکان می‌دهد این تخصص را در تولید نرم افزارهای بانکی قرار داده و در گسترش فضای بانکداری سهیم شوند. سرویس‌هایی چون مانده و صورت حساب،پرداخت قبض و انتقال وجه از جمله سرویس‌های این واسط هستند. در واقع افتتاح حساب API در خدمات مالی گامی مهم به سوی «بانکدرای باز» است که پتانسیل فوق‌العاده‌ای را در حوزه نوآوری، خلق روش‌های نوین و مقابله با اخلال گران دیجیتال در اختیار بانک‌ها و دیگر موسسات مالی قرار می‌دهد.

اما بانکداری نوین نیازمند قانون‌گذاری‌های به روز و جدید نیز است. PSD۱ یکی از قانون‌هایی است که در سال ۲۰۰۷ برای متناسب سازی بازار اروپا با خدمات پرداخت طراحی شده و قرار است PSD۲ نیز در ژانویه ۲۰۱۸ به جای PSD۱ به کار گرفته شود. نسخه جدید PSD۲ با حفظ مزایای نسخه پیشین و افزایش شفافیت و حمایت از مشتری و امنیت و قیمت گذاری ایجاد شده است. یکی از اهداف اصلی PSD۲ تحریک رقابت در بازار پرداخت اتحادیه اروپاست و در پی آن است تازه‌واردان راحت‌تر بتوانند جای پای خود را در فضای پرداخت کنند.
 
علاوه بر این بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد ۸۸ درصد مصرف‌کنندگان از ارائه‌دهندگان پرداخت‌های آنلاین استفاده می‌کنند که این مسئله نشان‌دهنده اشتیاق فراوان برای تحولات دیجیتالی و چشم‌انداز جدید تراکنش‌هاست که PSD۲ قصد دارد به آن دست یابد.به کارگیری نرم افزارهای موبایلی جهت انجام امور بانکی و نگرانی از امنیت اطلاعات بانکی موضوع دیگری است که در بانکداری الکترونیک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در واقع توسعه‌دهندگان آپ‌های موبایلی باید همیشه با اطلاع کامل از مسائل امنیتی به توسعه نرم‌افزارهای موبایلی بپردازند.
 
بنابراین، با توسعه ابزارهای موبایل اولین مسائلی که مدنظر شرکت‌ها باید قرار گیرد، مسائل امنیتی است. براساس آمارهای به‌دست آمده در حدود ۳۵ درصد از ارتباطات موبایلی رمزگذاری نشده‌اند و به‌طور متوسط هر ابزار موبایلی با ۱۶۰ آدرس پروتکل اینترنتی در تماس است که این امر منجر به افزایش ریسک امنیتی شده است. به همین دلیل اطلاع از نوع سیستم عامل و پلت فرم گوشی‌های هوشمند و بررسی وضعیت امنیتی آن‌ها بسیار ضروری است.
 
بزرگترین پلت فرم‌های موبایلی دنیا سیستم IOS اپل و اندروید گوگل هستند. اندروید در حال حاضر از پرطرفدارترین سیستم عامل‌های موبایل است که توسط شرکت گوگل برای موبایل‌ها و تبلت‌ها و بر پایه سیستم عامل لینوکس طراحی و ساخته شده است. سیستم عامل IOS نیز سیستم عامل انحصاری اپل است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ به همراه آیفون ارائه شد.  IOSبر مبنای رابط کنترل چند لمسی طراحی شده است. سیستم عامل بلک بری نیز توسط شرکت بلک بری برای اسمارت فون‌های این شرکت طراحی شده است.
 
اگرچه این سیستم عامل به پای اندروید و IOS نمی‌رسد اما با ارائه امکانات بسیار خوبی مانند برقراری ارتباط آسان میان موبایل و کامپیوتر، قابلیت کار با شبکه‌های اجتماعی، فروشگاه‌های مجازی و سازگاری با بیشتر سرویس‌های ارسال و دریافت پیام، این سیستم عامل را به یکی از محبوب‌ترین سیستم عامل‌ها بدل کرده است. اما همان طور که گفته شد مهم‌ترین موضوعی که در بررسی سیستم عامل‌های موبایلی اهمیت دارد، مساله امنیت آن‌هااست. هر سیستم عامل وظیفه دارد تا امنیت کاربران خود را تامین کند. برای نمونه اندروید سیستم عاملی متن باز است و برنامه نویسان می‌توانند با نوشتن کدهای پیچید، اپلیکیشن‌های مخرب را توسعه دهند و امنیت کاربران را به خطر اندازند.
 
در واقع از طرفی اندروید بیش‌ترین تعداد کاربر را در سطح جهانی دارد و به همین علت نیز بیش‌تر تهدیدها متوجه این سیستم عامل است. اما بلک بری از سیستم عامل‌هایی است که یکی از پایه‌های طراحی آن اصول امنیتی بوده و به همین دلیل روسا و وزرای بسیاری از کشورها از این سیستم عامل استفاده می‌کنند. سیستم عامل IOS بعد از اندروید بیش‌ترین تعداد کاربر را در دنیا دارد. این سیستم عامل برخلاف اندروید سیستم عاملی متن بسته است و بهترین نکته درباره آن بازنشدنی بودن آن است.
 
موضوع امنیت موبایل‌ها و به تبع آن شبکه‌های اجتماعی به حدی است که یکی از پروژه‌های کار شده پروژه امنیت نرم افزار "اوپن وب" است که یکی از پروژه‌هایی است که در آن به ارزیابی ریسک‌های موبایلی پرداخته شده است. این پروژه با همکاری دو شرکت اکسنچر و NowSecure انجام شده که در آن بسیاری از ریسک‌های مهم ابزارهای موبایلی شناسایی شده است.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcjt8em.uqeixzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما