تاریخ انتشار :دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۰۷
کد مطلب : 65234
زیست آنلاین :صنعت نساجی یکی از بزرگترین صنایع جهان است که امروزه به دلیل بی توجهی به آن به شدت تحت فشار است زیرا شدیداً نیازمند ایده ها و نوآوری های جدید است تا بتواند خود را با قوانین زیست محیطی جدید وفق دهد.
کاهش ردپای کربن در صنایع نساجی
به گزارش زیست آنلاین ،در هفته گذشته در قبرس همایشی تحت عنوان سکوی پرتاب اقلیم در قبرس برگزار شد که هدف آن نشان دادن رقابت سبز بین تولیدکنندگانی از کشورهای مختلف همچون کنیا، استرالیا، انگلستان، اروپا و سایر نقاط جهان بود. تمامی تمرکز شرکت ها در این همایش نشان دادن میزان تلاش های خود در کاهش ردپای کربن شرکت بود.
در این همایش هر یک از صنایع به نحوی نوآوری های خود در زمینه کاهش ردپای کربن را نشان می دادند. اما در این بین یکی از شرکت های مهم، شرکت لابراتوآر نساجی وین از کشور اتریش بود. این شرکت موفق به ابداع فرمول جدیدی از رنگ با استفاده از باکتری شده بود که می تواند راه حلی پایدار و امن برای رنگ آمیزی ارائه کرده و در صنعت نساجی انقلابی ایجاد کند.
این شرکت اثرات منفی صنعت نساجی را در سه بخش اثرات انسانی، اثرات اکولوژیکی و رد پای کربن مورد بررسی و تحلیل قرار داده بود. در نهایت این شرکت در همایش در رقابت سبزی که برگزار شد در شرکت های دیگر و در بین تمامی صنایع در رتبه سوم قرار گرفت.
امروز صنعت نساجی نیاز مبرمی به نوآوری دارد. مسائل زیست محیطی مربوط به صنعت نساجی بسیار متعدد بوده و آثار منفی آن همه روزه در اطراف مناطق تولیدی کاملاً مشهود است. اما یکی از مهمترین مسائل مربوط به این صنعت، بخش رنگ آمیزی است. شرکت مذکور شیوه ای از رنگ آمیزی ابداع کرده اس که به طور قابل توجهی اثرات منفی این فرآیند در صنعت نساجی بر محیط زیست را کاهش می دهد.
همیشه رنگ های مورد استفاده در صنعت نساجی مشتقاتی از مواد نفتی بوده و در نتیجه با کاهش روز افزود استفاده از مواد نفتی به دلیل تغییرات اقلیم، کاهش مصرف این صنعت نیز بسیار ضروری به نظر می رسد. علاوه بر این، این رنگ ها سمی هستند و حتی در زمانی که لباس پوشیده می شود از طریق تنفس وارد بدن فرد می شود. این گازهای سمی بویژه برای افراد فعال در این صنعت نیز سمی و مضر هستند.
در طی فرآیند رنگرزی، این رنگ ها به همراه سایر مواد شیمیایی موجود در پساب کارخانه ها مستقیماً وارد آب های سطحی شده و کل آب اطراف کار خانه را تا شعاع قابل توجهی مسموم می کنند. در حقیقت طبق تحقیقات انجام شده، پساب های دفع شده از کارخانجات نساجی از جمله آلوده ترین پساب ها در بین کل صنایع جهان محسوب می شود.
بنابراین، استفاده از روش های پایدار در جهت رنگ آمیزی در صنعت نساجی می تواند گام بزرگی در افزایش پایداری این صنعت باشد./
منبع: cleantechnica

https://zistonline.com/vdcjx8em.uqeitzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما