تاریخ انتشار :يکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۲۹
کد مطلب : 63408
زیست آنلاین :توسعه ظرفیت و توانمند سازی جوامع محلی می تواند راه حلی برای جلوگیری از تضاد فرهنگی و کاهش آسیب های احتمالی باشد
ظرفیت سازی پیش زمینه مناسبی برای کاهش آسیب های فرهنگی در گردشگری
بابک مغازه ای فعال محیط زیست  در این باره به زیست آنلاین می گوید:  جوامع بومی با جوامع محلی متفاوت هستند بصورتی که در کشور جوامع بومی  از نظر غذا، پوشش، شیوه زندگی و فرهنگ چارچوبی متفاوت و کاملا فولکلوری داشته باشند به ندرت یافت میشود و در صورت وجود هم اغلب در مناطق صعب العبور ساکن هستند دارند که گردشگر در آنجا امکان دسترسی ندارد پس عملا ما در برنامه ریزی گردشگری بیشتر با جوامع محلی روبرو هستیم
 مسئول گروه کاری سازمانهای غیر دولتی حامی گردشگری و توسعه پایدار در ادامه بمی افزاید :  در جوامع محلی مردم حساسیت های خودشان را دارند و وقتی گردشگر داخلی و خارجی به صورت گسترده وارد این جوامع می شود می تواند برخی مسائل را تحت تاثیر خود قرار دهد .
 برای آنکه بتوانیم اثرات منفی این حضور را کاهش دهیم و در کنار آن مناطق طبیعی و  حیات وحش را هم حفظ نموده  و از تغییرات  فرهنگی این جوامع محلی جلوگیری کنیم باید ظرفیت سازی لازم را انجام دهیم و این کار پیش از ورود گردشگر به این مناطق انجام شود و همزمان با فراهم شدن زیر ساخت های لازم پیشبینی هاو توان افزایی اجتماعی و فرهنگ سازی نیزصورت گیرد .
مغازه ای در ادامه تصریح می کند :یکی از اقدامات مهم در این حوزه این است که پیش از درگیر شدن در فرآیند ارائه خدمات عواملرلازم  را  به صورتی توانمند کنیم که به بهترین نحو پذیرای گردشگرلن باشند که خود این مساله به ۶ ماه تا سه سال زمان نیاز دارد. مثل کاری که کشور ترکیه انجام داد و اجرای آن  باعث شد پیشرفت قابل ملاحظه ای در این حوزه داشته باشند. در واقع آماده نکردن زیر ساخت ها و حضور گردشگر در این جوامع باعث می شود که جوامع محلی اظهار نارضایتی کنند .البته این برنامه برای حدود ۷۰ روستا برنامه ریزی شد اما هنوز اجرایی نشده است .
این کارشناس حوزه گردشگردی در ادامه می گوید : وقتی می خواهند کار گردشگری انجام دهند باید زیر ساخت های فیزیکی، اجتماعی و فرهنگی این جوامع را فراهم کنند .
در واقع این کار باید برای عموم مردم به صورت عام و برای افرادی که خدمات گردشگری انجام می دهند به صورت خاص انجام شود زیرا این گروه از افراد اصطکاک و برخورد  بیشتری با گردشگران دارند و نوع رفتار و عمل آنها می تواند در افزایش روند گردشگری موثر باشد.
وی در ادامه با تاکید بر آین که این توانمندی ها در طول زمان و به صورت آموزش باید در اختیار جوامع گردشگر پذیر قرار گیرد در ادامه تصریح می کند : وقتی قرار است گروهی گردشگر از جامعه ای محلی دیدن کنند باید توانمندی های راهنمایان گردشگرای نیزبالا رود تا بتوانند هم به مردم محلی فرهنگ و شرایط گردشگران را توضیح دهند و هم اینکه این توانایی را داشته باشند که شرایط فرهنگی جوامع محلی را به گردشگران گوشزد کنند و برخی از آداب و مسائلی را که برای این جوامع مهم است را توضیح بدهند  تا به این طریق آسیب را به حداقل برسانند
از طریق توسعه گردشگری پایدار هم منافع اقتصادیشان تامین می شود و هم می توانند بهداشت، امنیت و درآمد بالاتری داشته باشند

https://zistonline.com/vdcaayni.49new15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما