تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۱۰
کد مطلب : 63232
سرپرست دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: برای اجرای طرح های مالچ پاشی در عرصه های بیابانی کشور، چهار هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.
اختصاص 4 هزار میلیارد ریال برای مالچ پاشی عرصه های بیابانی
فرهاد سرداری اظهار کرد: امید می رود با تخصیص اعتبارات، گام های موثری برای مقابله با بیابانزایی انجام شود. 
وی افزود: در سال های گذشته برای خرید مالچ، با مشکل روبه رو بودیم اما اکنون اعتبار خوبی در این زمینه گذاشته شده است. 
* مالچ پاشی اثر بدی بر محیط زیست ندارد
سرداری درباره ادعاهای طرح شده در زمینه اثرات سوء زیست محیطی مالچ پاشی ها در عرصه های طبیعی گفت: درباره اثرات سوء مالچ پاشی، صحبت هایی مطرح شده که مبتنی بر تحقیق علمی نیست. 
وی تصریح کرد: برای بررسی مضرات زیست محیطی، اقدام تحقیقی با مشارکت شرکت ملی نفت انجام شده و تمام مناطقی که در ۳۰ سال اخیر در کشور مالچ پاشی شده بود مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته و در آن، عرصه های بیابان به لحاظ شرایط خاک، آب زیر زمینی و پوشش گیاهی بررسی و آزمایش شده است.
سرپرست دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری افزود: نتایج این آزمایش نشان می دهد که مالچ پاشی های انجام شده در عرصه های طبیعی اثر بد زیست محیطی ندارد و این نتایج به صورت مستند موجود است. 
وی درباره برنامه های ایران برای مقابله با بیابانزایی در کشور همسایه اظهار کرد: هفته گذشته اجماع جهانی با ۳۳ کشور انجام شد تا برای همکاری منطقه ای برنامه تدوین شود.
وی خاطرنشان کرد: در این باره باید وزارت امور خارجه نیز کمک کار باشد و حمایت های دفتر یو.ان.دی.پی سازمان ملل هم جذب شود. 
سرداری در بخش دیگر سخنان خود درباره پیشروی بیابان ها و افزایش میزان سطح این عرصه ها گفت: زمانی که توان تولید اکولوژیک در یک منطقه کاهش پیدا می کند، بیابانزایی اتفاق می افتد و مناطق به سمت بیابانی شدن پیش می روند و این وضعیت اکنون به علت شرایط خشکسالی ها و کاهش بارندگی ها در برخی استان های غربی، استان اصفهان و استان سیستان وبلوچستان مشاهده می شود.
بر اساس این گزارش ۳۲.۶ میلیون هکتار از عرصه های طبیعی کشور، عرصه های بیابان است. 

 

منبع: ایرنا

 

https://zistonline.com/vdcf00dv.w6dmmagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما