تاریخ انتشار :چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 62137
آلبرت بغزیان اقتصاد دان معتقد است :

مسولیت اقتصادی راهگشای اقتصاد سبز

زیست آنلاین:استاد اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه نمی توان در کنار ایجاد اشتغال از مسائل زیستی بی تفاوت گذشت و کسب و کار ایجاد کرد ،راهکار آن را توجه بخش های مختلف و سازمان های مربوطه می داند.
مسولیت اقتصادی راهگشای اقتصاد سبز
زیست آنلاین:استاد اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه نمی توان در کنار ایجاد اشتغال  از مسائل زیستی بی تفاوت گذشت و کسب و کار ایجاد کرد ،راهکار آن را توجه بخش های مختلف و سازمان های مربوطه دانسته و می گوید: اقتصاد سبز به مسائل مختلف نگاهی تازه دارد و دریچه دیگری به سوی مسائل مختلف باز می کند .ماجرا در اقتصاد سبز بحث سود آوری بیشتر و به صرفه بودن صنایع نیست ،بلکه بحث بر سر تضمین سلامت و حفظ محیط زیست است . البته بحث مسولیت های اقتصادی نیز در زمینه مهم به نظر می رسد وقتی بحث سوخت های فسیلی برای  جایگزینی سوخت های رایج مطرح می شود نه بحث بازده اقتصادی به میان است و نه افزایش درامد بلکه چیزی که مهم به نظر می آید حفط منابع موجود برای آیندگان است که  این مساله  به مسولیت اقتصادی و اقتصاد پایدار بر می گردد.

آلبرت بغزیان  درگفت و گو با زیست آنلاین در تعریف اقتصاد سبز می گوید : اقتصاد علم تخصیص منابع درآمد زا است که وقتی در کنار مسائل زیست محیطی قرار می گیرد رنگ و بوی سبز به خودش می گیرد. در واقع دغدغه اینکه چه کالایی تولید شود که آلودگی ایجاد نکند ،گونه های گیاهی را نابود نکند و هزینه ای را به دوش محیط زیست تحمیل نکند  برای سرمایه گذار سبز اهمیت پیدا می کند. در واقع روش تولید برای او مهم می شود اینکه آب آلوده نشود و پیامدهای منفی به دنبال نداشته باشد.

وی در ادامه به جایگاه اقتصاد سبز در ایران اشاره کرده و می گوید : به چند دلیل اقتصاد سبز نتوانسته است در آنجا که باید قرار بگیرد یکی از مواردی که می توان به آن اشاره کرد این است که برخی از صنایع سبز به صرفه نیستند و سرمایه گذار رغبتی برای سرمایه گذاری در آنها ندارد زیرا نمی خواهد فرصت رقابت را در بازاری که درآن مشغول به کار است را از دست بدهد . زیرا از زمان سرمایه گذاری تا زمان بازده مدت زمان زیادی می برد.

این استاد دانشگاه معتقد  است که شاید عدم توجه به مسائل زیست محیطی به صورت یک زنجیره باز هم مشاغل غیر سبز ایجاد کند  در توضیح آن می گوید : برخی از فعالیت ها به دلیل سبز نبودن تعطیل می شوند و بیکاری ایجاد می شود و این باعث می شود فعالیت های جدیدی به طور مثال تاکسی های اینترنتی ایجاد شود که خود این مشاغل نیز باز در چرخه مشاغل غیر سبز قرار می گیرد. زیرا تا زمانی که این تاکسی در خیابان می گردد و به دنبال مسافر است آلودگی وارد هوا می شود و در چرخه نابودی محیط زیست قرار می گیرد.

وی در ادامه می گوید: وقتی تکنولوژی قدیمی است باید تکنولوژی جدید وارد شود اما سرمایه گذار انگیزه ای برای سرمایه گذاری جدید ندارد زیرا ورود تکنولوژی نیز نیاز به صرف هزینه دارد. یعنی از بحث چراغ های خورشیدی گرفته تا فیلتر کردن فاضلاب و پس آب که به کارخانه ها تحمیل می شود همه متحمل هزینه هایی است که سرمایه گذار حاضر به پرداخت آنها نیست از سوی دیگر مالیات هایی که بابت هر تکنولوژی جدید به صاحبان سرمایه نیز تحمیل می شود از مسائلی است که ورود به بخش اقتصاد سبز را با چالش روبرو می کند .

بغزیان معتقد است که این ها تنها موانع نیستند و می گوید : برخی از صاحبان صنایع سودشان در غیر سبز بودن است . مثلامی توان  به کارخانه های خودرو سازی اشاره کرد زیرا هیبریدی کردن و در راستای محیط زیست حرکت کردن موضوعی است که برای این شرکت ها و کارخانه ها متحمل هزینه است و آنها حاضر نیستند تا این اندازه توان و نیرو برای اینکار صرف کنند . یا بحث نابودی زباله ها است که برای صنایع خرج بردار است . آنها برای آنکه از میزان سودشان کاسته نشود و هزینه ای نپردازند حاضرند محیط زیست را آلوده کنند .

از سوی دیگر برای حرکت به سمت مشاغل سبز نیاز است که تکنولوژی وارد شود این که وزارتخانه ها چطور این انگیزه را ایجاد کنند موضوعی است که اصلا روی ان کار نشده است و در واقع هنوز هم بسیاری از شرکت ها در برابر استفاده از لامپ های کم مصرف و خارج کردن خطوط قدیمی مقاومت می کنند

وی در ادامه می گوید: در هدف گذازی برنامه پنجم توسعه قرار شد که ۵ درصد از سهم همه صنایع به اقتصاد سبز اختصاص پیدا کند اما همین سهم اندک نیز نتوانسته است محقق شود.

 

https://zistonline.com/vdciyzaq.t1arp2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما