تاریخ انتشار :جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب : 51969
گذر جاده فعلی از داخل پارک ملی گلستان علاوه بر آسیب به اکوسیستم این منطقه، سبب شده این مسیر به هنگام ناپایداری های جوی بسته شود و به اقتصاد مردم منطقه آسیب وارد کند.
فعالان محیط زیست خواستار تغییر مسیر جاده پارک ملی گلستان شدند
به گزارش زیست آنلاین به نقل از ایرنا اسماعیل مهاجر، اظهار داشت: در نشست هیات دولت در گرگان موضوع اجرای جاده کلاله - گلیداغ - آشخانه به عنوان یک بزرگراه ارایه و پیگیری می شود.

وی اضافه کرد: گذر جاده فعلی از داخل پارک ملی گلستان علاوه بر آسیب به اکوسیستم این منطقه، سبب شده این مسیر به هنگام ناپایداری های جوی بسته شود و به اقتصاد مردم منطقه آسیب وارد کند.

مهاجر با بیان این که ساخت جاده جایگزین برای پارک ملی گلستان این مشکلات را حل می کند، افزود: پس از راه اندازی جاده جدید، محور پارک ملی گلستان به عنوان یک مسیر توریستی و گردشگری مورد استفاده خواهد بود.

مدیر کل محیط زیست گلستان تصویب «پارک ملی هیرکانیان» در مرکز شهرستان گرگان به وسعت ۴۰ هزار متر مربع را از دیگر مطالبات مطرح شده در سفر رییس جمهوری به استان گلستان بیان کرد.

وی افزود: این منطقه بکر جنگلی از توسکستان و گرمابدشت تا شاهکوه را شامل شده و تصویب آن به عنوان پارک ملی همزمان با حضور دولت در استان پیگیری می شود.

مهاجر درباره «جاده ابر» نیز گفت: در این زمینه مطالعات ارزیابی از سوی وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است و محیط زیست بر اساس این بررسی ها عمل خواهد کرد.

مهاجر افزود: بهره برداری طبیعت گردی از جزیره آشوراده به عنوان تنها جزیره ایرانی خزر را از دیگر درخواست های فعالان محیط زیست از دولت برشمرد و افزود: مطالعات تفضیلی این طرح را محیط زیست انجام داده تا این جزیره با ترکیب گردشگری، توریستی مطرح و سرمایه گذاری در آن بر این اساس انجام شود که این موضوع در سفر هیات دولت مطرح می شود.

مدیرکل محیط زیست گلستان در ادامه به مشکل پسماندهای خانگی در استان اشاره کرد و گفت: راه اندازی زون شرقی استان در رفع این مشکل گره گشا خواهد بود.

به گفته مهاجر این زون که بخشی از عملیات آن اجرا شده، به دلیل مشکلات مالی نیمه کاره رها شده در حالی که رفع نشدن مشکل پسماندها به سلامت مردم و محیط زیست آسیب وارد می کند.

وی ادامه داد: تاکنون برای اجرای زون شرقی پسماندهای استان ۵۰ میلیارد ریال هزینه شده و ۵۰ میلیارد دیگر برای تکمیل و بهره برداری از آن لازم است.

مدیر کل محیط زیست گلستان خاطر نشان کرد که بهره برداری از این طرح با توجه به تاثیر آن در تامین سلامت مردم و حفظ محیط زیست در سفر هیات دولت به گلستان پیگیری می شود.

پارک ملی گلستان منطقه ای حفاظت شده در شرق استان گلستان که قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در کشور و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش به شمار می رود.

یکهزار و ۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری، از جمله نیمی از گونه های پستانداران ایران را در حدود ۹۰ هزار مترمربع وسعت خود جای داده است.

حفظ گونه های گیاهی و جانوری این پارک ملی اقدام و همتی ملی طلب دارد.

https://zistonline.com/vdcjhhei.uqevmzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما