تاریخ انتشار :دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۴۰
کد مطلب : 83417
مدیر کل نظارت بر اجرای استانداردهای صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد در واکنش به اظهارات مجری طرح دوگانه سوزهای کارگاهی :

تبدیل کارگاهی دو گانه سوزها استاندارد ندارد/ استاندارد ملی در حال تدوین است

کمیته تدوین ملی استاندارد خودروهای دوگانه سوز تبدیلی کارگاهی منتظر تائیدیه سازمان حفاظت محیط زیست است
زیست آنلاین: پیمان پیرایش مدیر کل نظارت بر اجرای استانداردهای صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد در واکنش به اظهارات محمد حسین باقری مجری طرح CNG با بیان اینکه خودروهای دوگانه سوز تبدیلی کارگاهی طرح سال 98 وزارت نفت تائیدیه استاندارد ندارد. گفت: هنوز استاندارد ملی در این خصوص تدوین نشده و کمیته تدوین در حال انجام اقدامات لازم بوده و در عین حال منتظر تائیدیه سازمان حفاظت محیط زیست است.
به گزارش زیست آنلاین طی سالهای گذشته وزارت نفت اقدام به دو گانه سوز کردن تعدادی خودرو به شکل کارگاهی کرد که مورد تائید سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست نبودند چرا که اصلا استانداردی برای خودروهای دو گانه سوز تبدیل کارگاهی تدوین نشده است. هنوز تکلیف آن خودروها مشخص نشده که وزارت نفت در اقدامی دیگر طرحی مشابه را پس از 20 روز از گران شدن بنزین در آذر ماه 98 بدون آگاهی از وضعیت تکنولوژی موجود و بدون توجه به عدم وجود استاندارد در این خصوص سریعا به مرحله اجرا گذاشت بدون اینکه فرجه ای برای انجام تحقیقات R&D روی خودروها بنزینی موجود در کشور برای گاز سوز شدن صورت گیرد، اعلام کرد که باید یک و نیم میلیون خودرو با هزینه دولت به دو گانه سوز تبدیل شود.

و اکنون بعد از گذشت یکسال، وزارت نفت همچنان به عملکرد غیر قانونی خود ادامه می دهد بطوریکه محمد حسین باقری مجری طرح سی ان جی طی گفتگویی که با زیست آنلاین داشت،( سازمان محیط زیست چه کاره است/ استاندارد CNG را تائید کرده است ) با وجود تاکید قانونگذار و مقررات بر تدوین استاندارد ملی خودروهای دو گانه سوز و کسب تائیدیه از سمت سازمان حفاظت محیط زیست، صراحتا سازمان محیط زیست را هیچکاره خواند و ادعا کرد تبدیل این خودروها دارای تائیدیه سازمان استاندارد است. در حالی که گفتگوی خبرنگار زیست آنلاین با پیمان پیرایش مدیر کل نظارت بر اجرای صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ناقض گفته های باقری است. این گفتگو را در ادامه می خوانید.

*جناب آقای پیرایش آیا خودروهای دوگانه سوز تبدیل کارگاهی تائیدیه سازمان استاندارد را دارد؟ خودروهای دوگانه سوز تبدیلی کارگاهی تائیدیه استاندارد ندارد. چون هنوز تدوین استاندارد ملی در این خصوص تکمیل نشده و کمیته تدوین در حال انجام تست ها و اقدام لازم بوده و در عین حال منتظر تائیدیه سازمان حفاظت محیط زیست است

*چگونه است که وزارت نفت اعلام کرده خودروهای تبدیل شده هم دارای تائیدیه سازمان استاندارد هستند و هم گواهی سلامت می گیرند؟ طی جلسات متعددی که جهت رفع مشکل عدم نظارت بر خودروهای دوگانه سوز تبدیل کارگاهی بین وزارت خانه های کشور، نفت و صنعت و پلیس راهور و سازمان استاندارد برگزار گردید، پیش نویس طرحی به هیأت دولت پیشنهاد گردید که در نهایت منجر به تصویب نامه هیأت وزیران به شماره 174195/ت 55196ه مورخ 25/12/1397 در خصوص خودروهای دو گانه سوز تبدیلی کارگاهی گردید. این تصویب نامه دارای 4 بند بوده که در در بند 2 این مصوبه به صدور گواهی سلامت مطابق دستور العمل پیوست مصوبه اشاره شده است.

در مصوبه مذکور، فرایند به این شکل است که در کارگاههایی که متعلق به وزارت صمت است و تائیدیه صنفی دارد شرکت بازرسی باید نماینده مستقر کند و بر اساس چک لیستی که  توسط سازمان استاندارد تهیه شده بر امور نظارت داشته باشند سپس یک گواهی در سامانه تحت عنوان گواهی سلامت صادر می شود و این گواهی سلامت مدرکی است تا پلیس بتواند کارت خودروی آنها را از تک سوز به دو گانه سوز تبدیلی تغییر دهد. بعد از صدور کارت خودروی دوگانه سوز، خودروی مذکور در سیستم پلیس و وزارت کشور به عنوان خودروی دوگانه تلقی شده و مشمول معاینه فنی دوگانه سوز می گردد. همچنین پس از هوشمند سازی جایگاه های سی ان جی و جلوگیری از سوختگیری خودروهای فاقد گواهی سلامت، خودروی مذکور می تواند سوخت سی ان جی دریافت نماید.

*دراین مرحله آیا تائیدیه سازمان حفاظت محیط زیست الزامی بود؟ در مصوبه مذکور به نقش سازمان حفاظت از محیط زیست اشاره نشده بود اما در اجرای بند 3 مصوبه که در خصوص تدوین استاندارد تبدیل کارگاهی است، سازمان ملی استاندارد از سازمان حفاظت از محیط زیست جهت شرکت در کمیسیون فنی تدوین دعوت نمود.

بند 2 مصوبه مربوط به خودروهایی بود که تا تاریخ 25/12/97 تبدیل شدند و قرار بود خودروها ظرف 6 ماه فرایند گواهی سلامت را طی کنند و گواهی سلامت را اخذ کنند.

*چرا این روند تا کنون ادامه پیدا کرد؟ بند 2 مصوبه به دلیل مشکلات اجرایی متعددی با تأخیر روبرو گردید و از طرف دیگر هوشمند سازی جایگاه ها نیز صورت نپذیرفت .البته در بند 4 همان مصوبه برای چنین موقعیت هایی یک تدبیری اندیشیده شده بود و ذکر شده بود که مسائل اینچنینی را سازمان های ذی ربط می توانند توافق کنند و مشکل را حل کنند پس طی جلساتی تصمیم گرفته شد  که تا تاریخ 1/10/99 بند 2 مصوبه ادامه پیدا کند.

*آیا این مصوبه برای خودروهایی بوده که از قبل تبدیل شده بودند یا برای خودروهایی که از سال 98 تبدیل شده است نیز صدق می کند؟ این مصوبه برای خودروهای تبدیل شده قبل از سال 97 بوده و خودروهای تبدیل شده سال 98 را شامل نمی شود

شرکتهای بازرسی و سازمان ملی استاندارد طبق مصوبه  اصلا فرایند تبدیل را نظارت نمی کند چون هنوز استاندارد تدوین نشده است منتهی دولت قصد داشت برای حل مشکلات ناشی از طرح اولیه وزارت نفت که پیش آمده بود و خودروهایی که تا سال 97 به شکل زیر پله ای تبدیل شده بودند راه کاری پیدا کند  

 مساله اینجاست که مشخص نیست وقتی یک خودرویی زیر پله ای تبدیل می شود چه تاریخی تبدیل می شود یعنی کسی می تواند همین امروز خودرویی را تبدیل به دوگانه سوز کند و ادعا کند که من 2 سال پیش تبدیل کردم پس مشمول این طرح می شوم

چنین مشکلاتی البته قابل پیش بینی بود بر همین اساس در ابتدا در مصوبه یک بازه زمانی 6 ماهه برای اجرای مصوبه تعیین شده بود چون تا وقتی این طرح باز است خودرویی که همین امروز هم تبدیل شده باشد می تواند گواهی سلامت را بگیرد. از سوی دیگر  اینکه بازرس ما اصلا طبق مصوبه فرایند تیدیل را نظارت نمی کند صرفا بعد از تبدیل یکسری موارد مثل استاندارد بودن مخزن نصب شده را چک می کند و ناظر بر فرایند تبدیل نیست و صرفا ناظر بر بعد از تبدیل است .

*فرمودید در بند 3 نقش سازمان محیط زیست مورد اشاره قرار گرفته است؟ در بند 3 مصوبه ذکر شده است که در تدوین استاندارد ملی تبدیل کارگاهی خودروهای دو گانه سوز به جهت نظارت بر فرایند تبدیل صورت می پذیرد و بدین جهت سازمان ملی استاندارد از سازمان های ذی ربط و نهادهای مرتبط از جمله سازمان حفاظت از محیط زیست جهت شرکت در کمیسیون فنی تدوین دعوت نمود.

 کمیته تدوین استاندارد ملی شکل گرفت و طی حدودا یک سال و نیم جلسات متعدد با حضور سازمان حفاظت محیط زیست بررسی شد. کمیته در خصوص مسائل فنی به توافق رسیدند ولی از لحاظ آلایندگی به سازمان حفاظت محیط زیست ارجاع شده است و این سازمان تکلیف کرده است که چند نمونه از تبدیلها تست بشود که  حدود آلایندگی مطابق دستورالعمل پیشنهادی سازمان حفاظت از محیط زیست باشد و رعایت بشود بعد از اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یکی از اعضا کمیته فنی موافقت کند استاندارد تدوین می شود.

*آقای باقری مجری طرح سی ان جی در مصاحبه اخیر خود با زیست آنلاین مطرح کردند که وقتی خودروها استاندارد تایپ اپرووال دارند دیگر نیازی به تائید سازمان حفاطت محیط زیست نیست درسته؟ وقتی خودرو فرایند 85 گانه استاتدارد را تحت نظارت شرکتهای بازرسی طی می کند تائیدیه سازمان استاندارد به وزارت صمت اعلام می شود منتهی در قسمت شماره گذاری حتما تائیدیه محیط زیست را لازم دارد و این ربطی به تایپ اپرووال اولیه ندارد و اگر تائیدیه محیط زیست را نداشته باشد پلیس شماره گذاری نمی کند.

بنابراین گزارش به نظر می رسد سر این کلاف همچنان در میان رفت و آمدهای نهادهای مسئول گم باقی بماند  

https://zistonline.com/vdccm0q4.2bq1s8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما