تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب : 62558
بوم گردی عاملی برای کاهش مهاجرت

توریسم سبز به توسعه پایدار روستایی کمک می کند

زیست آنلاین :بوم گردی و گسترش این صنعت در روستاها می تواند مانع از مهاجرت به شهرها و رواج حاشیه نشینی شود.
توریسم سبز به توسعه پایدار روستایی کمک می کند

فاطمه بابایی عضو انجمن گردشگری شاهرود در گفت و گو با زیست آنلاین می گوید:توریسم سبز در مورد گردشگران طبیعت به کار می رود و اگر بخواهیم آن را معنا کنیم همان طبیعت گردی است.
وی در ادامه می گوید: شاید در نگاه اول بعضی ها فکر کنند که طبیعت گردی و توریسم تنها جنبه تفریحی دارد ،اما نگاه دقیق در این صنعت نشان می دهد، توریسم می تواند نقش اساسی در کاهش نرخ بیکاری،افزایش درآمد ،تامین منابع انرژی و از همه مهمتر صنایع دستی ایفا کند که همان بخش صنایع دستی طبق آمار بیش از ۱۰ میلیون نفر را وارد چرخه کار و درآمد کرده است.
این فعال محیط زیست در ادامه می گوید : طبق آمارها هر گردشگری که به شهری وارد می شود می تواند دو یا شش شغل به طور مستقیم و تا ۱۵ شغل به صورت غیر مستقیم ایجاد کند و همین چرخه و توجه به آن توانسته تا ۱.۴ درصد درآمد جهان را به خود اختصاص دهد . البته برخی کشورها با برنامه ریزی دقیق تر توانسته اند تا ۲۰ درصد درآمد خود را از گردشگری و صنعت توریسم به دست بیاورند.
وی با اشاره به اینکه ایران سهم کمی از این در آمد را به خودش اختصاص داده است می گوید : از درآمد کل جهانی ،این اروپا و آمریکا هستند که بیشترین سهم را به خودشان اختصاص داده اند و خاورمیانه ۲.۵ درصد ازسهم کل درآمدش به این صنعت اختصاص دارد و سهم ایران از این درآمد کمتر از یک درصد است .این در حالی است که کشور ما میراث غنی فرهنگی و تاریخی دارد و همین مولفه می تواند یکی از عوامل جذب توریسم باشد. این در حالی است که ایران سه سال متوالی به عنوان مقرون به صرفه ترین مقصد گردشگری معرفی شده است.
وی در ادامه می گوید :شاید برخی از افراد فکر کنند که کمبود هتل های پنج ستاره و نبود امکانات ویژه این صنعت را مغفول نگه داشته است اما باید گفت که اکوتوریسم و طبیعت گردی نیاز به چنین امکاناتی ندارد و آموزش، شناساندن زیست بوم ایران به سایر کشورها و توسعه اکوتوریسم می تواند راه گشای این راه باشد.
بابایی که خود در صنعت توریسم فعال است و با چند NGOگردشگری همکاری دارد در ادامه می گوید: یکی از مشکلاتی که ما در شهر های بزرگ با آن روبرو هستیم مساله مهاجرت روستاییان به شهر ها و ایجاد حاشیه نشینی است در حالی که کمی توجه به صنعت توریسم می تواند فرصت های شغلی زیادی را برای جوامع محلی ایجاد کند و منافع اقتصادی زیادی را برای آنها به همراه داشته باشد.
وی در ادامه با توجه به اینکه اکوتوریسم می تواند در کنار منافع اقتصادی منافع دیگری داشته باشد، می گوید:اکوتوریست ها غالبا با گرایش زیست محیطی هستند و حضور پر رنگ این صنعت می تواند هم عاملی برای پالایش و حفاظت از محیط زیست باشد و هم فرهنگ زیست محیطی را در بین مردم گسترش دهد .
این فعال حوزه توریسم در ادامه می گوید : اگر بخواهیم در مورد ایران صحبت کنیم باید بگوییم آثار تاریخی و فرهنگی زیادی که در کشور ما وجود دارد باعث شده است که ایران در این خصوص جزو ده کشور اول دنیا باشد و از نظر جاذبه توریستی و تنوع اقلیمی نیز می توان گفت جزو ۵ کشور اول دنیا است.اما با همه اینها عدم استفاده از این قابلیت ها و نبود زیر ساخت های مناسب طبیعت گردی و عدم شناخت اکوتوریسم در ایران سبب شده است در برخی موارد چشم اندازهای طبیعی از بین بروند و مناظر بکر و طبیعی به زباله دان تبدیل شوند . این در حالی است که کشور ما با این جاذبه های طبیعی می تواند با سرمایه گذاری مناسب نقش مهمی در افزایش درآمد سرانه ملی داشته باشد
وی در ادامه می گوید: می توانیم بگوییم اکو توریسم شاخه ای از گردشگری است که می تواند جوامع محلی را در کار و درآمد سهیم کند از این رو که بهترین راهنمایان تورهای گردشگری همین افراد بومی ساکن در منطقه هستند و می توانند در کنار آن درآمدهای جانبی هم مثل درست کردن انواع ترشی، رب و یا غذاهای محلی داشته باشند . اتفاقی که ما در شاهرود آن را به کار بسته ایم .جوانان یکی از روستاها  نقش راهنما را برای گردشگران ایفا می کنند .زنهای روستا نیز به درست کردن رب و انواع میوه خشک و انواع لواشک می پردازند .جالب اینجا است که گردشگران بعد از بازدید از این مناطق بعد از بازگشت از طبیعت گردی نیز مشتری پر و پا قرص محصولات روستا می شوند و این گونه چرخ اقتصادی روستا می چرخد . نکته جالب اینجا است که با درآمدهایی که در این روستا به وجود می آید کمتر جوانی در روستا فکر مهاجرت به سرش می زند زیرا که چرخ زندگیشان با صنعت توریسم به خوبی می چرخد.
این فعال محیط زیست در ادامه می گوید:برنامه ریزی دقیق برای امکان سنجی و ایجاد گردشگاههای مختلف با حفظ محیط زیست می تواند نقش مهمی را در این خصوص ایفا کند .
وی با اشاره به اینکه درسالهای اخیر شاهد تغییر و رشد نسبی صنعت گردشگری بوده ایم می گوید : فرهنگ سازی و آگاه سازی گردشگران داخلی برای برقراری ارتباط سالم و ایجاد تعامل با افراد بومی و تلاش برای حفظ محیط زیست از طریق گروهها و NGOهای طرفدار محیط زیست باعث شده نگاه به این صنعت کمی تغییر کند هر چند که هنوز به جایگاه مطلوبی نرسیده است. اما در این میان می توانیم بگوییم برگزاری درست تورهای گردشگری می تواند اثری دو سویه داشته باشد. یعنی برگزاری دقیق این صنعت از یک سو در توریست و جهانگرد احساس مسولیت و احترام به فرهنگ بومی مردم آن مناطق می کند و از آن مهمتر اینکه مردم جامعه میزبان را به حفظ منابع طبیعی و جاذبه های منطقه شان ترغیب می کند .
بابایی با اشاره به اینکه توسعه صنعت اکو توریسم نیاز به بستر سازی فرهنگی دارد در  ادامه می گوید : باید این نکته مورد توجه قرا بگیرد که باید در اکوتوریسم بهره برداری پایدار صورت بگیرد و برای همین آموزش در این خصوص حرف اول را می زند . مشکل بزرگی که در طبیعت گردی با آن روبرو می شویم این است که احتمال آسیب دیده به طبیعت زیاد است و برای همین محدودیت هایی برای حفظ و تداوم اکوتوریسم هر منطقه بنا به شرایط آنجا باید وضع شود . مثلا در بازدید از یک مکان تعداد بازدیدکنندگان را بر اساس روز و هفته و ماه مشخص کنند تا از این طریق از میزان آسیب به این مناطق بکاهند .

https://zistonline.com/vdcfctdv.w6d0tagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما