تاریخ انتشار :شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۵۱
کد مطلب : 87038
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: برای نخستین بار به صورت مزایده پنج هزار معدن دولتی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
واگذاری پنج هزار معدن دولتی با مزایده‌/ تخصیص ۱۵ درصد از حقوق دولتی معادن به مردم منطقه
به گزارش زیست آنلاین، سیدرضا فاطمی امین امروز در حاشیه بازدید از معدن ذغاسنگ رضی در شهرستان رامیاران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای نخستین بار ۵ هزار معدن دولتی با هدف استفاده بهینه از ظرفیت‌ها در راستای تولید و اشتغال به صورت مزایده در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی افزود: در سال‌های گذشته به اندازه کافی اکتشاف نکرده‌ایم، اما از مهر‌ سال گذشته یک کار ویژه‌ای در این‌باره آغاز شده که به واسطه آن مقرر شده است تا پایان سال ۱۴۰۳ در بسیاری از مناطق کار اکتشاف با جدیت انجام شود که در این خصوص اکتشاف در استان خراسان جنوبی آغاز و کامل شد و در حال حاضر در کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی پروژه های اکتشاف فعالند و ما کار را به سرعت توسعه خواهیم داد.

وزیر صمت اکتشاف را مهمترین کار و مقدمه معدن کاری دانست و گفت: ما اگر ندانیم که چه ذخایری را در اختیار داریم طبیعتا نمی توانیم در این خصوص برنامه ریزی دقیقی انجام دهیم.

وزیر صمت از برگزاری ۵ هزار مزایده در سه ماه آینده در خصوص اکتشاف و واگذاری معادن در کشور خبر داد و گفت: این اقدام در نوع خودش کار بی نظیری است که به رونق معادن کمک می کند و در حال پیگیری و انجام است.

وی همچنین با اشاره به قانون دریافت حقوق دولتی معادن گفت: هر جا که معدنی فعال شود به دلیل تردد ماشین آلات و آلاینده ها، اهالی آن منطقه در مضیقه قرار میگیرند که بر اساس این قانون باید ۱۵ درصد از حقوق دولتی آن معدن در اختیار مردم منطقه قرار گیرد.

فاطمی امین افزود: متاسفانه در سال های قبل به دلیل آنکه در قانون بودجه با صراحت به آن اشاره نمی‌شد تنها ۲ یا ۳ درصد از حقوق دولتی به منطقه اختصاص می‌یافت که دولت کنونی در سال قبل وقتی لایحه بودجه را به مجلس داد این موضوع را در لایحه قرار داد و نمایندگان نیز به تصویب رساندند، که امسال این ۱۵ درصد تخصیص یافته و در اختیار استانداری ها قرار گرفته که در خصوص منطقه رامیان نیز به آن توجه خواهد شد.

وی همچنین به نحوه دریافت این حقوق نیز اشاره کرد و گفت: در بعضی از معادن این چالش را داریم که به درستی میزان برداشت و حقوق دولتی محاسبه نمی شود که از ابتدای مهرماه اعلام کردیم معادن باید آمار تولید را ماهانه به ما اطلاع دهند و تمام برداشت ها و فروش ها را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند. همچنین هماهنگی هایی را با حوزه راهداری انجام داده ایم تا تردد مواد معدنی قابل کنترل باشد.

وزیر صمت مسئله تولید ماشین آلات معدنی را یکی دیگر از چالش های این حوزه عنوان کرد و گفت: در سال های گذشته در بخش معادن به اندازه کافی ماشین آلات تولید نشده است که این باعث شده با کاهش تولید مواجه شویم که برای این موضوع نیز از ابتدای امسال کارهای ویژه ای آغاز شده است.

فاطمی امین در ادامه به تمرکز بر روی بخش فرآوری محصولات معدنی اشاره کرد و گفت: در وزارت صمت دفتری تحت عنوان دفتر صنایع پیشرفته ایجاد شده است که تلاش می شود کار در حوزه معادن را از تولید مواد اولیه فراتر ببریم و فرآوری را تا آخرین زنجیره ادامه دهیم و به سمت تولید محصولات پیشرفته برویم.

وی آمار تقریبی خام‌فروشی معادن در کشور را کمتر از یک درصد عنوان کرد و گفت: ما در این حوزه نیمه خام فروشی داریم. به عنوان مثال شمش فولاد یک محصول نیمه خام محسوب می شود که آن را صادر می‌کنیم./ایلنا
https://zistonline.com/vdcfcxdc.w6demagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما