تاریخ انتشار :سه شنبه ۸ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب : 86891
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات خوزستان خاطر نشان کرد: پمپاژ آب در این حوضچه‌ها به دلیل قطعی برق، در ساعاتی از روز متوقف می‌شد و همین مسئله کاهش اکسیژن در این حوضچه‌ها و در نتیجه مرگ ومیر ماهیان را به همراه آورد.
قطعی برق علت تلف شدن صدها تن ماهی در سربندر
به گزارش زیست آنلاین، علی دانش‌مهر در پاسخ به این پرسش که در یک ماه اخیر برای دومین مرتبه شاهد تلف شدن ماهیان در حوضچه‌های مصنوعی استحصال نمک ماهشهر هستیم آیا علت این حادثه از سوی سازمان شیلات بررسی شده است؟ بیان کرد: عمق این حوضچه‌ها در حدود 50 سانت است و از سوی دیگر گرمی هوا شدت تبخیر آب را افزایش و در نتیجه شوری آب را بیشتر کرده است و این عوامل همه دست به دست هم دادند که اکسیژن موجود در آب این حوضچه‌ها کم و در نتیجه ماهیان از بین بروند.

این مقام مسئول ادامه داد: ماهیان برای تنظیم دمای بدن‌شان در صورت گرمی یا سردی آب، به آب‌های عمیق‌تر می‌روند اما از آنجایی‌که این حوضچه‌ها عمق نداشتند.

به گفته وی؛ پمپاژ آب در این حوضچه‌ها به دلیل قطعی برق، در ساعاتی از روز متوقف می‌شد و همین مسئله کاهش اکسیژن در این حوضچه‌ها و در نتیجه مرگ ومیر ماهیان را به همراه آورد.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات خوزستان در پاسخ به این پرسش که آیا آماری از میزان تلفات ماهیان در این حوضچه‌ها به‌دست آمده است؟ افزود: در 2 مرحله ماهیان در حوضچه‌های پتروشیمی تلف شدند در یک مرحله 12 تن ماهی گوآف از بین رفتند این گونه ماهیان اقتصادی نیستند و بیشتر غذایی سایر گونه‌های ماهی هستند و حدود 200 تا 300 تن ماهی شانگ نیز از بین رفته است.

دانش‌مهر با بیان اینکه پتروشیمی با هدف استحصال نمک از آب دریا، آب را وارد یکسری حوضچه می‌کند، خاطر نشان کرد: بعد از تبخیر آب نمک باقی می‌ماند و این نمک برای مصارف صنعتی استفاده می‌شود و این حوضچه‌ها ارتباطی با آب دریا ندارند.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته نیز شاهد چنین اتفاقاتی بودیم اما درصد آن به نسبت سال جاری کمتر بود؛ نرم شوری آب دریا 35 ppt است اما شوری آب  امسال به 60 ppt رسید.

وی با اشاره به پیشنهاد سازمان شیلات خوزستان به پتروشیمی باهدف کاهش آسیب به ماهیان، افزود: پتروشیمی‌ها در دریچه‌های ورودی که آب جذب می‌کنند پنل‌ها و تورهای نصب کنند که مانع ورود ماهیان شوند./ایلنا
https://zistonline.com/vdcb8wbw.rhb09piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما