تاریخ انتشار :سه شنبه ۸ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 86888
رییس سازمان حفاظت محیط‌ زیست، انعقاد قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان و استفاده هرچه بیشتر از دوربین‌های مداربسته و کوادکوپترهای بومی‌سازی شده برای پایش مناطق طبیعی و حفظ و حراست از جان محیط‌بانان را از برنامه های اصلی این سازمان عنوان کرد.
سلاجقه: با کمک کوادکوپترهای بومی از محیط‌بانان حفاظت می کنیم
به گزارش زیست آنلاین، علی سلاجقه اظهار داشت: یکی از برنامه های در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست در دولت سیزدهم استفاده و توسعه هرچه بیشتر فناوری ها به منظور جلوگیری از جانباختن ماموران یگان حفاظت از محیط زیست یا همان محیط بانان است و در این راستا از کوادکوپترها و دوربین های ساخت داخل استفاده می کنیم.

کوادکوپتر نوعی مولتی روتور است. مولتی روتورها نوعی وسیله هستند که از تعداد موتور جهت ایجاد نیروی بالاروندگی استفاده می کنند و معمولا توسط تعداد موتورهای آنها نامگذاری می شوند؛ همانند سینگل کوپتر (تک موتوره)، هلیکوپتر (بالگرد)، دوال کوپتر (دو موتوره)، تترا کوپتر (۳ موتوره) که متداول ترین نوع آن کوادکوپتر (۴ موتوره) است. نوعی از مولتی روتورها هستند که به پنتاکوپتر (۵ موتوره) و هگزاکوپتر (شش موتوره) و همچنین اوکتاکوپتر (نه موتوره) ساخته می شوند که در حال حاضر متداول‌ترین و پرطرفدارترین مولتی روتوهای، کوادکوپتر هستند.

رییس سازمان حفاظت محیط‌ زیست اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست درصدد بستن قرارداد با شرکت های فناور و استفاده هرچه بیشتر از دوربین‌های مداربسته و کوادکوپترهای بومی سازی شده توسط شرکت های فناور برای حفظ و حراست از محیط زیست است.

وی، پایش و مانیتورینگ مناطق زیست محیطی، کاهش ارتباط چهره به چهره و حفظ جان محیط بانان را از مزایای استفاده از این تجهیزات دانش بنیان عنوان کرد و افزود: بر اساس قراردادهای منعقده با شرکت های فناور این تجهیزات روز به روز در مناطق مورد نیاز کشور توسعه خواهد یافت.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر لزوم تلاش برای کوتاه کردن فرآیندها، گفت: سال ۱۴۰۱ علاوه بر تاکید بیشتر بر مباحث فناورانه و دانش بنیان، تجهیز پاسگاه‌های محیط بانی و پایش های زیست محیطی را با دقت بیشتر پیگیری خواهیم کرد و از تمام ظرفیت‌های فناورانه کشور بهره خواهیم برد.

سلاجقه با تاکید بر اینکه، نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق برای سازمان حفاظت محیط‌زیست بسیار حائز اهمیت است، اظهار داشت: تلاش خواهیم کرد در برنامه هفتم توسعه از قابلیت های این شرکت‌ها و پارک‌های علم و فناوری به‌ صورت ویژه استفاده شود.

محیط زیست مردم پایه، هوشمند و فناورانه

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ضرورت حمایت از حوزه دانش بنیان کشورمان با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب تحت عنوان "تولید، دانش بنیان و اشتغالزایی"، اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست نیز همسو با رهبر معظم انقلاب شعار امسال خود را تحت عنوان «محیط زیست مردم پایه، هوشمند و فناورانه» انتخاب کرده است.

وی در خصوص این شعار محیط زیست گفت: عبارت "مردم پایه" برای مشارکت مردم جهت حفظ محیط زیست انتخاب شده و در اصل پنجاه قانون اساسی این موضوع تاکید شده است و عبارت "هوشمند" و "فناورانه" هم از این جهت است که علم، دانش و شعور به هر حوزه ای وارد شده، تخریب محیط زیست نیز کاهش یافته است.

استقبال از محصولات فناورانه دارای استاندارد توسط سازمان محیط زیست

معاون رییس جمهور با بیان اینکه، خوشبختانه فعالیت شرکت های دانش بنیان و فناور به منظور تولید فناوری های جدید و بومی سازی تجهیزات مورد نیاز کشور در طول سال های گذشته به شکل ارزنده ای در بخش های مختلف شکل گرفته است، تاکید کرد: به طورحتم دانش بنیان ها می توانند مسائل و مشکلات موجود در حوزه محیط زیست کشور را مرتفع و ساماندهی کنند.

سلاجقه در پاسخ به این سوال که سازمان حفاظت از محیط زیست چه برنامه ای برای حمایت از استفاده از تجهیزات و محصولات فناورانه و بومی سازی شده توسط حوزه دانش بنیان دارد نیز گفت: هر محصول دانش بنیانی که مهر استاندارد داشته باشد، توسط سازمان حفاظت محیط زیست و دستگاه های زیرمجموعه آن مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به وجود حدود ۴۳۰ شرکت دانش بنیان و فناور در حوزه محیط زیست گفت: در سازمان حفاظت محیط زیست با شناسایی شرکت های فناور و ایجاد بانک اطلاعاتی دانش بنیان ‌های حوزه محیط‌زیست و با مذاکراتی که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشته ایم، ایده‌ها و محصولات فناورانه شرکت‌های فناور در حوزه محیط‌زیست را در پارک پردیسان به مساحت ۲۷۰ هکتار به‌ صورت پایلوت مورد ارزیابی قرار می دهیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در حال حاضر پارک پردیسان در حوزه محیط زیست طبیعی، مصرف و ذخیره انرژی، یک بستر مناسب برای انجام تحقیقات فناورانه محسوب می شود.

خاکپوش های مناسبی برای کنترل ریزگردها تولید شده است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در خصوص سرانجام تصمیم این سازمان برای بحث گرد و غبار و ریزگردها و استفاده از مالچ یا خاکپوش نیز گفت: دو اقدام بسیار مناسب در این حوزه انجام داده ایم. در این بخش از ظرفیت های داخلی استفاده کرده ایم یعنی از اندیشه، علم و دانش جوانان در دانشگاه های مختلف و شرکت های مختلف فناور بهره گیری شده است.

سلاجقه با اشاره به اینکه، خاکپوش های مالچ بیشتر از مشتقات نفتی است، افزود: با غربالگری های صورت گرفته دو خاکپوش بسیار مناسب برای استفاده در مناطق گردوغبارخیز کشور انتخاب و آزمایشات میدانی مربوطه نیز در رابطه با آن انجام شد.

وی تصریح کرد: زمان ماندگاری این خاکپوش ها بسیار عالی است ضمن اینکه این خاکپوش ها دوستدار محیط زیست محسوب می شوند و ما با کشورهای همسایه نیز مذاکره داشته ایم که امیدواریم هرچه زودتر این ظرفیت با ارزش کشور وارد فاز تولید انبوه شود و بتوانیم از آن استفاده کنیم.

سلاجقه در عین حال یکی دیگر از خاکپوش ها را جدا از خاکپوش های فوق الذکر برای استفاده در مناطق گردوغبارخیز بسیار فوق العاده دانست و افزود: البته قیمت این خاکپوش با عنوان بیوچار یا زغال زیستی که محصولی بسیار کاربردی برای تثبیت ریزگردها است و از معادن زرند کرمان استحصال می شود، بسیار بالا است.

حوزه محیط زیست از محصولات فناورانه استقبال می‌کند

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به اینکه آیا سازمان حفاظت محیط زیست نیازهای فناورانه خود را به صورت مشخص به دانش بنیان ها اعلام کرده است نیز گفت: ما در بدو ورود به دولت سیزدهم ضمن دعوت از دانش بنیان ها، از آنها در حوزه های مختلف از جمله فناورهای مربوط به انرژی پاک، انرژی خورشیدی، انرژی باد، پساب، آلودگی آب و هوا، پسماند، کشف تخلفات و حفظ جان محیط بانان و همچنین خاکپوش ها برای مهار ریزگردها یاری خواسته ایم.

سلاجقه از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را ایجاد واحد ارتباط با صنعت و دانشگاه در دفتر مدیریت اقتصاد و فناوری این سازمان اعلام کرد و افزود: بر همین اساس تمام نیازهای تحقیقاتی - کاربردی سازمان حفاظت محیط‌زیست با فراخوان عمومی در پورتال سازمان اطلاع‌رسانی و بعد از تصویب در شورای پژوهشی سازمان اجرا می شود./ایرنا
https://zistonline.com/vdch66n6.23n-6dftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما