تاریخ انتشار :دوشنبه ۷ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۹
کد مطلب : 86886
مدیرکل منابع طبیعی خوزستان خبر داد

تشکیل ۷۶ پرونده قاچاق چوب و زغال جنگلی در خوزستان

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان در خصوص کشفیات حمل غیر مجاز در عرصه‌های منابع طبیعی توسط یگان حفاظت که از ابتدای سال تاکنون کشف شده است، گفت: در این مدت ۷۶ فقره پرونده کشفیات چوب، استر هیزم، زغال و انواع گیاهان جنگلی غیر مجاز و قاچاق در سطح جنگل‌های استان تشکیل شده است.
تشکیل ۷۶ پرونده قاچاق چوب و زغال جنگلی در خوزستان
به گزارش زیست آنلاین، سید محمد تقی سجادی در خصوص کشفیات حمل غیرمجاز در  عرصه‌های منابع طبیعی توسط یگان حفاظت که از ابتدای سال تاکنون کشف شده است، اظهار کرد: کشفیات در زمینه زغال و چوب، مواردی هستند که یگان حفاظت از منابع طبیعی وظیفه دارد طبق قانون، کنترل‌های لازم را انجام دهد.

وی افزود: همچنین تقاضای ما این است افرادی که در قالب مستثنیات یا طرح‌های قانونی، زراعت چوب و یا برداشت چوب دارند، باید پروانه و مجوز حمل را از منابع طبیعی محل دریافت کنند که بعدا در مسیر دچار مشکل نشوند.

مدیر کل منابع طبیعی خوزستان در خصوص چوب‌های غیرمجاز کشف شده تصریح کرد: چوب‌های کشف شده طبق مقررات و بر اساس مزایده، واگذار و عایدات آن به حساب دولت جهت احیاء منابع طبیعی واریز خواهد شد.

سجادی در خصوص کشفیات حمل غیرمجاز در  عرصه‌های منابع طبیعی توسط یگان حفاظت که از ابتدای سال تاکنون کشف شده است، گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۷۶ فقره پرونده در این زمینه تشکیل شده است و این پرونده‌ها شامل کشف و ضبط ۳۱ متر مکعب چوب غیر مجاز، کشف و ضبط ۱.۸ استر هیزم، کشف و ضبط ۷۸۴۶ کیلوگرم زغال و کشف و ضبط ۲۵۰۷ کیلوگرم محصولات جنگلی مانند موسیر، کرفس و غیره است.

وی در خصوصی آسیبی که به دلیل این تخلفات به منابع طبیعی وارد می‌شود، افزود: وقتی درختی قطع می‌شود، بوته‌ای کنده یا خاک مرتعی دچار آسیب شود، طبیعتا این خسارات باعث تشدید بیابان‌زایی و افزایش فرسایش بادی و آبی و نهایتا سبب افزایش گرد و غبار می‌شود که این عوامل تبعات ناشی از تخریب منابع طبیعی هستند.

سجادی با اشاره به قانون بهره‌برداری از منابع جنگلی اظهار کرد: در ماده ۳ قانون حفاظت، عنوان شده است که بهره‌برداری از منابع مانند جنگل‌ها، مراتع و بیشه‌های طبیعی و اراضی جنگلی ملی‌شده توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی به منظور استحصال چوب، هیزم و زغال باید طبق طرحی به عمل ‌آید که به تصویب سازمان جنگلبانی رسیده باشد و این سازمان با رعایت مفاد طرح‌های مصوب، پروانه بهره‌برداری صادر خواهد کرد.

وی در خصوص حفاظت و حراست از منابع طبیعی اظهار کرد: در بحث منابع طبیعی چهار رکن وجود دارد که شامل حفظ، احیاء، توسعه و بهره‌برداری می‌شود. رکن حفاظت به شکل‌های مختلف تحقق پیدا می‌کند. در این زمینه عملیات کاداستر انجام شده است که براساس آن، ضمن مرجع شدن زمین و نقشه‌ها، اسناد تک برگی و همچنین حدود مالکیت دولتی و غیر دولتی اراضی مشخص می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان عنوان کرد: بحث بعدی اقدامات حفاظتی است که شامل اعمال ضوابط و قوانین مانند ماده ۵۵ ‌است. بر اساس این ماده هر گونه تجاوز به جنگل‌ها، مراتع، بیشه‌ها و اراضی جنگلی ملی‌شده ممنوع است و در صورت مشاهده این تخلف، ضمن ثبت تخلف برای آن افراد پرونده تشکیل و به محاکم ارجاع داده می‌شود.

سجادی در خصوص مقابله با حریق در منابع طبیعی استان تصریح کرد: برای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع اقداماتی شامل احداث پایگاه‌های اطفاء حریق و ایجاد ادوات، تجهیزات و زیرساخت‌های اطفاء حریق در راستای حفاظت از جنگل‌ها و مقابله با حریق انجام می‌شود.

وی افزود: بخش دیگر حفاظت، مقابله با آفات و بیماری‌ها است که از سال گذشته تا سال جاری، همکاران ما در حوزه حفاظت بیش از ۵۴۰ هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی استان را پایش کردند و در سطح ۹ هزار هکتار از این عرصه‌ها جهت مقابله با آفت پروانه جوانه‌خوار بلوط و در ۹ هزار هکتار جهت مقابله با آفت پروانه سفید بلوط، محلول پاشی صورت گرفته و همچنین در حال حاضر عملیات مقابله با ملخ نیز در حال انجام است.

مدیر کل منابع طبیعی خوزستان تصریح کرد: به طور کلی نکته‌ای که قابل اهمیت است و باید در زمینه حفاظت مدنظر قرار گیرد، بحث طرح‌های عمرانی است که با توجه به ضوابط و قوانین دستگاه‌هایی که قرار است پروژه عمرانی را در عرصه‌های منابع طبیعی اعم از جنگلی و مرتعی اجرا کنند، باید در موافقت نامه پروژه‌ها اعتبار لازم جهت پرداخت خسارت را مشخص کنند و در بند ب ماده ۱۲ قانون افزایش بهره‌وری، این موضوع پیش بینی شده است و افراد در این زمینه باید با اخذ مجوزات لازم نسبت به اجرای طرح‌های عمرانی اقدام کنند.

سجادی ادامه داد: خوزستان، استانی است که ممکن است در آن به نوعی انگیزه تخلف به دلیل بحث‌های توسعه کشاورزی، بحث‌های مرتبط با معدن کاری و غیره وجود داشته باشد. البته بعضی‌ها دارای مجوز هستند اما خارج از محدوده مجوز نیز ممکن است اتفاقاتی صورت گیرد و این موضوعی است که می‌تواند به عنوان تخلف ثبت شود که قاعدتا عوامل یگان حفاظت از منابع طبیعی، کنترل‌های لازم را برای مقابله با تخلفات انجام می‌دهند اما چون گستردگی استان زیاد است، ممکن است مواردی با تاخیر انجام شود اما اقدامات لازم و مد نظر قانون در این راستا انجام می‌گیرد./ایسنا
https://zistonline.com/vdcfvcdc.w6dvcagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما