تاریخ انتشار :يکشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : 86879
یک عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران، تقسیم‌بندی انجام شده در طرح ممنوعیت نگهداری و گرداندن حیوانات موذی و خطرناک را نادرست دانست و گفت: ابتدا باید تعریف دقیقی از حیوانات موذی و حیوانات خطرناک ارائه شود سپس حیوانات به تبع آن تعریف تفکیک شوند.
ابهامات طرح «ممنوعیت و نگهداری حیوانات موذی و خطرناک»
به گزارش زیست آنلاین، طرح ممنوعیت نگهداری و گرداندن حیوانات موذی و خطرناک ۶ مرداماه مورد بحث و بررسی کمیسیون قضایی مجلس قرار گرفت و کلیات آن ۱۱مردادماه به تصویب اعضای کمیسیون رسید. در این طرح نگهداری و گرداندن حیواناتی مانند سگ، میمون، کروکودیل، مار و سوسمار ممنوع دانسته شده است.

دکتر افشین علیزاده در گفت‌وگو با ایسنا، در راستا تصویب کلیات طرح «ممنوعیت نگهداری و گرداندن حیوانات موذی و خطرناک» در مجلس گفت: ابتدا باید تعریفی از حیوانات موذی و خطرناک ارائه دهند، سپس وجه مشترک بین دو تعریف را مشخص کنند که چه حیواناتی شامل این دو تعریف هستند و نگهداری و گرداندن آن‌ها در بین مردم روج دارد.

وی به ارائه تعریفی از حیوانات موذی و خطرناک پرداخت و گفت: حیوان موذی به انسان یا محیط انسان ضرر می‌رساند و باعث انتشار آلودگی و بیماری‌هایی می‌شود مانند پشه، مگس، موش و سوسک حمام. حیوان خطرناک باعث آسیب مستقیم به انسان می‌شود مانند مار سمی، سگ هار و گربه بیمار که با گاز گرفتن و چنگ زدن باعث انتقال آلودگی به انسان می‌شود.

سگ هار

علیزاده افزود: تعداد حیوانات خطرناک کمتر از حیوانات موذی است. به عنوان نمونه سوسک که حیوانی موذی است در تمام خانه‌ها وجود دارد اما مار بوآ یا پایتون که حیوان آرامی است و سمی نیز نیست به این جهت که مانند سگ و گربه با انسان انس نمی‌گیرد حیوان خانگی نیست.

وی تصویب این طرح را توجیهی برای ممنوعیت سگ‌گردانی دانست  و با ارائه تقسیم‌بندی درباره حیوانات گفت: این تقسیم‌بندی برای این پنج گونه نادرست است. به عنوان مثال باید مارها را به دو دسته سمی و غیرسمی تقسیم کنیم، مارهای سمی خطرناک و مارهای غیرسمی غیرخطرناک و غیرموذی هستند. احتمال نگهداری مار در تهران بسیار کم است اما در باغات اطراف تهران و کرج احتمال نگهداری وجود دارد.

وی افزود: ایگوآنا سوسمار است یا کروکودیل؟  افرادی ایگوآنا نگهداری می‌کنند چراکه حیوانی گیاه‌خوار است و اصلا خطری ندارد. میمون نیز مانند مار باید براساس گونه دسته‌بندی شود. میمون بابون، رزوس، انگشتی یا شامپانزه می‌توانند خطرناک باشند اما موذی نیستند ولی آیا تا به حال دیده‌اید کسی میمون را در سطح شهر بگرداند؟

میمون رزوس

علیزاده تاکید کرد: افراد بسیاری گربه خانگی دارند. چرا در این تقسیم‌بندی نام گربه را نیاورده‌اند؟ این در حالیست که گربه هفت انگل مشترک با انسان دارد و می تواند به انسان آسیب برساند.

این عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران، به ارائه پیشنهاداتی برای اصلاح این طرح پرداخت و توضیح داد: ابتدا تعریف دقیقی از حیوانات موذی و خطرناک ارائه دهند، سپس براساس تعریف حیوانات را تقسیم‌بندی کنند. در نهایت با وجه مشترک این حیوانات، به ارائه تقسیم‌بندی حیوانات موذی و خطرناکی بپردازند که به عنوان حیوان خانگی نهگداری و در سطح شهر نیز گردانده می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: تبصره و شرط نیز برای حیوانات مصوب شده باید گذاشته شود. به عنوان نمونه حیوان اهلی خانگی و شناسنامه‌دار که خطرناک و موذی نیست مانند سگ های شیتزو یا پامر که جثه کوچکی نیز دارند تفاوتی با سگ‌های ولگرد یا جثه بزرگی مانند ژرمن شپرد یا دوبرمن که خطرناک نیز هستند ندارند؟ حتی حیواناتی مانند ماهی سیچلاید خطرناک هستند چراکه قابلیت قطع کردن انگشت انسان را دارد، پس نگهداری این ماهی نیز مانند دیگر حیوانات خطرناک کار درستی نیست.

ماهی سیچلاید

علیزاده عضو کمیته دفع حیوانات موذی در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران است و با شهرداری کرج نیز در این زمینه همکاری داشته است. او به پایان‌نامه دانشجوی خود در زمینه نگرش مردم نسبت به سگ‌ها و گربه‌های ولگرد و بدون صاحب اشاره کرد و گفت: مردم افکار متفاوتی نسبت به سگ و گربه دارند. این تفکر نسبت به تهدیدات، سن ، شغل، محیط زندگی، منطقه و زندگی در حاشیه شهر یا مرکز شهر متفاوت است.

وی با اشاره به آزار و اذیت سگ‌های ولگرد در حومه شهر کرج  افزود: سگ‌ها در حاشیه شهر خصوصا اطراف مراکز زباله تجمع می‌کنند. دو تا سه مورد حمله نیز گزارش شده است. شهرداری‌ها در ساعات خلوت برای خلاص کردن این سگ‌ها می روند اما برخی معتقدند نباید به علت ازدیاد جمعیت سگ‌ها آن‌ها را کشت بلکه باید پس از زنده گیری و عقیم کردن‌شان، آن‌ها را به مراکز بازپروری منتقل کرد. این در حالیست که تا به امروز هیچ فردی نسبت به تله‌گذاری برای موش‌های شهری اعتراض نکرده است./ایسنا
https://zistonline.com/vdchw6n6.23n-qdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما