تاریخ انتشار :شنبه ۵ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۰۱
کد مطلب : 86877
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در حمایت قضایی از محیط‌بانان و موضوع حمل سلاح ابهاماتی وجود دارد و باعث شده آنها نتوانند به صورت صحیح حمایت شوند و وظیفه خود را انجام دهند، گفت: محیط بان به نقاطی می‌رود که حتی نیروهای نظامی و انتظامی نیست؛ اصلاحیه قانون انجام و به مجلس ارائه شده است.
سلاجقه: اصلاحیه قانون درباره محیط بانان را به مجلس ارسال کردیم
به گزارش زیست آنلاین،  علی سلاجقه در یک برنامه تلویزیونی به بررسی مهمترین مسائل زیست محیطی ایران پرداخت و درباره نگاهش نسبت به آینده محیط زیست گفت: اسلام در تمامی زوایای زندگی بشر قاعده و قانون دارد. در آیات اولیه سوره حجر آنجا که فرایند خلقت زمین و بیان می شود که ما زمین را آفریدیم در نهایت می فرماید و «انبتنا فیها من کل شی» این موضوع یعنی خداوند می‌فرماید ما یک هم سنگی و وزانتی در تمام اجزای جهان قرار دادیم این یعنی تمام اجزای جهان باید با هم رشد کنند و ما به این پرداختیم، ما باید پاسخگوی مردم باشیم در این مورد کلمه دیگری به اسم تنوع زیستی در جهان مطرح است که خداوند می فرماید «وجعلناکم شعوبا و قبائلا» یعنی من شدیدا شما را متنوع آفریدم این نوع خودش راهی است که ما به وحدانیت خدا پی ببریم.

سلاجقه در ادامه بیان داشت: اصل۵۰ قانون اساسی، مبنا را مردم پایه قرار داده است یعنی مشارکت مردم به حکومت بسیار کمک خواهد کرد وقتی نگاه کنیم رهبران دینی ما و رئیس جمهور ما این ادبیات را خوب بیان کرده اند وقتی رهبر انقلاب می‌فرمایند مسئله محیط زیست یکی از مسئله درجه یک است بحث سیاست زدگی را از محیط زیست می زداید و می فرمایند باید این بحث به صورت درجه یک و اخص باید به آن پرداخته شود یا رئیس جمهور محترم می گویند که توسعه فرع بر محیط زیست است و این یعنی دولت محیط زیست را به صورت یک اصل پذیرفته است و ما این گفتمان سازی و فرهنگ سازی را که مبنی بر داشته های خودمان و اصول دین ایمان و دانش بومی است را کمتر به آن پرداخته ایم و باید به آن بیشتر بپردازیم.

در حال جمع آوری دانش بومی محیط زیست هر استان هستیم

معاون رئیس جمهور اظهار داشت: در این راستا توصیه کردیم که معاونت آموزش سازمان کار را در بحث جمع‌آوری دانش بومی محیط زیست هر استان را بررسی کنند و این ها به صورت کتاب تدوین شود و ما باید این کار را انجام دهیم ما خودمان این علم را داریم ولی از آن استفاده نکرده ایم و باید از این علم مردم پایه استفاده کنیم اصل پنجم قانون اساسی جامع ترین اصلی است که در مورد محیط زیست اشاره شده است و بعد از آن بیانات مقام معظم رهبری در سال ۹۴ جامع‌ترین راهبرد ماست که در مورد آن قصور کرده ایم.

مسائل محیط زیست نباید سیاسی شود

وی در ادامه تاکید کرد: از روز اول مسئولیتم عرض کردم که یکی از اهداف اصلی ما این است که محیط زیست را از مسائل سیاسی خارج کنیم. گروه های جهادی که بدون چشمداشت کار می کنند در بحث کارخانجات و صنایع آلاینده ما را همراهی می‌کنند و ما هم در کنار اینها می ایستیم؛ آنهایی که رویکرد سیاسی داشته اند هم خودشان کم کم کنار گذاشته شدند.

این مقام مسئول در ادامه بیان داشت: در مجلس و در دولت به ما توصیه شده که از گروه‌های جهادی در راستای اهداف دولت حکومت استفاده کنیم گروه هایی که دارای نیروهای جوان دلسوز و متفکر است و ما هم در سازمان در حال پیگیری هستیم که از این گروه ها که به صورت تخصصی و به صورت خالصانه در این حوزه کار می‌کنند، استفاده کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: نشست گلاسکو در امتداد نشست های تغییر اقلیم بود و ما جمهوری اسلامی هم با دستی پر مبتنی بر دانش خود، حضور داشتیم. در این جلسه، کشور چین کلید واژه هایی را مطرح کرد موارد تمدن اکولوژی. ما هم در برنامه ۱۴۰۴ خودمان، کشور چین را به عنوان یکی از الگوهای کشور قرار دادیم همه اقتصاد و صنعت و تجارت خود را بر این مبنا قرار داده است ما بحث های خود را در این جلسه مطرح کردیم و در بحث گازهای گلخانه‌ای گام‌های اساسی برداشتیم با آنکه متعهد نشدیم و کشور را وامدار نکردیم.

وی ادامه داد: بحث ریزگردها را هم بررسی کردیم. اما در مسئله خارجی گرد و غبار کشورهای منطقه و همسایه که منشأ گردوغبار هستند و ما را تحت تأثیر قرار دادند که نیاز به دیپلماسی و رایزنی فعال داشتیم که این را آغاز کردیم و به دستور رئیس جمهور این کار را شروع کردیم و خوشبختانه گفتگوهای خوبی صورت گرفت و پنج تفاهم نامه با کشور های مختلف صورت گرفت.

 معاون رئیس جمهور بیان داشت: ما بعد از سالها مرکز آموزش محیط بانی را در کرج راه اندازی کردیم و با توجه به تفاهم نامه ای که به آموزش و پرورش داریم، دیپلم محیط بانی در شهر شیراز و در استان خوزستان راه اندازی شده است که می‌دانید محیط‌بانی شغلی است که وقتی ورود پیدا می‌کنند با تمام وجود وارد این شغل می شوند و وظیفه ما این است که مظلومیت محیط بان را از بین ببریم.
https://zistonline.com/vdcfecdc.w6dveagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما