تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۱
کد مطلب : 86847
سخنگوی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به تهیه سند تحول محیط زیست گفت:علیرغم اهمیت آموزش محیط زیستی، این موضوع کاملا فرعی تلقی شده است این در حالیست که آموزش مهمترین مبحث در محیط زیست است.
تهیه سند تحول محیط زیست/ حمایت همه‌جانبه از سمن‌های زیست ‌محیطی
به گزارش زیست آنلاین، نورالله مرادی در نشست خبری که امروز در اداره کل محیط زیست استان تهران برگزار شد، گزارشی از فعالیت‌های انجام شده طی هشت ماه گذشته در معاونت آموزشی ارائه داد و اظهار کرد: مسئله ارزشمند در دولت مردمی نگاه استراتژیک آن به محیط زیست است. این دولت یکی از محیط زیستی‌ترین دولت‌ها طی یک دهه اخیر است که بررسی‌های انجام شده گویای این امر است.

وی ادامه داد: نگاه دولت از ابتدا به محیط زیست جدی بوده و طی این یک سال یک فرد متخصص، دانشگاهی و تحول‌گرا در جایگاه ریاست محیط زیست قرار داشته است.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: علیرغم تمام مسائلی که نسبت به فعالان در سمن‌های محیط زیست بوده مسئله محیط زیست از همان ابتدا برای رییس جمهوری از اهمیت بالایی برخوردار بوده و جلسات بسیاری را در این زمینه داشته است.

وی ادامه داد: دولت برای محیط زیست درباره موضوعاتی مانند کاهش گرد و خاک و حل این مشکل در ماه‌های آغازین دولت گام‌هایی برداشته است و طی این بررسی‌ها دیپلماسی محیط زیست مطرح شد که هدف آن کمک دولت به محیط زیست است. رییس جمهوری نیز تاکید کرد که توسعه نسبت به محیط زیست در جایگاه فرعی‌تری قرار دارد و وظیفه ما در زمینه آموزش‌های محیط زیست بسیار سنگین است.

مرادی افزود: گام نخست خود را با تهیه سند تحول محیط زیست در حوزه آموزش آغاز کردیم و علی رغم اینکه در سازمان حفاظت محیط زیست اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده بود ولی کمتر مورد توجه مردم قرار گرفته بود و طی بررسی‌هایی که در ماه‌های اول انجام دادم این موضوع دریافت شد که علی رغم اهمیتی که آموزش دارد، این موضوع کاملا فرعی تلقی شده است این در حالیست که آموزش مهمترین مبحث در محیط زیست است.

عشایر، جمعیت هدف برای آموزش محیط زیستی

مرادی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های کشور ما رنگارنگی قومیتی است که زیبایی خاصی در کشور ما ایجاد کرده و هر کدام از اقوام ایرانی نسبت به محیط زیست در اشعار، فیلم‌ها، موسیقی و مستندات خود کنش به‌خصوصی دارند بنابراین توجه به فرهنگ اقوام ایرانی در حفظ محیط زیست یکی از اقداماتی است که باید انجام شود و جمعیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری عشایر جامعه هدف برای آموزش در جهت حفظ محیط زیست است.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: یکی دیگر از فعالیت‌ها در زمینه مردمی‌سازی، شناخت کنشگران محیط زیستی است که اگر هر فردی کوچکترین قدمی در زمینه حفظ محیط زیست بردارد، از او تقدیر به عمل آوریم تا به عنوان الگو شناخته شود. به عنوان مثال چوپانی که در تبریز فعالیت محیط زیستی باارزشی انجام داده بود، وظیفه دانستم تا به‌شخصه حضوری جهت فرهنگسازی از او تقدیر کنم.
تدوین اطلس آمایش و آموزش محیط زیستی کشور در دستور کار است

وی با بیان اینکه معاونت آموزش باید مرکز تولید ایده‌های محیط زیستی برای منطقه باشد، گفت: منطقه معضلات محیط زیستی بسیار زیادی دارد و بحث تدوین اطلس آمایش و آموزش محیط زیستی کشور از دیگر اقدامات مهم است که در دستور کار قرار دارد. نکته قابل توجه این است که سمن‌ها بازوی دولت هستند و چه به‌صورت جمعی و چه به‌صورت فردی تاکید من بر حمایت همه جانبه از سمن‌ها است و توقع دارم که همه آنان بر اساس تخصص خود وارد عرصه شوند و مشکلات محیط زیستی کشور خود را رفع کنند.

مرادی تاکید کرد: من با فعالیت‌های نمایشی مخالفم و اعتقاد بر عملگرایی دارم. برنامه ما برای سمن‌ها این است که در توانمندسازی جوامع محلی ورود کنند تا اتفاقات مثبتی که در حوزه محیط زیست در حال وقوع است، سرعت گیرد.

وی ادامه داد: باید شبکه‌سازی‌ها تحقق یابد. ما در تقویم رسمی کشور مناسبت محیط زیستی غنی نداریم و تنها دو رویداد محیط زیستی در تقویم وجود دارد که یکی از آن‌ها مربوط به روز زمین پاک و دیگری روز جهانی محیط زیست است که طبق بررسی‌ها متوجه شدیم که روز زمین پاک خلاقیت یک کودک ۱۲ ساله بود که از زمین نقاشی کشید و گفت که ما تنها همین یک زمین را داریم و به شورای فرهنگ عمومی ارسال کرد بنابراین این روز محصول تفکر کودک ۱۲ ساله است.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: دو مناسبت محیط زیستی با عناوین روز محیط بان و روز هوای پاک وجود دارد که در تقویم رسمی نیستند و امیدواریم که بتوانیم آن را در تقویم بگنجانیم.

وی ادامه داد: در حوزه مردمی‌سازی اقدامات مهمی در حال انجام است که مهمترین آن‌ها حمایت از تمام فعالان محیط زیست است و در مهر ماه تقدیری از چهره‌های مردمی محیط زیست خواهیم کرد.
https://zistonline.com/vdccm4q4.2bqe08laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما