تاریخ انتشار :سه شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۵۶
کد مطلب : 86775
بخش اعظمی از ایالات متحده گرفتار موج گرما هستند و افزایش دما طی روزهای آینده برای بخش‌های گسترده‌ای از کشور پیش بینی شده است.
علت موج اخیر گرما در ایالات متحده
به گزارش زیست آنلاین، گرمای شدید موجب گسترش هر چه بیشتر آتش سوزی‌های جنگلی در کالیفرنیا شده، تخریب ساختمان‌ها را به همراه داشته و تنها ۱۰ درصد آن مهار شده است. موج گرما در ایالات متحده به دنبال گرمای بی سابقه ای است که موجب مرگ صدها نفر شده و آتش سوزی‌های گسترده در اروپا به همراه داشته است.

موج گرما چیست؟

موج گرما هیچ تعریف علمی واحدی ندارد. بسته به آب و هوای یک منطقه، موج گرما را می توان بر اساس تعداد روزهای معینی که دمای هوا از میزان معمول بالاتر میرود، تعیین کرد.

گرمایش قطب شمال و نوسانات جریان جتی (JET STREAM)

قطب شمال سه تا چهار برابر سریعتر از کل کره زمین گرم می شود؛ به این معنی که تفاوت کمتری بین دمای شمال و دمای نزدیک به استوا وجود دارد. به گفته "جنیفر فرانسیس"، کارشناس ارشد مرکز تحقیقات آب و هوای وودل در ایالات متحده، این شرایط منجر به نوسانات در جریان جتی اقیانوس اطلس شمالی می شود که با حوادث شدید آب و هوایی مانند موج گرما و سیل همراه است.

گنبدهای حرارتی

گرم شدن اقیانوس‌ها به ایجاد گنبدهای حرارتی کمک می‌کند که گرما را در مناطق بزرگ جغرافیایی به دام می‌اندازند. کارشناسان دریافتند که علت اصلی ایجاد گنبدهای حرارتی، تغییر شدید دمای اقیانوس‌ها از غرب به شرق در مناطق استوایی شرق اقیانوس آرام در زمستان قبل است. اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده اعلام کرده است در حالی که بادهای غالب هوای گرم را به سمت شرق جابجا میکند، تغییر جهت شمالی جریان جتی، هوا را به دام می‌اندازد و آن را به سمت خشکی هدایت میکند و در نتیجه موج گرما ایجاد می‌شود.

ال نینو و لانینا

هر چند سال یکبار، الگوهای آب و هوایی موسوم به ال نینو و لانینا رخ می دهد. پدیده ال نینو آب گرم را از اقیانوس آرام استوایی به سواحل غربی آمریکای شمالی و لانینا جریان آب سرد را همراه خود می آورد. در حال حاضر، با پدیده لانینا مواجه هستیم. از آنجاییکه دمای تابستان در حین الگوی آب و هوایی لانینا کاهش می یابد، کارشناسان نگران این هستند که موج گرما در پدیده بعدی ال نینو چگونه خواهد بود.

تغییر اقلیم تحت تاثیر فعالیت بشر

کارشناسان بر این باورند تغییرات آب و هوایی ناشی از احتراق سوخت های فسیلی یک پدیده جهانی است که مطمئنا در آنچه ایالات متحده تجربه می کند، نقش دارد. به گفته "دانیل سواین"، کارشناس علوم آب و هوایی در دانشگاه کالیفرنیا، تغییرات اقلیمی باعث می شود که گرمای شدید و بی سابقه با شدت بیشتر و به طور مکرر در سراسر جهان رخ دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، به گفته کارشناسان با تغییرات آب و هوایی جهان شاهد تغییر الگوهای وزش باد و سیستم‌های آب و هوایی است، به شیوه‌ای که باعث میشود موج گرما را مانند آنچه در حال حاضر با آن مواجه هستیم شدیدتر، پایدارتر ساخته و مناطقی را پوشش دهد که پدیده موج گرما متداول نبوده است./ایسنا
https://zistonline.com/vdccpmq4.2bqem8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما