تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 81062
براساس استانداردهای رایج جهانی به ازای هر یک هزار هکتار جنگل به طور متوسط یک جنگلبان وجود دارد؛ اما در ایران در مقابل هر ۴۰ هزار هکتار عرصه طبیعی یک جنگلبان فعالیت دارد.
منفی بودن نسبت جنگل و جنگلبان در کشور
به گزارش زیست آنلاین، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با ذکر اینکه یک هزار گشت خودرویی و موتوری از ۱۳۵ میلیون عرصه طبیعی کشور محافظت می کنند تصریح کرد: نسبت کمی جنگل و جنگلبان در کشور بشدت منفی است.

سرهنگ علی عباس نژاد در ایلام، گفت: براساس استانداردهای رایج جهانی به ازای هر یک هزار هکتار جنگل به طور متوسط یک جنگلبان وجود دارد اما در ایران در مقابل هر ۴۰ هزار هکتار عرصه طبیعی یک جنگلبان فعالیت دارد.

وی با ذکر اینکه برای کمبود نقیصه نیروی انسانی یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از ظرفیت انجمن‌های مردم نهاد زیست محیطی همیار طبیعت و نیز سربازان امریه استفاده می‌کنند تصریح کرد: در حال حاضر حدود یک هزار نفر سرباز امریه دوران خدمت خود را در یگان‌های حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری نقاط مختلف کشور می‌گذرانند.

عباس نژاد یادآور شد: همچنین برای حفاظت از عرصه‌های ملی باید نهادهای مختلف چون دستگاه قضائی، نیروی انتظامی و به ویژه اقشار مختلف مردم همکاری کنند تا این میراث‌های طبیعی خداداد برای نسل‌های آینده باقی بماند.

وی در مورد تصویب لایحه حمایت از محیط بانان توسط مجلس نیز گفت: این لایحه در حال حاضر مراحل بررسی و بازنگری‌های نهایی خود در کمیسیون مجلس را می‌گذراند و در هفته‌های آتی برای طرح و تصویب به صحن علنی مجلس آورده می‌شود.

وی در خصوص مزایای تصویب این طرح توضیح داد: در صورت تصویب نهایی و اجرای این لایحه جنگلبانان از مصونیت و حمایت قانونی برای فعالیت و حفاظت در عرصه‌های ملی و برخورد قانونی با متخلفان برخوردار می‌شوند و تصویب این طرح به جنگل بانان دلگرمی و پشتگرمی می‌دهد.

جنگلبانان فاقد جایگاه و چارت اداری هستندعباس نژاد یکی دیگر از مشکلات و معضلات یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری را نداشتن ساختار مصوب سازمانی دانست و گفت: در بدنه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و به تبع آن ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌ها برای یگان حفاظت چارت و ساختار سازمانی معین با ردیف بودجه مشخص تعیین و تعریف نشده است.

وی افزود: نداشتن چارت قانونی باعث شده که جنگلبانان تنها بر حسب علاقه‌ای که به طبیعت دارند فعالیت کنند چرا که این نیروها با توجه به وضعیت استخدامی و حقوق پایین خود از لحاظ سازمانی هیچ پشتوانه و انگیزه‌ای ندارند.

وی با اشاره به موضوع آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی اظهار داشت: برخی از این آتش سوزی‌ها در عرصه‌های جنگلی یا نقاط کوهستانی مرتفع و سخت گذر اتفاق می‌افتد که حضور افراد و تجهیزات تنها با کمک بالگرد امکان پذیر است و یگان حفاظت سازمان فاقد بالگرد برای هلی برد نیرو و تجهیزات است.

به گزارش ایرنا، ۱۳۵ میلیون هکتار معادل ۸۳ درصد از کل ایران را عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهند.

همایش اقدام مشترک فرصتی شد تا مسئولان مختلف جهاد کشاورزی از وزیر تا رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مدیران کل جهاد کشاورزی و مدیران کل منابع طبیعی به اتفاق ۱۱ استاندار استان‌های زاگرس نشین کشور روز سه شنبه در ایلام گردهم ایند شاید بتوانند راهی و کاری برای رفع تهدیدها علیه زاگرس بی اندیشند

از ظرفیت آموزش و پرورش برای پیشگیری از حریق استفاده شوداز ظرفیت آموزش و پرورش برای پیشگیری از حریق استفاده شودفرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی علت وقوع بیش از ۹۰ درصد آتش سوزی ها در مراتع را عوامل انسانی اعلام کرد و افزود: ضروری است از ظرفیت های آموزش و پرورش و دهیاران و شوراها در ارائه آموزش های لازم جهت پیشگیری از وقوع حریق در مراتع استفاده کرد.

سرهنگ محمدرضا حسن زاده روز چهارشنبه در جلسه کارگروه اطفای حریق منابع طبیعی شهرستان مرند اظهار داشت: با توجه به رویش گیاهی زیاد در سالجاری و افزایش دما، خطر وقوع آتش سوزی در مراتع پیش بینی می‌شود.
وی افزود: انتظار ما این است تمهیدات لازم از طرف دستگاه‌های اثرگذار در جهت پیشگیری و مقابله با وقوع حریق در منابع طبیعی شهرستان اندیشیده شده و سمن‌های زیست محیطی و آحاد مردم نیز در این خصوص همکاری کنند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی در مورد اقدامات پیشگیرانه در سطح استان و شهرستان‌ها نیز گفت: در این راستا، کارگروه‌های اطفای حریق با محوریت منابع طبیعی در شهرهای استان از جمله مرند تشکیل یافته تا در قالب آن وظایف هر یک از دستگاه‌ها و اقدامات قبل، حین و بعد از آتش سوزی مشخص شود.

وی افزود: همچنین به تبع این کارگروه، قرار است سناریویی در سطح شهرستان مرند اجرا و آمادگی دستگاه‌های دولتی در بحث مقابله با حریق در مراتع ارزیابی شود.
سرهنگ حسن زاده ضمن تاکید بر افزایش تعهد پذیری در افراد برای حفاظت از جنگل‌های ارسباران و کلیه مراتع موجود در استان، خاطرنشان کرد: ما باید سعی کنیم این ذهنیت را که وظیفه ما صیانت از منابع طبیعی به عنوان میراث و امانت الهی است، فرهنگ سازی کنیم.

وی تاکید کرد: جهاد کشاورزی نیز آموزش‌های لازم را به افراد مشغول در طبیعت و کشاورزان و دامداران ارائه کرده و محیط زیست و دیگر نهادهای مؤثر هم آمادگی لازم برای مقابله با بحران را داشته باشند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی در مورد آمار وقوع حریق در مراتع مرند نیز گفت: سال گذشته تعداد ۷ مورد آتش سوزی در مراتع این شهرستان گزارش شده و در بیش از ۴۰۰ هکتار مرتع، شاهد وقوع آتش سوزی بودیم.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

چرا به جنگل ها طلای سبز می گوییم

معرفی زیباترین جنگل های ایران

ارزیابی تاثیر شیوه های جنگل شناسی بر ژنتیک جنگل و تنوع ژنتیکی

هشدار دبیرکل سازمان ملل متحد به کشورهای در حال توسعه در مورد بیابان‌زایی

پیش‌روی بیابان‌های ایران و بیابانی شدن یک چهارم سیستان و بلوچستان

 

 

https://zistonline.com/vdcgxz97.ak9q34prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما