تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 80781
زیست آنلاین: شستوشوی یک فرایند شیمیایی است و به همین دلیل یک دشمن برای محیط زیست است، در این گزارش راهنمایی های مفیدی به شما ارائه خواهد شد تا فرایند  شستشو را با آگاهی انجام دهید و به طور قابل توجهی از ایجاد تاثیرات منفی بر محیط زیست خود بکاهید.
راهنمایی هایی برای ایجاد یک شستشوی سازگار با محیط زیست
به گزارش زیست آنلاین، زمین یک مکان شکننده است، با این حال هر روز انسان ها پیشروی بیشتری در آن انجام می دهند و وضعیت آن را با وخامت بیشتری رو به رو می کنند، مواد شیمیایی یکی از دیگر عواملی هستند که شکنندگی بیشتری را برای زمین فراهم می آورند و اگر ما نتوانیم کمی بیشتر به فکر زمین و محیط زیستمان باشیم، در آینده ای نزدیک با کمبود بیش از حد منابع رو به رو خواهیم شد.

در حالی که  به نظر می رسد شستن لباس های چرک و کثیفمان ممکن است هیچ اختلالی در این سیاره و حفاظت از محیط زیست ایجاد نکند اما باید بگوییم مواد شوینده ای که امروزه با نام های تجاری مختلف به فروش می رسند حاوی مواد شیمیایی و آنزیم های پایدار و فعالی هستند که پس از فرایند شست و شو از میان نخواهند رفت و قادرند تا سال ها در محیط باقی بمانند و برای آن آسیب رسان نیز باشند.

از آنجایی که شست و شوی لباس ها،  فعالیتی است که همه ما انجام می دهیم و امروزه آن به بخشی از روال های روزانه ما تبدیل شده است و  نمی توانیم آن را نادیده بگیریم، در ادامه این گزارش با اتخاذ شیوه های پایدار، راهکارهایی به منظور کاهش تاثیر تجمعی شوینده ها بر محیط زیست ارائه خواهیم کرد.

https://inhabitat.com/these-are-the-best-tips-to-help-you-establish-an-eco-friendly-laundry-routine/shutterstock_428077870/

شستن دسته جمعی لباس هابهترین روش برای شست و شوی لباس های شما این است که لباس هایتان را به صورت جمعی شستشو کنید، چرا که شست و شوی هر یک از لباس ها به شکل تک و جداگانه می توان میزان شوینده و انرژی بیشتری مصرف کرده و در طولانی مدت بر محیط تاثیر گذار باشد؛ بنابراین یکی از راه های ارائه شده ما این است که لباس های خود را جمع کنید و با این کار بازه روشن کردن ماشین لباس شویی خود را طولانی مدت تر نمایید.

یکی دیگر از موارد واضحی که متاسفانه تعداد بیشماری از انسان ها آن را نادیده می گیرند، شستو شوی لباس ها در زمان غیر ضروری است، به عنوان مثال، شلوار جین می تواند بعد از هر بار شست و شو، چندین بار پوشیده شود و مجددا استفاده گردد به همین منظور اجتناب از شستن موارد غیر ضروری با دلایل ناکافی نظیر آنکه آنها بر روی زمین افتاده است و یا صرفا چروک خورده است، یکی از راه کار های ساده ایست که امروزه مغفول مانده است.

 علاوه بر آن در نظر گرفتن زمان شست و شو نیز نکته ای بسیار مهم است، سعی کنید ماشین لباسشویی خود را در زمان های اوج پیک مصرف روشن نکنید، بر این اساس صبح زود و یا انتهای شب، مناسب ترین زمان برای شستن لباس هایتان است.

پیش شستن لباس قبل از مرحله شست و شومواد شوینده تجاری مواد شیمیایی بسیار قوی و پایداری هستند که در نهایت به رودخانه ها ورود کرده و پس از آن خود را به دریا می رسانند. در حالی که بسیاری ممکن است فکر کنند که مواد شیمیایی به طور کامل با روش های موجود و امروزی حذف می شوند، اما حقیقت این نیست، پس راهی که اکنون به شما  پیشنهاد می کنیم این است که لباس های لکه دار خود را ابتدا با شوینده های طبیعی و سنتی کمی شستوشو دهید تا بدین صورت از درجه شستشو پایین تر و میزان شوینده شیمیایی کمتری استفاده نمایید.

شناسایی و انتخاب شوینده بهتر

شناسایی و انتخاب شوینده بهترشوینده های شیمیایی که امروزه به بازار ارائه شده اند انواع مختلفی دارند بعضی از آن ها حاوی آنزیم های قوی هستند، یا حتی چند آنزیمه می باشند، عموم مردم این تصور را دارند که شوینده مناسب تر، آن است که قوی تر باشد و آنزیم های بیشتری داشته باشند، بعضا در میان نام های تجاری دنبال برچسب های حاوی آنزیم می گردند اما این دقیقا خلاف آن چیزی است که باید انجام دهید، چرا که آنزیم ها مسیر حذف دو چندان سخت تری دارند و باید از خرید محصولات این چنینی بیشتر اجتناب کرد. به همین منظور پیشنهاد می شود، برای خرید در فروشگاه ها بیشتر به دنبال مواد تشکیل دهنده طبیعی باشید و برچسب زده شده بر روی محصولات را با دقت بخوانید، حتی می توانید هر زمان که فرصت بیشتری دارید در اینترنت محصول مناسب خود را جست و جو کنید و آن را خریداری نمایید.

انتخاب دستگاه لباسشویی مناسبهمانطور که ذکر شد، بهترین راه برای کاهش مصرف آب، شوینده و انرژی، اجتناب از شستن های غیر ضروری است.

اما اگر شما در بازار به دنبال یک ماشین لباسشویی جدید هستید، بهتر است هزینه کلی بیشتری را متحمل شوید و یک گزینه که حاوی امتیاز ستاره انرژی مناسب تر به منظور افزایش بهره وری در  مصرف آب و برق است را انتخاب و سپس آن را خریداری نمایید، در غیر این صورت، تنها  ممکن است به نظر برسد شما در ابتدا هزینه کمتری پرداخت کرده باشید اما به ناچار مجبور خواهید بود تا هزینه های جانبی بیشتری بپردازید و این موضوع در یک بازه طولانی مدت می تواند هزینه های چند برابری نسبت به آن چه شما فکر میکنید صرفه جویی کرده اید داشته باشد.

شست وشو با آب سرد

شست وشو با آب سردتصور غلطی که تعداد بی شماری از مردم می پندارند، این است که شست و شو با آب گرم تاثیر بخشی بیشتری نسبت به آب سرد خواهد داشت، اما باید بدانید که حدود ۹۰درصد انرژی مصرفی درهنگام شستوشوی لباس ها به خاطر گرم کردن آب است ،پس اگر با آب سرد بشویید در مصرف انرژی صرفه جویی قابل توجهی کرده اید .

خشک کن لباسیکی از مسائلی که امروزه توجه زیادی به آن نیز می شود، خشک کردن لباس ها پس از شست و شو است، بسیاری از مردم دوست ندارند لباس های خود را به صورت کاملا خیس پهن نمایند تا توسط انرژی خورشید کاملا خشک شود، آن ها از تجهیزات خشک کن استفاده می کنند و به دنبال دستگاهی هستند که در این خصوص اثر بخشی بیشتری را داشته باشد، تا حدی که  آن ها بتوانند لباس های شسته شده را پس از خروج از دستگاه مستقیما بپوشند! اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که واقعا چرا؟

هیچ ایرادی ندارد اگر شما چند دیقه از دستگاه خشک کن خود استفاده کنید تا حجم آب لباس هایتان به شکل مطلوبی گرفته شود اما به یاد داشته باشید که در آن زیاده روی نکنید! زیرا اجتناب از فعالیت های ساده و غیر ضروری، در مدت زمان طولانی تاثیر قابل توجهی بر میزان مصرف انرژی خواهد گذاشت.

فراموش نکنید؛ هرگز برای اینکه یک شیوه زندگی سازگار با محیط زیست را شروع کرده و رویکردهای جدید را به روال روزمره خود اضافه کنید، دیر نیست./ برگرفته از: inhabitat

خشک کردن لباس ها

 

 

 

https://zistonline.com/vdcdf50j.yt0zj6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما