تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب : 80767
زیست آنلاین: تغییرات آب و هوایی ناشی از گازهای گلخانه ای عمدتا میزان دی اکسید کربن و متان را در جو زمین افزایش می دهد که این امر باعث گرم شدن هوا می شود، همچنین افزایش درجه حرارت جو و اختلال در جریان جوی و اقیانوس موجب تغییرات عمده ای در الگوهای هواشناسی در سراسر جهان می شود که اثرات ثانویه بیشماری خلق می کند.
تاثیرات منفی بروز تغییرات اقلیمی
به گزارش زیست آنلاین، تغییرات آب و هوایی ناشی از افزایش گازهای گلخانه ای (GHG) است که عمدتا موجب افزایش قابل توجه دی اکسید کربن (CO۲) در درجه اول و سپس متان موجود در اتمسفر می گردد. همین امر دلیل اصلی گرم شدن هوا را شکل می دهد، این مقاله در مورد درک تغییرات در حال ظهور و تأثیرات شناخته شده ناشی از آن (تا کنون)، به ویژه در آمریکای شمالی است. 
همچنین لازم به ذکر است بسیاری از اثرات ثانویه دیگر، نیز می تواند متاثر از تغییر اقلیم باشند که به آن ها اشاره نشده است.
در درجه اول سطح دریا ها به چند دلیل افزایش می یابد، همان طور که می دانید، تغییر آب و هوا، حرارت موجود در دریا ها را بالاتر برده و مولکول های آب گرم می شوند که این امر موجب فاصله گرفتن آن ها از هم شده و به دلیل وسعیت دریاها و اقیانوس ها در سطوح قابل توجه افزایش سطح آب اقیانوس ها را ایجاد می کنند.
در درجه دوم، افزایش حرارت ایجاد شده در اثر تغییرات اقلیمی موجب ذوب یخچال ها و یخ های موجود در قطب و صفحات یخ گرینلند می شود و در نتیجه این امر سطح آب اقیانوس ها را افزایش می دهد.
از طرف دیگر می بایست به این نکته اشاره کرد که هر دو عامل گرما و CO۲ به اقیانوس ها وارد می شوند و بستر آن را اسیدی می کنند و موجب آسیب به مرجان و صدف های دریایی می شوند، همان طور که می دانید امروزه یکی از مهم ترین معضل های اقیانوسی، بحث سفید شدن مرجان هاست که اثرات قابل توجه و همه جانبه ای در بر دارد، اسیدی شدن محیط همچنین می تواند بر روی تنوع ژنتیکی موجود در اقیانوس ها نیز تاثیرات قابل توجهی داشته باشد.
ذوب شدن ورق یخ گرینلند،  منجر به تورم انحطاط مریدین (MOC، Gulf Stream و سایر جریان های مهم اقیانوسی خواهد شد که این امر، تغییرات عمده ای را در الگوهای هواشناسی در سراسر جهان شکل می دهد.

اثرات منفی تغییرات اقلیمی و جریان های جت


موارد زیر را در نظر بگیرید:
در سال ۲۰۰۳، بدترین موج گرما در اروپا، موجب مرگ بیش از ۳۰،۰۰۰ شهروند شده  است.
در سال ۲۰۱۰آتش سوزی در روسیه و سیلابی در پاکستان باعث تلفات و مرگ و میر بی سابقه ای شد.
در سال ۲۰۱۱ موج گرما در ایالات متحده آمریکا و خشکسالی باعث شد کشاورزان در اوکلاهاما یک چهارم از زمین ها و محصولات خود را از دست بدهند.
آتش سوزی سال ۲۰۱۶ آلبرتا، هزینه سنگین فاجعه باری در کانادا رقم زد.
تابستان ۲۰۱۸ که ایالات متحده با آن روبرو شد، از نظر دمایی فاجعه بار محسوب می شد چرا که برای بیش از ۳۰۰ روز در سرتاسر مناطق غربی و جنوب غربی، دما بیش از ۱۰۰ درجه فارنهایت گزارش شد.
باران های سنگین و سیلاب های ایجاد شده  در کشورهای میانه آتلانتیک و کالیفرنیا تکان دهنده بود. آتش سوزی، امواج گرمای شدید، سیل و طوفان نیز از جمله عواملی بودند که سراسر اروپا و آسیا را تحت تاثیر بسیار قرار دادند.

تغییر در جریان جت ناشی از تغییر الگوهای رفتاری جریان هوا در اتمسفر


اما نکته امر در آن است که که تمام بلایای فوق از همین اثر ناشی می شود :

تغییر در جریان جت ناشی از تغییر الگوهای رفتاری جریان هوا در اتمسفرجریانهای جت بادهای نسبتاً قوی متمرکز در یک جریان باریک در جوّ هستند که این جریانات بادی، از غرب به شرق است و در سراسر جهان به شکل دایره وار در حرکت است. دو جت وجود دارد
هر کدام در نیمکره شمالی و جنوبی همانطور که از تصویر دیده می شود، در چرخش هستند.
جت های قطبی قوی تر و کوچکتر (۳۰۰۰۰ تا ۳۹۰۰۰ فوت) هستند و جت های ساتروپیک ضعیف تر و بزرگتر هستند (۳۳،۰۰۰ تا ۵۲،۰۰۰ فوت). اما هر دو به شدت بر آب و هوا تاثیر می گذارد.
جریان های جت به شکل معمولی  همچنان که در  نشان داده شده است، در طول زمان به سمت شمال و جنوب حرکت می کند متخصصین هواشناسی با استفاده از محل جت استریمها به عنوان یک ابزار کمکی در جهت پیش‌بینی هوا اقدام می‌کنند. 
لازم به ذکر است که کوچکترین اختلالی در آن ها،  لیست بلند و بالایی از بلایای طبیعی را ایجاد می کند. /منبع: energycentral

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

راه اندازی مرکز تحقیقاتی حل مشکلات تغییرات اقلیمیاعلام نخستین وضعیت اضطراری اقلیمیِ جهان در انگلیسجدی‌ترین اثرهای تغییر اقلیم در ایران۲ راهکار برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ایتغییر اقلیم جدی ترین تهدید منافع ملی استرالیاآیا برای اجتناب از فجایع اقلیمی آماده ایم دولت چگونه می تواند آسیب های اقلیمی را کاهش دهد؟ https://zistonline.com/vdchqqn6.23nv-dftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما