تاریخ انتشار :شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 80675
تغييرات اقليمى بيشتر از ٧٠٠ گونه در معرض خطر انقراض را به شدت تهديد می‌کند و سیاست گذاران باید به سرعت برای کاهش آسیب ناشی از تغییر اقلیم اقدام کنند.
تبعات تغییر اقلیم بر کره زمین
به گزارش زیست آنلاین، برای شناخت مفهوم واژه «تغییرات اقلیمی» در ابتدا باید کلمه به کلمه تعاریف را در کنار هم قرار دهیم تا به یک تعریف جامع و کامل برسیم.
مفهوم واژه اقلیم، برعکس شناخت عوام، مفهومی متفاوت از آب و هواست. به بیان دیگر، اقلیم مجموعه رخدادهای آب و هوایی در یک سرزمین در طول مدت زمان طولانی است که بر آن رطوبت نسبی هوا، خشکی، میزان بارش های سالیانه و سایر موارد از این دست تاثیرگذار است.

اقلیم هر منطقه می تواند تعیین کننده تنوع زیستی، اکولوژیکی، اکوسیستم گیاهی و بسیاری موارد دیگر باشد.اختراع ماشین بخار و شروع انقلاب صنعتی، دقیقا زمانی بود که انسان دست به تغییرات گسترده در سیستم صنایع و برداشت از منابع طبیعی زد. از همان زمان، حجم گسترده ای از آلودگی ها در کنار برداشت های نابجا از طبیعت آغاز و قدرت خودپالایی از آن گرفته شد.

در کنار این رشد نامتوازن صنعتی، افزایش نرخ جمعیت بشر خود عامل تهدیدی بود که به واسطه فراهم کردن رفاه بیشتر در سایه زیر کشت بردن زمین های بیشتر، برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی، رشد تکنولوژی در عوض برون دهی شدید آلودگی سوخت های فسیلی، موجب تخریب روند توالی زمین می شد، به طوری که جمعیت یک میلیارد نفری زمین در ابتدای قرن بیستم، به چهار و نیم میلیارد نفر رسید و حتی بر خلاف پیش بینی های سازمان های جهانی تا قبل از سر رسید در نظر گرفته شده، به نزدیک به هشت میلیارد نفر در سال ۲۰۱۸ رسید.

بدین ترتیب، جمعیت بیشتر، مساوی بود با افزایش درخواست ها، برای پروتئینی که متان به جو زمین تزریق می کرد، برابری داشت با افزایش میزان استفاده مستقیم یا غیر مستقیم از سوخت های فسیلی.

به صورتی که به یکباره طی روند یکصد ساله، میزان کربن و اوزون موجود در جو زمین به چند برابر حجم ماقبل دوران صنعتی شدن رسید، در شهرهای بزرگ پیشرفته و نیمه پیشرفته زنگ خطر برای بحران هایی مانند آلودگی هوا، آب و خاک به صدا در آمد و اندک اندک در مویرگ های زمین جاری شد.

حال زمین به مرگی تدریجی و بی صدا محکوم شده است، گازهای گلخانه ای که محصول دودکش های صنعت و سموم و کودهای کشاورزی و محل های دفن زباله و تامین فرآورده های گوشتی زمین را مانند گلخانه ای پوشیده از شیشه که گرما را خارج نمی کند، پوشانیده است و سال های متمادی میشنویم که «امسال گرمترین سال کره زمین بوده است».

همین گرما یخ های قطبین را آب و یخچال های کوهستانی را محو می کند که تبعات آن افزایش بارش ها در مناطق مستعد و کاهش بارش ها یا افزایش خشکی در مناطقی دیگر است. علاوه بر این، سطح دریاها افزایش پیدا کرده و بسیاری از شهرهای حاشیه ای را زیر آب فرو می برد.

افزایش بارش ها در فصل های خاص و در عین حال افزایش دما در مناطق جنگلی موجب گسترش درختان در سطح مراتع، افزایش میزان علفزارها و در نهایت افزایش تعداد آتش سوزی ها می شود و همه این موارد موجب تغییرات تکاملی در فون و فلور سرزمین ها می شود که همراه با خود انقراض گونه هایی را در پی دارد که شاید ما هنوز نام و نشانه ای از آنها ندیده ایم.

هجوم ملخ های صحرایی به استان های ساحلی کشور یکی دیگر از تبعات تغییر اقلیم

هجوم ملخ های صحرایی به استان های ساحلی کشور یکی دیگر از تبعات تغییر اقلیم افزایش هجوم ملخ های صحرایی به استان های ساحلی ایران باعث شده که فائو وضعیت ایران را در این زمینه از زرد به نارنجی تغییر دهد.
به تازگی اخباری به گوش رسیده مبنی بر اینکه دسته‌های بزرگ ملخ صحرایی از سمت شبه جزیره عربستان به سمت ایران پرواز کرده اند و تهدیدی برای امنیت غذایی کشور به حساب می‌آیند، این موضوع نگرانی های زیادی را در کشور ایجاد کرده است.

سازمان خوار و بار جهانی فائو نیز درباره ملخ صحرایی که اکنون به شش استان جنوبی کشورمان وارد شده اند هشدار داده است. آمارهای حکایت از این موضوع دارد که این ملخ‌های صحرایی در دو طرف دریای سرخ در حال ازدیاد هستند.

بر اساس گزارش فائو گروهی از این گونه ملخ ها به سمت عربستان حرکت کرده و در ماه مارس تخم‌گذاری کردند، ضمن اینکه در جنوب غرب آسیا گروه‌های بزرگتر و تعدادی گله نیز در سواحل جنوب ایران هستند که پایان مارس از تخم بیرون آمدند.

فائو هشدار داده که همه کشورها باید نسبت به مراقبت‌های لازم در برابر ملخ‌های صحرایی در صورت لزوم به صورت جدی اقدام کنند.

به نظر می رسد بارش های سیل آسایی که در هفته های گذشته در کشورمان اتفاق افتاد زمینه را برای حضور این حشرات مهیا کرده است.

بر اساس این گزارش، ملخ‌های صحرایی آفت بزرگی برای کشاورزی است و می‌تواند امنیت غذایی کشورها را به خطر بیندازد. سال های گذشته این نوع ملخ چندین‌بار به کشور ما حمله کرده که نتیجه آن بحران قحطی برای کشورمان بوده است. این ملخ‌ها از هر مسیری که عبور ‌کنند تمام گیاهان و درخت‌ها را کامل از بین می‌برند. چراکه، روزانه تا چند برابر وزن خود علوفه، غلات، صیفی جات و علف‌های هرز می‌خورند.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز با توجه به بروز این بحران در کشور گفت: با توجه به پیش بینی حضور ملخ‌ها تا پنج سال آینده در کشور و اینکه تنها موجب آسیب و ضرر می‌شوند باید برنامه ریزی دقیق و مدونی برای مبارزه با آنها داشته باشیم.

خسرو عمرانی با بیان این موضوع که موج اول مبارزه با ملخ‌های صحرایی با سمپاشی مناطق آلوده آغاز شده است، عنوان کرد: در هرحال، تا چندین سال میزبان این ملخ‌ها هستیم بنابراین، باید برنامه ریزی خوبی برای مبارزه با آن انجام دهیم.

تمام این صحبت ها در حالی است که رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان اظهار کرده است که رییس سازمان برنامه و بودجه استان برای تامین اعتبار مقابله با این نوع آفت، قول مساعد داده است، در استان سیستان و بلوچستان اما رئیس سازمان جهاد کشاورزی این استان گفته است: با وجود پیگیری های مکرر اعتبار برای مبارزه با ملخ صحرایی در سیستان و بلوچستان تامین نشده است.

با توجه به اینکه با حضور این گونه ملخ در برخی استان های کشور، تمامی کشور مورد تهدید غذایی واقع شده و امنیت غذایی کل کشور با چالش مواجه می شود. به نظر می رسد آحاد مردم و مسوولان باید خود را در مقابل این بحران مسوول بدانند تا با یک همگرایی جمعی مانند همیشه این بحران را نیز از سر بگذرانیم.

تاثير تغيير اقليم بر تنوع زيستى فراتر از برآورد هاى قبلى استتغييرات اقليمى بيشتر از ٧٠٠ گونه در معرض خطر انقراض را به شدت تهديد می‌کند و سیاست گذاران باید به سرعت برای کاهش آسیب ناشی از تغییر اقلیم اقدام کنند.
تاثیر تغییر اقلیم روی گونه‌های در معرض خطر و تهدید شده به طور چشمگیری نادیده گرفته شده است و محققان از سیاست‌گذاران خواسته‌اند قبل از نابودی کل این گونه‌ها اقدام کنند. این ارزیابی جدید نشان داده تقریبا نیمی از پستانداران و یک چهارم پرندگان که در لیست اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت یا IUCN قرار دارند به شدت در معرض طبعات ناشی از تغییر اقلیم هستند. ارزیابی قبلی تنها ۷ درصد پستانداران و ۴ درصد پرندگان را در معرض تاثیر ناشی از تغییر اقلیم نشان می‌داد. مطالعه جدید با ارزیابی ۱۳۰ مطالعه قبلی منتشر شده از سال ۱۹۹۰ به این نتیجه‌گیری رسیده است.

بیشتر محققان تمایل دارند تاثیر تغییر اقلیم را روی یک یا دو گونه یا یک اکوسیستم بررسی کنند. نکته دیگر هم بررسی تاثیر ۵۰ تا ۱۰۰ سال آینده در تحقیقات است در حالی‌که آب‌و‌هوا همین حالا تغییر کرده است. «جیمز واتسون» از دانشگاه کویینزلند در حفاظت و حیات وحش می‌گوید: « این نکته بسیار مهمی است که جامعه علمی چطور بدون در نظر گرفتن این نکته عمل کرده است و باعث شده تغییر اقلیم به عنوان یک تهدید آینده شناخته شود». او ادامه می‌دهد:« با انباشتن نتایج تحقیقات منفرد روی گونه‌ها ما به این نتیجه رسیدیم همین حالا تاثیر چشم‌گیری رخ داده است».

فیل جزء حیوانات به شدت آسیب پذیر در مقابل گرمایش جهانی است

فیل جزء حیوانات به شدت آسیب پذیر در مقابل گرمایش جهانی استاين مطالعه نشان مى‌دهد، برخى گونه‌ها مثل نخستى‌سانان و فيل‌ها به دليل نرخ پايين زاد و ولد از ديگر گونه‌ها مثل جوندگان در برابر گرمایش جهانی آسيب‌پذيرتر هستند. همين طور پستاندارانى كه رژيم غذايى خاصى دارند از ديگر گونه‌ها آسيب پذيرترند و سريعتر از بقيه تحت تاثر قرار مي‌گيرند.  مثلاگربه سانان رژیم غذایی گسترده‌ای ندارند و از بین رفتن یا تغییر در محل زندگی گونه‌هایی که مهم‌ترین منبع غذایی این گروه هستند، باعث آسیب جدی به این حیوانات می‌شود. اتفاقی که همین حالا رخ داده است و محل زندگی و فصل زاد و ولد بسیاری از گونه‌ها دچار تغییر شده است. نويسندگان هشدار مي‌دهند در صورتى كه اقدام عاجلى صورت نگيرد از دست دادن گونه‌ها مى‌تواند باعث از بين رفتن تنوع زيستى و به خطر افتادن اكوسيستم‌هايى شود كه منابع مورد نياز بسيارى از جوامع انسانى را فراهم مى‌كنند. این موضوع به این دلیل است که ما هنوز به درستی نقش تعیین کننده بسیاری از گونه‌ها را در فرآیند و نحوه عمل اکوسیستم‌ها را نمی‌دانیم.

جوندگان به دلیل نرخ بالای زاد و ولد در مقابل تغییر اقلیم مقاوم هستندبه گزارش سیناپرس، اما می دانیم حتی اگر هیچ یک از اعضای یک اکوسیستم نقش کلیدی بر عهده نداشته باشند، اکوسیستم تا جایی از دست دادن اعضایش را تحمل کرده و سپس فرو می‌پاشد. به این ترتیب ممکن است در چرخه تولید و بهره‌برداری منابع تجدیدپذیر اخلال ایجاد شده و سیستم تامین و توزیع کالا و خدمات به خطر خواهد افتاد. این اخلال نخستیم فاز از فروپاشی اجتماعی وتمدن انسانی به شکلی است که ما امروز می‌شناسیم. برای جلوگیری از بروز چنین پدیده‌ای ما مجبور به پرداخت هزینه‌هایی برای حفظ و بقاء گونه‌ها هستیم، چون پایداری اکوسیستم‌ها به بقای همه گونه‌ها بستگی دارد. 

فیل جزء حیوانات به شدت آسیب پذیر در مقابل گرمایش جهانی است

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

جدی‌ترین اثرهای تغییر اقلیم در ایران

اعلام نخستین وضعیت اضطراری اقلیمیِ جهان در انگلیس

۲ راهکار برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای

عامل تولید گازهای گلخانه ای انسان است یا خورشید

چرا سازمان محیط‌ زیست تنها متولی بررسی موافقت‌نامه پاریس است؟

توافق نامه پاریس دولتمردان را رویاروی هم قرار داده است

https://zistonline.com/vdcftvdc.w6dxeagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما