تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۴:۳۰
کد مطلب : 80665
در گشت تحقیقاتی پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی بررسی شد

اثرات سیل اخیر بر خلیج فارس

معاون پژوهشی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی با اشاره به آغاز پنجمین دوره گشت تحقیقاتی خلیج فارس، گفت: در این گشت علاوه بر مطالعات جنبه‌های مختلف دریایی به بررسی اثرات سیلاب‌های اخیر بر محیط خلیج فارس پرداخته خواهد شد.
 اثرات سیل اخیر بر خلیج فارس
به گزارش زیست آنلاین، دکتر حمید علیزاده، معاون پژوهشی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی با اشاره به آغاز گشت دریایی خلیج فارس با بیان اینکه این گشت دریایی به مناسبت روز خلیج فارس انجام می‌شود، افزود: گشت تحقیقاتی خلیج فارس از "بوشهر" آغاز می‌شود و تا نیمه شمالی که متعلق به ایران است، ادامه دارد؛ ضمن آنکه این مطالعات، منطقه مکران را پوشش می‌دهد.

وی در خصوص موارد مورد مطالعه در این گشت تحقیقاتی، توضیح داد: با توجه به سیلاب‌های اخیر تعداد ایستگاه‌هایی که در شمال خلیج فارس برای اندازه گیری‌ها نصب شده است، افزایش یافته تا اثرات سیلاب را در منطقه خلیج فارس مورد ارزیابی و پایش قرار دهیم.

علیزاده ادامه داد: در این گشت که از دهانه اروندرود در خلیج فارس تا مرزهای اقیانوس هند در دریای عمان امتداد می‌یابد، اقدام به جمع آوری نمونه‌های فیزیک، شیمی، زمین‌شناسی و زیست شناسی در خلیج فارس و دریای عمان در ۶۵ ایستگاه در قالب ۱۱ ترانسکت خواهد شد. بررسی وضعیت آلودگی در دریای جنوب کشور و لایه کم اکسیژن در دریای عمان از دیگر موارد مورد بررسی این گشت تحقیقاتی خواهد بود.

معاون پژوهشی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی، زمان این تحقیقات را دو هفته‌ای اعلام کرد و یادآور شد: در صورتی که هوا مساعد باشد و محققان به دلیل بدی هوا مجبور نباشند به بندر بازگردند، به دلیل دوری از شرایط مواج دریا، مدت گشت تحقیقاتی خلیج فارس ۲ هفته تعیین شده است.

به گزارش ایسنا، طرح اولین کشتی تحقیقاتی اقیانوس‌پیمای ساخت داخل برای شناخت بیشتر خلیج فارس و دریای عمان، انجام تحقیقات دریایی و ورود به پروژه‌های تحقیقاتی دریایی در سال ۸۸ از سوی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی به معاونت وقت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیشنهاد شد. فرآیند ساخت این کشتی چهار سال طول کشید و با هزینه‌ای بالغ بر ۲۷ میلیارد تومان ساخته شد؛ ولی ۴۰ درصد صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه داشته است تا توان تحقیقات ایران را در آب‌های کشور، منطقه و آب‌های اقیانوسی جهان افزایش دهد.

کشتی اقیانوس شناسی

 

کشتی اقیانوس‌شناسی کاوشگر خلیج فارس با برد عملیاتی ۳ هزار مایل دریایی، ماندگاری ۴۰ روز در دریا و سرعت ۱۵ گره دریایی دارای قدرت مانورپذیری بسیار خوبی است. این شناور مجهز به سیستم‌های ارتباط ماهواره‌ای، سیستم رانش پیشرفته CPP، سیستم انتقال داده و سیستم DP در تثبیت دینامیکی کشتی است. این شناور در تحقیقات در زمینه فیزیک دریا، شیمی دریا، زیست‌شناسی دریا، زمین‌شناسی دریا، ژئوفیزیک دریا، هواشناسی تخصصی شامل اتمسفر و اقلیم‌شناسی و نقشه‌برداری دریا کاربرد دارد.

کشتی تحقیقاتی کاوشگر خلیج فارس سرعتی حدود ۱۵ گره دریایی دارد و برای نمونه‌برداری تا عمق ۳۰۰۰ متر زیر سطح دریا از رسوبات کف دریاها قابل استفاده است. در حال حاضر این کاوشگر ظرفیت پذیرش ۱۶ محقق و ۱۱ نفر را در بخش خدمات دارد. این کاوشگر به سامانه تثبیت موقعیت دینامیکی، آزمایشگاه تر، خشک، انبار، سردخانه زیر صفر درجه (منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد)، سردخانه بالای صفر درجه (۴ درجه سانتی‌گراد) و کمپرسور برای ابزارهای بادی مجهز است.

با طراحی و ساخت این شناور، از سوی پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی تاکنون گشت‌های تحقیقاتی از خلیج فارس و دریای عمان برگزار شده است و پنجمین دوره آن از روز گذشته، چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه آغاز شده و به مدت ۲ هفته ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، مطالعات فیزیک دریا، شیمی دریا، زمین‌شناسی دریا، زیست‌شناسی دریا، هواشناسی دریا، اقیانوس‌شناسی ماهواره‌ای و مهندسی دریا از جمله زمینه‌های مطالعاتی این گشت‌های دریایی است.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

خلیج فارس از دیروز تا امروز

خسارت سیل، دست انتقام آب از توسعه ناپایدار

عدم مدیریت حاشیه رودخانه ها علت سیل اخیر در ایران

بلایای طبیعی و خسارتهای اقتصادی ناشی از آن با نگاهی به خسارات  اقتصادی سیل در ایران

https://zistonline.com/vdcenp8v.jh87pi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما