تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب : 80542
زیست آنلاین: کشاورزی شناور شبیه به کشاورزی هیدروپونیک است که به موجب آن می توان گیاه ها را در یک بستر شناور در آب به کشت برد، این راه برای مناطقی که از وسعت سطح آبی قابل توجهی برخوردارند، می تواند بسیار کارآمد باشد.
تولید غذا با استفاده از کشاورزی شناور 
به گزارش زیست آنلاین، تصور کنید هر جزیره دارای ۳،۰۰۰ متر مربع فضای باشد، که اگر این فضا به کشاورزی اختصاص داده شود، می توان مکان های عظیمی را برای کشت محصولات متنوع در نظر گرفت، همچنین طراحی آن ها نیز می تواند به طریقی باشد که بتوان آن را به عنوان فضای آزاد و زیبایی تبدیل نمود.
کشاورزی یکی از روش های مطمئن و مورد نیاز برای هرگونه جوامع بشری به شمار می رود، و محصولات کشاورزی نیز یکی از ضرورت های مطلوب و مورد نیاز بدن برای دریافت انرژی است چراکه  مطمئنا لوبیا یک روش بسیار کارآمد برای گرفتن پروتئین در مقایسه با گوشت است.
همان طور که می دانید محصولات برای کشت، نیاز به مناطق وسیعی دارند و گسترش جمعت با افزایش مناطق مسکونی روز به روز از وسعت آن خواهد کاست.
اما باید دانست که  همه مواد غذایی مورد نیاز برای تغذیه هر فرد، از جمله محصولات شناور، نیز مانند سایر محصولات دیگر، نیاز به رشد دارد.
Clare Miflin وهمکارانش ایده ای طرح ریزی کردند که با استفاده از آن مناطق کشاورزی شناور به سایر مناطق کشاورزی افزوده شود، مرکز تولید و کشت شناور با روش های گوناگونی برای رشد مواد غذایی مورد آزمایش قرار گرفت.
البته لازم به ذکر است کشاورزی های جدید در راستای تولیدات بیشتر و همگام با رشد جمعیت همچنان در بسیاری از مناطق وجود دارد که از جمله آن ها می توان به کشاورزی عمودی اشاره کرد، البته این نوع از کشاورزی برای محصولاتی مانند کاهو و سبزیجات مناسب است.
کشاورزی عمودی هیدروپونیک و هوافنیک است یعنی در بستری خارج از خاک قرار دارد و ریشه آن در هوا معلق است، اما یکی از بهترین مزایای این نوع از کشاورزی علاوه بر کاهش قابل توجه زمین های کشت و زراعت، این است که در این نوع کشاورزی آبیاری بیشتر به شکل اسپری کردن آب به ریشه گیاهان رواج دارد که این نوع ابتکار موجب کاهش قابل ملاحظه و چشمگیری آب خواهد شد، به بیانی بهتر بر طبق تحقیقات انجام شده این شیوه می تواند میزان مصرف آب را تا ده برابر در مقایسه با کشاورزی سنتی کاهش دهد.
اما تکنیک کشاورزی شناور Aquaponics است یعنی در آن گیاهان در فضای و بستر آبی رشد می کنند و مواد مغذی آن ها در این روش از زباله هایی که از طریق ماهیان ایجاد می گردد تامین میشود این یک رابطه همزیستی مناسب میان ماهیان و گیاهان موجود در آب است چرا که غذای مورد نیاز ماهیان نیز از طریق باکتری های موجود در اطراف ریشه گیاهان تامین میگردد و علاوه بر آن زباله های گیاهی نیز به شکل لجن مواد معدنی بیشتری برای تغذیه ماهیان و خود گیاهان در حال کشت تامین می کنند.

تولید غذا با استفاده از کشاورزی شناور 

این سبک از کشاورزی در میان آزتک ها چندین قرن پیش از کشاورزی مقبول و مورد استفاده قرار گرفته بوده است و یک پیشینه عمیق دارد. ازتک ها مردم هندی آمریکایی هستند که قبل از تسلط اسپانیا در قرن شانزدهم در مکزیک سکونت داشتند.
در واقع آن ها این تکنیک را یک سیستم دایره ای می دانستند که در آن همه مواد زائدغذایی به صورت کمپوست در آمده و به مواد مغذی تبدیل می گردد.
زباله های مواد غذایی از طریق یک سیستم پنوماتیک متشکل شده از لوله ها به طور مستقیم به یک واگن بی هوازی انتقال می یاید و در آنجا روند تبدیل شدن آن ها به کمپوست شروع می شود. 
در اصل باید گفت؛ کشاورزی شناور شبیه به کشاورزی هیدروپونیک است که به موجب آن می توان گیاه ها را در یک بستر شناور در آب به کشت برد، این راه برای استفاده از مناطقی است که از وسعت سطح آبی قابل توجهی برخوردارند.
به بیان بهتر در این رویکرد، تخت های گیاهی پوسیده به عنوان بستر کشت مناسبی برای گیاهان مورد استفاده قرار می گیرد که آن ها نیز خود به عنوان کمپوست برای رشد محصول عمل می کند. این تخت ها قادر به شناور شدن بر روی سطح آب نیز هستند، بنابراین مکان های مناسب برای کشاورزی شناور به شمار می روند . در حال حاضر این رویکرد بطور قابل ملاحظه ای در بنگلادش گسترده شده است که در آن زمین های کشاورزی برای دوره های طولانی در طول فصل موسمی شناور در آب می باشند، 
در بنگلادش،  مناطقی مانند بیرا، گتو، گودال و تخت شناور کشاورزی دارند و از تکنیک کشاورزی شناور بهره می برند.
یک مثال معمول از کشاورزی شناور در بنگلادش شامل یک لایه شناور از سنبلچه آب، کاه یا کاه برنج است که لایه های بالایی از آبخوری های کوچک تشکیل شده است و حاوی محفظه ای است که به آن کود های خام نیز اضافه می گردند. ساختار قایق شناور با ساقه های گیاه بامبو پوشیده شده است و علت این امر آن است که ساقه های بامبو در موقعیت هایی که شرایط نامساعد است  برای جلوگیری از آسیب ناشی از موج و یا روان شدن به کار برده شده اند و در نهایت این قایق شناور می تواند به هر مکان مورد نظر دیگری به منظور اجرای اهداف کشاورزی منتقل شود./ منبع: cityfarmer

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

کشاورزی بصورت عمودی راه کار تولیدات بیشتر

پیاده سازی کشاورزی پایدار نیاز به اعطای مشوق دارد​

لایحه برنامه ۲۰۱۸ ائتلاف ملی کشاورزی پایدار (NSAC)​

https://zistonline.com/vdcirwav.t1au52bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما