تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 80488
زیست آنلاین: نسل بعدی باید سطح کربن تولیدی خود را در مقایسه با پدربزرگ و مادربزرگشان به حدی کسر کند تا از وقوع فاجعه جهانی جلوگیری شود.
کودکان امروز با رد پای کوچکی از کربن مواجه هستند
به گزارش زیست آنلاین، انتشار بی رویه گازهای گلخانه ای روند گرم شدن زمین را با سرعت زیادی پیش می برد، درحالی که اتمسفر ظرفیت محدودی برای جذب این گازها دارد و بیش از نیمی از این ظرفیت از سال های ۱۸۴۰ میلادی تاکنون تکمیل شده است. کودکان متولد امروز، باید زندگی خود را با رد پای کوچکتری از کربن نسبت به پدربزرگ و مادربزرگشان تنظیم کنند تا تغییر آب و هوایی کنترل شود.
تجزیه و تحلیل های انجام شده در این زمینه نشان می دهد که این روند باید در بیشتر فعالیت های انسانی در نظر گرفته شود و  کاهش سریعی در انتشار جهانی کربن حاصل از انرژی، حمل و نقل و غذا و ... ایجاد گرداند که این امر به این معنی است که نسل جدید، باید میزان  کربن تولیدی در طول عمر خود را تقریبا تا ۹۰٪ پایین تر از افرادی که در سال ۱۹۵۰ متولد شده اند، کاهش دهند.
جیک ویدیر در شبکه آب و هوای انگلستان گفت: این پدیده پیامدهای بسیار سنگینی دارد که از جمله شامل انتشار گرد وغبار، وقوع سیلاب ها، کم شدن رطوبت خاک و از بین رفتن پوشش گیاهی به طور مستقیم و مباحثی در حوزه های بهداشتی مانند افزایش بیماری ها به صورت غیرمستقیم است.
اهمیت مقابله با پدیده تغییرات اقلیم و گرمایش زمین به عنوان یک موضوع جهان شمول به حدی است که کشورها برای کاهش شدت و اثرات آن با همدیگر مشارکتی جدی را برنامه ریزی کرده اند. "کسانی که در موقعیت قدرت هستند - از سیاستمداران تا رهبران کسب و کار - که از بودجه کربن بیشتری بهره مند شده اند وظیفه دارند تا اطمینان حاصل کنند که این سیاره قابل زندگی برای نسل های فعلی و آینده، است و از اعتصاب دانش اموزی و دانشجویی که در حال حاضر در ۷۰ کشور جهان در زمینه تغییرات آب و هوایی صورت گرفته است حمایت کنند. چراکه "بدون اقدام مناسب، کسانی که در قدرت هستند فردای خود را با بی توجهی به امروز، قربانی می کنند."

بیشتر بخوانید: حذف کربن از اقتصادhttps://www.theguardian.com/environment/2019/apr/10/climate-crisis-todays-children-face-lives-with-tiny-carbon-footprints

تحلیلگران آب و هوا، اطلاعات مربوط به انتشارات و تغییرات جمعیت را با مدل های آب و هوایی ترکیب می کند. سپس محاسبه می کند که میانگین شهروندان بر روی زمین می تواند در طول عمر خود تا چه میزان کربن تولید و یا منتشر کنند تا درجه حرارت زیر ۱.۵C باقی بماند و اهداف کشورهای جهان برای جلوگیری از فاجعه آب و هوایی را به تحقق برساند.

تجزیه و تحلیل های ارائه شده توسط آن ها نسل های گذشته تقریبا تمام دی اکسید کربن مورد نیاز برای گرفتن جهان به ۱.۵C را منتشر کرده اند، به این معنی که نسل های آینده باید به شدت میزان انتشارات خود، را به حداقل ممکن برساند، و این شامل تمام فعالیت های آن ها می شود یعنی علاوه بر کاهش در فعالیت های توسعه صنعتی، باید میزان مصرف گوشت و دیگر فعالیت های زندگانی خود را در مدت طول عمرشان کاهش دهند.
سهم تولید و سرانه کربن کودکان و جوانانی که در اعتصابات جوانان شرکت دارند (متولد ۱۹۹۷-۲۰۱۲)، تنها یک ششم پدربزرگ و مادربزرگشان (۱۹۶۶-۱۹۶۴) است.
محدود کردن تغییرات آب و هوایی به ۱.۵C بستگی به فعالیت های کاهشی  نسل جوان دارد که در طی عمرشان کربن کمتری تولید می کنند اما بر طبق داده ها باید تا سال ۲۱۰۰ ادامه یابند.
برای مثال اگر یک حد ۱.۵C در نظر گرفته شود، کسی که در سال ۲۰۱۷ متولد شده است، مجبور هستند  فقط بیش از یک هشتم  نسبت به CO۲ از کسی که در سال ۱۹۵۰ متولد شده است استفاده کند.
لئو هیکمن، سردبیر کربن بریف گفت: "همانطور که تظاهرات توسط کودکان مدرسه هر هفته در سراسر جهان افزایش می یابد، تجزیه و تحلیل ما کاملا بی عدالتی بین نسلی از تغییرات آب و هوایی را برجسته می کند." "اگر گرم شدن محدود به سطوح ایمنی باشد، کودکان امروز باید به میزان قابل ملاحظه ای نسبت به نسلهای قدیمی تر خود از سرانه کربن کمتری برخوردار باشند و انتشار آن را تا حد امکان کاهش دهند."
او گفت که اولین داده های سیستماتیک منتشر شده برای اطلاع رسانی به بحث در مورد مسئولیت های بین نسلی به منظور کاهش  تغییرات آب و هوایی است کوجب ناراحتی و اعتراضاتی بوده است اما باید بدانیم هدف این نیست که شعله هایی از روابط بین نسلی برانگیزیم، بلکه باید به ارائه برخی تحلیل های عینی برای حمایت از نسل های آتی در داخل کشورها داشته باشیم، بنابراین ما با مشارکت و تلاش می توانیم با تغییرات اقلیمی مقابله کنیم. 

بیشتر بخوانید: تمایل مصرف کنندگان در زدن برچسب رد پای کربن بر روی محصولات متنوعلزوم کاهش کربن در نسل های آینده


البته این نکته نیز لازم به ذکر است که در حال حاضر بین میزان انتشار سالانه یک شهروند آمریکایی (۱۶.۹ تن) و یک شهروند هندی (۱.۹ تن) فاصله زیادی وجود دارد. و با توجه به آنکه  تجزیه و تحلیل ها بیانگر این امر بوده اند که فرزندان متولد شده در حال حاضر دارای یک بودجه کربن ۹۰٪ پایین تر از پدربزرگ و مادربزرگشان هستند، ضرورت انجام اقدامات بنیادی به منظور به تعادل رساندن این اختلاف در کشورهای مختلف محسوس است، تا سرانه فردی را در کشورهای گوناگون به تعادل برسانیم، بر همین اساس، استفاده از اقدامات پیشگیرانه برای کاهش تأثیر انتشار دی اکسید کربن در محیط زیست باید جزء اولویت‌های همه ما باشد به طوریکه نسل ما و نسل‌های بعدی بتوانند زندگی سالم داشته باشند. از این رو ما نیاز به سرمایه گذاری عظیمی داریم تا عدالت اجتماعی و اقتصادی را در قالب برنامه های مبارزه با بحران آب و هوا قرار می دهیم و یک تحول بزرگ در سیاره مان ایجاد کنیم./ منبع: theguardian

https://zistonline.com/vdch6kn6.23nv6dftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما