تاریخ انتشار :شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : 80412
زیست آنلاین: دانشمندان و فعالان زیست محیطی بر این باورند که بحران آب و هوایی می تواند با بازسازی جنگل ها و دیگر اكوسيستم های ارزشمند حل شود و از ایجاد فاجعه های ناشی از تغییر اقلیم بکاهد.
یک راه حل طبیعی برای بحران های آب و هوایی
به گزارش زیست آنلاین، جهان با دو بحران وجودی مواجه است که با سرعت وحشتناکی در حال توسعه و گسترش هستند، این دو بحران شامل: تغییرات آب و هوایی و تخریب زیست محیطی می شوند.

لازم به ذکر است با توجه به لزوم واهمیت این تغییرات و ضرورت انجام فوریت های مورد نیاز برای جلوگیری از تخریب محیط و حرکت به سمت فروپاشی و حفاظت از سیستم های پشتیبان زندگی بشر، ، هیچیک از این موارد تا به حال مورد توجه جدی و کارآمد دولت ها قرار نگرفته است. در حال حاضر، ما با هدف ایجاد رویکرد دفاع  گرایانه از زندگی، برای جلوگیری از هرج و مرج آب و هوایی و تخریب بیشتر اکوسیستم ها قدم خواهیم برداشت.

اما منظور از ایجاد راه حل های آب و هوایی طبیعی چیست؟ این بدان معنی است که بتوان از طریق حفاظت و بازیابی اکوسیستم ها دی اکسید کربن را تا حد امکان خارج نمود.

دفاع، بازگرداندن و احیا دوباره جنگل ها، تالاب ها، مانگرو ها، شورزارها، بوته های طبیعی و دیگر اکوسیستم های حیاتی و طبیعی، به طور معمول با ذخیره کربن موجود در هوا، مقدار زیادی از آن را از هوا حذف می نماید.

به طور کلی می توان گفت، حفاظت و بازسازی این اکوسیستم ها در عین حال که می تواند به کم کردن شش انقراض بزرگ زمین کمک کند، موجب افزایش مقاومت انسانی مردم در برابر فاجعه آب و هوایی نیز خواهد شد.

در واقع می توان به عنوان یک اصل کلی اشاره کرد که دفاع از جهان زندگی و دفاع از آب و هوا، در بسیاری موارد، یکی و یکسان است که البته این پتانسیل تاکنون تا حد زیادی نادیده گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: جدی‌ترین اثرهای تغییر اقلیم در ایرانتغییر اکوسیستم ها در اثر تغییرات اقلیمی

از این رو ما از دولت ها می خواهیم تا از برنامه های تحقیقاتی، بودجه های مورد نیاز مالی و تعهدات سیاسی خود، حمایت کنند.

و البته ذکر این نکته نیز ضروری است که در کلیه اقدامات در نظر گرفته شده مشارکت مردم محلی در انجام پروژه ها و سپس در حفاظت از آن ها ضرورت دارد، از این رو می بایست برنامه ای مدور و جامع در دست داشت  که با رضایت آگاهانه مردم بومی و دیگر جوامع محلی کار کند و این نکته را نیز به یاد داشت که این رویکرد باید بلند مدت و به نفع حیات زمین باشد و نمی توان به عنوان یک جایگزین کوتاه مدت برای کاهش سریع تغییرات مخرب و افزایش جامع سود  اقتصادی در کشورهای صنعتی استفاده شود.

یک برنامه متعهد اگر به خوبی تأمین مالی شود برای رسیدگی به همه دلایل آشوب های آب و هوایی، راه حل هایی در نظر می گیرد. به عنوان مثال، می تواند به ما کمک کند تا حرارت این سیاره را زیر ۱.۵C حفظ و نگه داریم. ما از دولت ها می خواهیم که این بحران ها را نیاز فوری برشمرده و به بهترین نحو مدیریت کنند./ منبع: theguardian

https://zistonline.com/vdcewe8v.jh87zi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما