تاریخ انتشار :شنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 80380
زیست آنلاین: با توجه به آب و هوای گرم و خشک ایران، دشت های کویری متعددی در جای جای این سرزمین پهناور گسترده شده است به نحوی که بر طبق آمار نزدیک بر یک چهارم ایران به مناطق کویری و بیابان اختصاص یافته است. در سفرنامه دکتر آلفونس گابریل، جغرافیدان و جهانگرد فقید اتریشی، تحت عنوان عنوان عبور از صحرای ایران نیز آمده است؛ هرکس  یک بار مسحور افسون کویر شود، تا پایان عمر رهایش  نخواهد کرد.
معرفی کویرهای ایران
به گزارش زیست آنلاین، وجود این سرزمین ها در بیشتر موارد یکی از مقاصد مهم گردشگری به شمار می روند، چاکه ویژگی های متفاوت اقلیمی در آن مناطق، زیبایی های منحصر به فردی را خلق می کند. در ادامه به معرفی کویرهای موجود در ایران خواهیم پرداخت.

کویر مصرکویر مصر که نام دیگر آن دریای شنی است، یکی از مقاصد پرطرفدار در بین کویر گردها است.
این کویر از توابع استان اصفهان محسوب می شود و در ۷۰۰ کیلومتری تهران و در میان شن های روان کویر مرکزی ایران واقع شده است. 
کویر مصر، در عین سادگی، زیبایی بسیاری دارد که هر گردشگری را مجذوب خود می کند و وجود تفریحات جذابی مانند پیاده روی بر شن های داغ، شب نشینی و تماشای آسمان، شتر سواری، دوچرخه سواری و گشت با موتور چهارچرخ و بسیاری دیگر سفر به کویر مصر را دلچسب تر می سازد. 
همچنین برای مسافرانی که قصد دارند تا شب را در دل کویر به اقامت گزینند، امکان چادرزنی و شب نشینی در وجود دارد، علاوه بر آن، اقامتگاه های بومی خوبی در روستای مصر و دیگر روستاهای اطراف کویر وجود دارد که مسافران می تواند در آنجا نیز اقامت کنند. ذکر این نکته در خصوص کویر مصر لازم است که بهترین زمان سفر به کویر مصر از اواسط پاییز تا اواخر فروردین ماه است.

کویر مصر اصفهان


اگرچه کویر مصر اصفهان که در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته، اما روایات مختلفی در مورد نام این روستا وجود دارد که معروف‌ترین آنها به این ترتیب است: فردی به نام یوسف که از اهالی این روستا بوده، در زمان مواجهه روستا با کم‌آبی چاه عمیقی حفر کرده و به آب می‌رسد و از ساکنین می‌خواهد که به احترام حضرت یوسف و داستان وی که در مصر اتفاق افتاد، نام مصر را روی آن بگذارند و مردم نیز به احترام او می‌پذیرند.
لازم به ذکر است، کویر خور و بیابانک، در نزدیکی کویر مصر قرار دارد.
شهرستان خور و بیابانک از شرق به یزد، و از غرب به نایین می‌رسد. کویر شرقی خور با اشکال لانه زنبوری و تپه های شنی که با وزش باد به اشکال مختلف در می‌آیند و همچنین دریاچه نمک خور از جذابیت های توریستی این منطقه اند. بخش عمده شهرستان خور را سرزمینی کویری تشکیل می‌دهد که جاذبه های منحصربفردی دارد. در هر نقطه از این کویر تپه های بزرگی از ریگ پدید آمده است که با وزش باد تغییر شکل می‌دهند و زیبایی های متنوعی در این کویر رقم می زند.

کویر مرنجاب ، پر گردشگر ترین کویر ایرانکویر مرنجاب در حاشیه شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان قرار دارد و یکی از مشهورترین مقاصد کویرگردی در کاشان محسوب می شود. 
کویر مرنجاب به علت فاصله کمتر شهرستان کاشان با تهران (۳۰۰ کیلومتر) و پوشش غنی گیاهی و جانوری علیرغم کویر بودنش و همچنین تپه های شنی بلند و آسمان بسیار زیبا در شب، پر گردشگر ترین کویر ایران است.
بازدید از کاروانسرای شاه عباسی و چاه تاریخی دستکن، تماشای زیبایی های دریاچه نمک و گردش در جزیره سرگردان، پیاده روی بر رمل های طلایی از جمله تفریحاتی ست که در کویر مرنجاب میسر، می شود.
علاوه بر آن به منظور اقامت و شب نشینی در کاروانسرای شاه عباسی یا کمپینگ در کویر نیز تمهیداتی در نظر گرفته شده است.
گفته میشود ریشه اسم مرنجاب از عبارت “مرد رنج آب” گرفته شده است، از آنجا که حفر چاه و قنات و رسیدن به آب شیرین کاری دشوار بوده و رفته رفته این عبارت به کلمه مرنجاب تغییر پیدا کرده است. کویر مرنجاب بهشت آفرود سواران ایران است.

کمپ کویری متین آباد

کمپ کویری متین آباداین کویر یکی از بهترین مناطق برای کسانی است که می‌خواهند در عین تجربه کویر گردی، سختی زیادی متحمل نشوند، کمپ کویری متین آباد به عنوان اولین کمپ طبیعی (eco camp) ایران، واقع در ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی کاشان و در نزدیکی شهر بادرود استان اصفهان استقرار یافته است.
 اکو کمپ کویری متین آباد یکی از مشهورترین کمپ های کویری ایران محسوب می شود، در این کمپ اتاق، چادر و همچنین کومه هایی برای اقامت در نظر گرفته شده است، که برخلاف کاروانسراهای کویری نوساز و مدرن است، 
در کمپ کویری متین آباد، تفریحاتی مانند دوچرخه سواری، راه رفتن روی رمل های لغزنده، تماشای ستارگان در آسمان شب و شترسواری، پرورش گیاهان به صورت ارگانیک و بازدید از مزرعه های پرورش شتر، شترمرغ، مرغ و خروس و پرورش اسب وجود دارد. 

 کویر زردگاه، سرسبز ترین کویر ایرانزردگاه، نام روستایی است از توابع بخش دیهوک که در شهرستان طبس استان خراسان جنوبی ایران قرار دارد.
کویر زردگاه در ۱۸۰ کیلومتری طبس، لقب سرسبز ترین کویر ایران را به خود اختصاص می‌دهد و این سرسبزی را وام دار نخلستان های مستقر در این روستاست. 
روستای زردگاه روستایی پلکانی است، و از جذابیت های آن می‌توان به چشمه آب گرم و استخر کوچکی برای آبتنی اشاره کرد.

کویر لوت ایران، بیست و هفتمین بیابان بزرگ جهان دشت لوت دشتی بیابانی در جنوب شرقی ایران است. این دشت در جنوب شرق ایران با مساحتی بیش از ۴۰ هزار کیلومتر مربع (شامل عرصه و حریم) در بین بخشی‌هایی از استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی قرار دارد و با مساحتی در حدود ۱۷۵ هزار کیلومتر، حدود ۱۰ درصد از وسعت ایران را دربر گرفته‌است. بیابان لوت، بیست و هفتمین بیابان بزرگ جهان به‌شمار می‌رود.

به دلیل آنکه دمای کلوت ها بسیار بالا حدود ۷۰ درجه است، حتی باکتری ها نیز توان استقرار در آنجا را ندارند به همین روی، کلوت ها سرزمین های سوزان عاری از هرگونه حیات گیاهی و جانوری شناخته می شوند.
 بزرگترین شهر کلوخی دنیا، کلوت کویر لوت است که شاهکاری از باد، خاک و آب به شمار می‌آید. این سازه های طبیعی توسط رقص باد در کویر ساخته می‌شوند و انسان در ساخت آنها هیچ تاثیری ندارد، و به دلیل فرسایش دائمی، همچنان در حال تغییر و تحول هستند. 

کلوت شهداد کرمان

کلوت شهداد کرمان کلوت شهداد کرمان یکی از بیابان های منحصر به فرد ایران است که در دشت لوت واقع شده و برای چشم اندازی ماورایی و فضای وهم آلود خود مشهور شده است. گردش در شهداد در کنار پیاده روی و گشت و گذار در فضای کویری اینجا شامل تفریحات هیجانی مانند سافاری و موتور چهارچرخ نیز می شود. علاوه بر این، کمپ اقامتی شهداد با آلاچیق های مدور خود تجربه شب مانی تان را در کویر جذاب تر و دلچسب تر می کند.

کویر ریگ زرینکویر ریگ زرین در استان یزد و در میان روستاهای بیاضه، روستای ساغند و کویر بافق قرار گرفته است، به فاصله ۴۰ کیلومتر از شمال بافق در استان یزد، بیابان ریگ زرین یا مغستان خودنمایی می‌کند و به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده است. در قسمت شمالی کویر ارتفاعات حاجی آباد زرین و در جهت جنوبی آن گنبد های نمکی وجود دارند.
این کویر برای ریگزارهای بلند خود که از دور به مانند کوه به نظر می رسند، شهرت پیدا کرده است و با وجود ارتفاعاتی که از میانش می‌گذرند، و شنزارهای ریز و روان آن بهترین تجربه از قدم گذاشتن را به ارمغان می‌آورند.
کمپ کویری ریگ زرین اردکان، امکانات و خدماتی که شامل اجرای موسیقی زنده، سالن سینما، رصد ستارگان، سافاری، موتورسواری، شتر سواری، سایت تخصصی پرواز، آشپزخانه برای تهیه پیتزا و ... را ارایه می دهد. 

کویر دروازه قرآن

کویر دروازه قرآنکویر دروازه قرآن یزد نیز از دیگر کویرهای منحصری است که در شهر یزد واقع شده است.
از پساب تصفیه فاضلاب شهر یزد، دریاچه ای در میان شن ها و رمل ها، ایجاد گشته است که حوض جعفر نام دارد.
علاوه بر این چندین کمپ کویری نیز در این منطقه وجود دارد که به گردشگران و علاقه مندان به کویر خدمات رسانی می کنند؛ اما در میان آنها دو کمپ سندباد و هفت سنگ مشهورترند و امکانات عالی برای تفریح و خوشگذرانی مسافران فراهم کرده اند. از جمله این امکانات می توان به شترسواری، پرواز با کایت باگی، اسکی روی شن، پرواز با پاراگلایدر، زیپ لاین، رستوران شیشه ای، موسیقی زنده، موتور چهارچرخ و موارد دیگر اشاره کرد.
کویر کاراکال نیز در نزدیکی شهر بافق استان یزد قرار دارد و یکی از کویرهای بکر و تماشایی ایران محسوب می شود. نام خاص این کویر برگرفته از گربه ای وحشی به همین نام است که در این حوالی زندگی می کند. شترسواری، موتور چهارچرخ، سافاری، اجرای موسیقی زنده، سرسره آبی، رصد آسمان شب و ... از جمله خدمات و امکانات مستقر در این کویر به شمار می رود. چادرها و کومه های این کمپ  نیز به منظور استقرار در طول شب، تعبیه شده است.

کویر حلوانکویر حلوان در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد و در شهرستان طبس واقع شده است. ریگزار حلوان نیز از جمله کویرهایی ست که در سال های گذشته به صف مقاصد جذاب کویرنوردی ایران پیوسته است. در  این کویر حلوان می توان به تفریحاتی مانند قدم زدن روی رمل های شنی، شتر سواری در کویر، موتور چهارچرخ، شب نشینی و کمپینگ زیر آسمان پرداخت.

کویر ریگ جن سومین ریگ زار بزرگ کشور

کویر ریگ جن سومین ریگ زار بزرگ کشورریگ جن نام کویری اسرارآمیز و کمی ترسناک است که در جنوب سمنان، جنوب شرق گرمسار، شرق منطقه حفاظت شده کویر، شمال انارک و غرب جندق  قرار دارد و به عنوان سومین ریگ زار بزرگ کشور شهرت یافته است.
 داستان ها و افسانه های بی شماری پیرامون این کویر شکل گرفته است که همه آنها در به شهرت رسیدن این کویر موثر بوده اند.
علاوه بر افسانه های ترسناک و صداهای عجیب و غریبی این کویر که امکان ماجراجویی در این منطقه را دو چندان می کند، شن سواری و پیاده روی روی رمل های طلایی و شب نشینی و تماشای آسمان شب کویر نیز از دیگر امکانات فراهم در این منطقه است.

ساحل کویری دریای درکشاید بسیار عجیب باشد اما، نام ساحل دریای درک در لیست معروف ترین و بهترین کویرهای ایران قرار گرفته است؛ این قرار گیری بدان جهت است که در این ساحل دریا و کویر به هم می پیوندند و منظره ای فوق العاده دیدنی را فراهم می کنند.
ساحل درک که درنزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته است شما می توان چشم انداز زیبایی از همنشینی دریا، ساحل، رمل های شنی کویری و نخل های سر به فلک کشیده را در کنار هم تماشا کرد. البته ذکر این نکته نیز لازم است که  امکانات خاصی در این ساحل وجود ندارد.
 

https://zistonline.com/vdciupav.t1auv2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما