تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 80046
وزیر نیرو الگوی مصرف را یکی از نقاط ضعف در مسایل اقتصادی دانست و گفت: موضوع الگوی مصرف کنونی، پایه یکی از فرضیات طراحان تحریم‌ها علیه کشورمان است.
 کشور در بخش الگوی مصرف با نقاط ضعف فروان مواجه است
به گزارش زیست آنلاین، رضا اردکانیان در جمع فعالان اقتصادی و روسای اتاق های بازرگانی سراسر کشور با بیان این مطلب افزود: تا زمانی که این الگوی مصرف بیمار در کشور وجود دارد، بسیاری را وسوسه خواهیم کرد تا از این زاویه ما را تحت فشار قرار دهند.

اصلاح الگوی کنونی مصرف در کوتاه مدت میسر نیستاردکانیان با بیان اینکه اصلاح الگوی کنونی مصرف در کوتاه مدت میسر نبوده و مستلزم پرداخت همه جانبه از جمله ورود بخش غیردولتی و استفاده از همه ظرفیت‌های کشور است، ادامه داد: هم در بخش برق و هم بخش آب تشکلات خوبی در کشور وجود دارد و وزارت نیرو در این زمینه دست همکاری به سوی بخش غیردولتی دراز می‌کند.

وی ادامه داد: وزارت نیرو مدیریت توامان عرضا و تقاضا را طرح و به مجلس ارائه کرده است و با همکاری بخش غیردولتی در این رابطه و اجرای طرح‌های مکانیزم تبصره ١٩ که نقاط روشنی پیش رو دارد می‌توانیم به توفیقات خوبی دست یابیم.

بیشتر بخوانید: تغيير شيوه زندگی با كاهش مصرف و استفاده مجدد استاصلاح الگوی کنونی مصرف در کوتاه مدت میسر نبوده

وزیر نیرو درخصوص بحث برق، پایدار کردن این صنعت و حل مشکل مطالباتی که وجود دارد، اظهار کرد: تحرک خوبی از ناحیه سندیکا برای راهکارهای حل مسائل و پیش نیازهای لازم از حیث هم خانواده بودن شاهد بودیم و امیدواریم با کمک هم در این زمینه مسیرهای روشن‌تری را طراحی کنیم.

وی از فعالان اقتصادی بخش غیردولتی و اعضای اتاق بازرگانی به منظور همکاری در احداث نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر و انرژی پاک، بازار آب، بازارهای منطقه‌ای در تبادل انرژی با کشورهای همسایه و برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه در خردادماه سال آینده دعوت به همکاری کرد.

اردکانیان تصریح کرد: حضور در بازارهای منطقه و پیش نیازهای آن در تبادل با کشورهای همسایه، مستلزم این است که با همکاری، آمادگی و حرکت هدفمند گام برداریم. کشور ما در این زمینه هزینه‌های قابل ملاحظه‌ای کرده و می‌بایست در قالب حضور در این بازارها، ایجاد اشتغال پایدار و استفاده از ظرفیت‌ها تجلی پیدا کند.

وی با اشاره به فراهم شدن مقدمات الحاق جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: با پیوستن به این اتحادیه بازار نسبتا قابل ملاحظه ١٩٠ میلیونی برای عرضه محصولات در بخش‌های مختلف فراهم خواهد شد.

وزیر نیرو اظهار امیدواری کرد برنامه همکاری مستمر و پررنگ تری نسبت به گذشته بین وزارت نیرو و بخش غیردولتی بنا گذاشته شود.

گفتنی است: در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران بیش از ۵٠ نفر از فعالان اقتصادی بخش غیردولتی حضور داشتند که تعدادی از آنها مسائل و مشکلات صنف خود را با وزیر نیرو، معاونان و مدیران عامل شرکتهای مادرتخصصی زیرمجموعه وی درمیان گذاشتند.

بیشتر بخوانید: روند فعلی مصرف انرژی به اقتصاد کشور آسیب می زندمصرف روزانه ۸۷ میلیون لیتر بنزین در کشور

مصرف روزانه ۸۷ میلیون لیتر بنزین در کشورعلاوه بر آن در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری دیشب نیز که با موضوع پیوستن ایران به جمع کشورهای صادر کننده بنزین با حضور سید سعید محمد فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا و علیرضا صادق‌آبادی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران برگزار شد، اعلام گشت، امسال متوسط مصرف بنزین ۸۷ میلیون لیتر در روز بوده است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه در سال ۵۸ ده درصد مصرف خود را وارد می‌کردیم، گفت: تا مهرماه امسال همیشه واردات داشتیم اما بازه آن متغیر بوده است. امسال متوسط مصرف ما ۸۷ میلیون لیتر بوده و متوسط تولید در بهمن ماه به ۱۰۳ میلیون لیتر می‌رسد که فاصله قابل توجهی ایجاد شده و تولید و ذخیره‌سازی ما را در وضعبت مطلوبی قرار داده است.

هنوز تصمیمی درباره  نرخ دوم بنزین گرفته نشده استمعاون وزیر نفت با اشاره به اینکه کارت سوخت وقتی معنا پیدا می‌کند که سهمیه بندی باشد و وقتی سهمیه بندی وجود داشته باشد، حتما باید نرخ دوم باشد، اظهار کرد: هنوز تصمیمی در خصوص نرخ دوم بنزین گرفته نشده است بنابراین در این شرایط کارت سوخت بی‌معنی است، کارت سوخت به تنهایی منتهی به کاهش قاچاق نمی‌شود.

محمد با بیان اینکه در فاز‌های قبلی این پالایشگاه ۳۰ درصد تجهیزات از جمله کمپرسور‌های هیدروژنی را وارد کردیم، افزود: ساخت این کمپرسور‌ها که فناوری بسیار پیچیده‌ای دارند، به سازمان هوافضا سپاه برای مهندسی معکوس کمپرسور‌های وارداتی واگذار کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: اکنون با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس برداشت کشورمان از منابع پارس جنوبی بیشتر از قطر شده است، در گذشته نگهداشت میعانات گازی استخراج شده از پارس جنوبی مشکل بود اما با احداث ۳۸۸ کیلومتر لوله و انتقال این میعانات به بندر عباس، محدودیت استخراج میعانات گازی از پارس جنوبی رفع شد و اکنون محصولات بسیار با ارزش در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس در زمان بندی مشخص انجام شد، افزود:​ ورود قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در ساخت این پالایشگاه برای پر کردن خلا خروج شرکت‌های خارجی به دلیل تحریم کشورمان است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا افزود: قرارگاه خاتم الانبیا در فعالیت‌های عمرانی رکورد‌هایی را در کشور از جمله ساخت هزار و ۱۲۵ متر تونل در یک ماه و احداث خط آهن اینچه برون به گرگان را داشته است.

https://zistonline.com/vdch-vn6.23nvkdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما