تاریخ انتشار :پنجشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 79793
معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو که در نشست تخصصی افتتاحیه کنفرانس منطقه‌ای سیرد سخن می‌گفت، عنوان کرد: جایگاه صنعت برق و به ویژه در بخش توزیع در دنیا مایه افتخار ایران است.
جایگاه ایران در بخش توزیع برق دنیا مایه افتخار است
به گزارش زیست آنلاین، علی‌اکبر مهاجری در نشستی که همزمان با آئین افتتاحیه کنفرانس منطقه‌ای سیرد برگزار شده بود، در سخنانی کوتاه، گفت: آنچه در این کنفرانس‌ها اهمیت دارد، نشان دادن پیشرفت‌ها و انتقال تجربیات است.

مهاجری ادامه داد: در دولت دوازدهم سعی شده است که نسبت به موضوع زمان اهمیت بیشتری داده شود و از این رو باید وقت و زمان متخصصان و فعالان هر حوزه‌ای مغتنم شمرده شود.

وی ضمن تبریک به متخصصان صنعت توزیع برق کشور گفت: مایه افتخار است که ایران اکنون در جایگاهی قرار دارد که می‌تواند در معتبرترین کنفرانس‌های جهانی مقاله‌های ارزشمندی ارائه دهد و در میان برترین‌های جهانی قرار بگیرد.

برپایه این گزارش، در این نشست همچنین محمود فتوحی فیروزآباد، رئیس دانشگاه صنعتی شریف نیز گفت: هم اکنون ایران به عنوان عضو پیوسته کنفرانس جهانی سیرد است . در دنیا تنها کشورهای آمریکا، چین و ایران به عنوان اعضای پیوسته غیراروپایی این کنفرانس هستند و از این رو افتخاری برای کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در هر دوره این کنفرانس که به صورت دوسالانه و هر سال در یک کشور برگزار می‌شود، مقاله‌هایی از متخصصان و محققان ایرانی پذیرفته می‌شود که حتی در سال‌هایی ایران بیشترین تعداد مقاله‌های ارائه شده را به خود اختصاص داده است.

فتوحی ارتباط صنعت و دانشگاه را مهم ارزیابی کرد و گفت: می‌توان اذعان کرد که ارتباط میان صنعت برق و دانشگاه بسیار مطلوب‌تر از سایر حوزه‌هاست و از این رو صنعت برق پیشرو بوده است.

بیشتر بخوانید: نگاهی بر نقاط ضعف صنعت برق در برنامه ششم توسعه در سال ۹۶جایگاه صنعت برق و به ویژه در بخش توزیع در دنیا مایه افتخار ایران است

قابلیت‌های داده کاوی در صنعت توزیع برق بررسی شدمعاون هماهنگی توزیع توانیر در نشست داده کاوی در صنعت توزیع برق کشور به تدوین پتانسیل های داده کاوی پرداخت که نخستین محور آن تشخیص، شناسایی و پیش بینی است وموضوعاتی چون تشخیص استفاده غیرمجاز از برق، پیش بینی تغییرات سطح ولتاژمشترکان، تشخیص اتصال های کوتاه با امپدانس بالا، شناخت نقاط بحرانی و آسیب پذیر شبکه و تخمین حالت هارمونیکی را در برمی گیرد.

دومین نشست داده‌کاوی در صنعت توزیع برق کشور از سری نشست‌های تخصصی هفتمین کنفرانس منطقه‌ای سیرد با حضور اساتید دانشگاهی و مدیران ستاد صنعت برق کشور در پژوهشگاه نیرو برگزار شد.

محمودرضا حقی‌فام، استاد دانشگاه تربیت مدرس و معاون هماهنگی توزیع توانیر در این نشست با ابراز امیدواری نسبت به عملیاتی شدن خروجی های این نشست به همت شرکت های توزیع برق و تبدیل یافته ها به محصول و تکنیک، بر اهمیت توانایی شرکت ها در برقراری ارتباط بین داده ها و کشف الگوهای مستتر در حجم وسیع داده های صنعت توزیع و بکارگیری در تصمیم گیری های فنی و غیرفنی تاکید کرد.

وی با بررسی پیدایش این علم از دهه ۸۰ میلادی و نقش روبه گسترش آن در اکتشاف دانش همتراز با تکنیک های فازی و شبکه ای، تلاش متفکران علوم ریاضیات، مهندسی، اقتصاد و سایر علوم در جهت بهره‌گیری از علم داده کاوی و گسترش دانش را خاطرنشان ساخت و داده کاوی را علمی بین رشته ای عنوان کرد که استخراج اطلاعات، استخراج دانش و کشف الگوهای پنهان از پایگاه داده های بسیار بزرگ را برعهده دارد.

حقی فام از مشخصات فناوری های نسل جدید از جمله کنتورهای AMI در صنعت توزیع را تولید حجم وسیع داده عنوان کرد و ناکارآمدی روش های سنتی برای پردازش مجموعه وسیعی از اطلاعات خام را از دلایل اهمیت موضوع داده کاوی در صنعت برق برشمرد.

بیشتر بخوانید: صنعت برق در انتظار ۶۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه جدیدجایگاه ایران در صنعت توزیع برق دنیا مایه افتخار است

ظرفیت داده کاوی در صنعت توزیع برقحقی‌فام در ادامه به تدوین پتانسیل های داده کاوی در صنعت توزیع برق پرداخت که نخستین محور آن تشخیص، شناسایی و پیش بینی است و موضوعاتی چون تشخیص استفاده غیرمجاز از برق، پیش بینی تغییرات سطح ولتاژمشترکان، تشخیص اتصال های کوتاه با امپدانس بالا، شناخت نقاط بحرانی و آسیب پذیر شبکه و تخمین حالت هارمونیکی را در برمی‌گیرد.

وی از دیگر پتانسیل های داده کاوی را خوشه بندی مشترکان برای طراحی تعرفه و طراحی روش های مدیریت سمت تقاضا و DR ذکر کرد و افزود: داده کاوی در حوزه بهره برداری در زمینه هایی چون تحلیل نرخ خطاهای گذرا و دائم، تاثیر انواع روش های تعمیر و نگهداری، کیفیت توان و ... کاربرد دارد.

حقی فام از دیگر ظرفیت های دانش داده کاوی در صنعت توزیع را نظارت و کنترل گسترده شبکه برای آمادگی در اجرای شبکه های هوشمند، پیش بینی بار در حوزه های زمانی بهره برداری تا برنامه ریزی،  راه اندازی بازارهای محلی و... برشمرد.

https://zistonline.com/vdcexf8f.jh8ooi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما