تاریخ انتشار :يکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 79746
اگر صنعت گردشگری بتواند در مناطق روستایی با عمل کردن به‌صورت مشارکت گسترده در فرآیند توسعه روستایی توسعه یابد، در این صورت اثرات صنعت گردشگری بر بهبود توزیع درآمد تقویت می‌شود.
گردشگری روستایی چگونه بر توزیع درآمدها تاثیر می گذارد؟
به گزارش زیست آنلاین، در ادبیات اقتصاد توریسم، گردشگری روستایی به‌عنوان فرآیندی در توسعه روستایی در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند در قالب سیاست‌های توسعه منطقه‌ای و محلی امکان توزیع عادلانه خدمات و تسهیلات عمومی را در مناطق روستایی ایجاد کند. نتیجه این فرآیند بهبود کیفیت زندگی، کاهش مهاجرت از روستاها به شهرها و در نتیجه پایداری معیشت خانوارهای روستایی خواهد بود. بر این اساس، در رویکردهای جدید توسعه روستایی بر جایگاه گردشگری خیلی تاکید شده است.

تاثیر گردشگری روستایی بر درآمددر واقع از آنجا که سه‌چهارم فقیرترین مردم در روستاها زندگی می‌کنند، توریسم روستایی می‌تواند فرصتی برای حمایت از فعالیت‌های سنتی از جمله کشاورزی، صنایع دستی و… باشد.  پرسش مهم این است؛ آیا توسعه توریسم روستایی می‌تواند به عنوان راهی برای توزیع مزایای صنعت توریسم و بهبود درآمد خانوارهای مناطق روستایی تلقی شود؟ نتایج یک پژوهش در دانشگاه الزهرا که ازسوی میرحسین موسوی، زمزم سادات اصل و لاله سادات اصل انجام شده، نشان می‌دهد توسعه زیربخش‌های توریسم روستایی اثرات مثبتی بر توزیع درآمد خانوارهای روستایی دارد. براساس این پژوهش، در ساده‌ترین شکل، تاثیر اقتصادی توریسم روستایی از طریق تفاوت در اندازه‌گیری رفاه اقتصادی بین سطوح درآمدی بدون وجود فعالیت‌های گردشگری و سطوح درآمدی با وجود فعالیت‌های گردشگری مشخص می‌شود. اگر صنعت گردشگری بتواند در مناطق روستایی با عمل کردن به‌صورت مشارکت گسترده در فرآیند توسعه روستایی توسعه یابد، در این صورت اثرات صنعت گردشگری بر بهبود توزیع درآمد تقویت می‌شود.

بیشتر بخوانید: ضرورت تبيين دکترین توسعه روستایی در ايرانتاثیر گردشگری روستایی بر درآمد

اما نتایج برآورد ضرایب فزاینده درآمد خانوارهای روستایی و تجزیه آنها در پژوهش مذکور نشان داد که در بین بخش‌های تولیدی گردشگری نه تنها به لحاظ پتانسیل بالا در ایجاد اشتغال در خود بخش و در سایر بخش‌های اقتصادی در خور توجه است، بلکه به دلیل آنکه بخش قابل توجهی از آثار توسعه این بخش بر ایجاد درآمد خانوارهای روستایی ظاهر می‌شود، از اهمیت بالایی برخوردار است. به علاوه نتایج برآورد ضرایب فزاینده درآمدی نیز بازگو‌کننده این واقعیت است که توسعه بخش گردشگری نه تنها توان بالایی در افزایش درآمد خانوارهای روستایی دارد، بلکه از جهت ایجاد درآمد برای گرو‌ه‌های کم و متوسط درآمد روستایی و کاهش شکاف درآمدی نسبت به بخش خدمات حمل‌ونقل‌ و صادرات کالا دارای اولویت است.  این نتایج به خوبی جایگاه بخش گردشگری را در بین سایر بخش‌های اقتصادی به ویژه زیربخش‌های صنعتی، از لحاظ پتانسیل بالا در کاهش معضل بیکاری و نابرابری توزیع درآمد آشکار می‌سازد.

این نتایج می‌تواند راهنمایی برای هدایت کارآی سرمایه در توسعه بخش‌های اقتصادی باشد و به این ترتیب سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان کشور را در جهت دستیابی به بخشی از اهداف برنامه‌های توسعه یاری بخشد.  محققان در این پژوهش با توجه به نتایج به دست آمده، پیشنهاد می‌کنند که سرمایه‌گذاری در بخش خدمات و به ویژه سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری به‌طور عام و توریسم روستایی به‌طور خاص در اولویت سیاست‌ های دولت قرار گیرد و در این میان ایجاد مراکز بهداشت و امکانات ارتباطی و حمل‌ونقل‌ مناسب در نواحی روستایی یکی از مهم‌ترین‌ اقدامات در راستای فرآیند توسعه روستایی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: تفاوت های میان اکوتوریسم و طبیعت گردی در جایگاه گردشگریاقتصاد گردشگری

تاثیر صنعت گردشگری بر اقتصاد یک کشور چگونه است؟صنعت گردشگری که یکی از منابع تغذیه اقتصاد یک کشور است نقش مهمی در توسعه و کسب درآمد در آن کشور دارد. این روزها گردشگری برای همه افراد امر مرسومی شده تا تعطیلات را با خانواده یا دوستان در کشوری دیگر سر کنند. مردم سراسر جهان چه در تابستان و چه در زمستان برای بازدید از مکانهایی جدید به کشورهای دیگر سفر می کنند. شاید از خودتان سوال کنید که چگونه یک کشور از جذب گردشگران بهره می برد؟ در واقع پولی که گردشگران در یک کشور هزینه می کنند درآمد صنعت گردشگری آن کشور است.

گردشگری بخش مهمی از اقتصاد است و درآمدی که از این طریق کسب می شود می تواند به تمام افراد آن منطقه کمک کند.

تاثیرات مثبت صنعت گردشگری۱. ایجاد شغل برای مردم یک کشور
۲. ترویج آگاهی فرهنگی و همینطور کمک به حفظ سنت ها و فرهنگ های محلی
۳. توسعه زیرساخت ها و خدمات مانند بهبود و ایجاد جاده ها و فرودگاه ها با استفاده از درآمد حاصل از گردشگری
۴. کمک به جامعه محلی با پول خارجی
۵. حمایت از جاذبه های طبیعی با استفاده از درآمد گردشگری
و …تاثیرات اقتصادی خوب۱. تولید ارز خارجی
۲. ایجاد شغل جدید و فرصت های شغلی
۳. ایجاد تجارت، درآمد و کارآفرینی مخصوصا در بخش های کوچک کسب و کار
۴. ارائه زیرساخت های جدید برای استفاده های غیر توریستی
۵. افزایش توسعه ی یک منطقه
و …تاثیرات منفی گردشگری۱. آلودگی محیط زیست در اثر استفاده نادرست گردشگران و افزایش آلودگی هوا
۲. آسیب دیدن فرهنگ و سنت یک جامعه محلی
۳. ساخت هتل در مقصدهای توریستی
۴. بهره مندی بیشتر شرکت های هوایی و آژانس های مسافرتی و هتلداران نسبت به شرکت های محلی
و …تاثیرات اقتصادی بد۱. افزایش کالاهای وارداتیدرمورد اقتصاد های کوچکی که توان تولید کالای مورد نیاز گردشگران را ندارند و برای رفع این نیاز مجبور به استفاده از کالاهای وارداتی می شوند.

۲. تاثیرات جایگزینیزمانیکه یک پروژه گردشگری جدید مشتریان را از صنعت و امکانات موجود دور می کند، گفته می شود که اقتصاد جایگزین شده است.

۳. وابستگی بیش از حد به گردشگریزمانیکه صنعت گردشگری در یک منطقه در حال قدرت گرفتن است مردم سرمایه خود را در این بخش به کار می گیرند و در نتیجه باعث سیر نزولی صنایعی می شوند که از قبل وجود داشتند اما این منطقه گردشگری خاص هم کم کم موقعیت قبل خود را از دست می دهد و در نتیجه اقتصاد این منطقه با مشکل مواجه می شود.

۴. وابستگی بیش از حد به کارهمانطور که گردشگران افزایش می یابند، نیروی مورد نیاز برای برآوردن نیازهایشان نیز افزایش می یابد. این صنعت به طور گسترده به کار متکی است؛ بنابراین شرکت ها به شدت از نیروی کار برای برآورده شدن نیازهای گردشگری استفاده می کنند.

۵. کم شدن زمین و افزایش قیمت آنهرچقدر تعداد گردشگران افزایش می یاید نیاز آنها به اقامتگاه نیز بیشتر می شود. بنابراین هتل ها، خانه ها و استراحتگاه های بیشتری ساخته شده و باعث کمبود زمین و افزایش قیمت آن می شود که برروی منطقه تاثیر می گذارد.

۶. افزایش قیمت کالاتوریست بیشتر به معنی نیاز بیشتر است. همانقدر که تعداد گردشگران افزایش می یابد نیاز بیشتری به لوازم، غذا، آب، برق، گاز و … احساس می شود. این مسئله باعث گرانتر شدن بازار و دشوارتر شدن زندگی افراد آن منطقه می شود.

گردشگری در اقتصاد بریتانیابر اساس گزارش گردشگری جهانی (WTTC) این صنعت در سال ۲۰۱۲ رشد ۱.۳ درصدی داشته است. این میزان رشد به این معنی است که صنعت گردشگری به طور مستقیم ۳۵.۶ میلیارد پوند به اقتصاد بریتانیا کمک کرده است. تعداد مشاغلی که وابسته به گردشگری هستند ۲۵۰ میلیون بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ پیش بینی شده بود که اکنون از هر ۱۲ شغل یکی از آنها وابسته به گردشگری است. بریتانیا پنجمین صنعت بزرگ گردشگری جهان است که شامل ۲۰۰۰۰۰ شرکت، ۷۰۰۰۰ موسسه شامل هتل های بزرگ، مهمانخانه ها، اقامتگاه ها، پارک ها، رستوران ها، کافه ها و … در زمینه گردشگری می باشد. علاوه بر این ۷۰۰۰ کسب و کار شامل پارک ها، موزه ها، اماکن میراثی، باغ ها، باغ وحش هاو همینطور ۲۵۰۰۰ کسب و کار در زمینه کنفرانس ها، جشنواره ها، نمایشگاه ها و کنسرت ها را نیز شامل می شود.

بیشتر بخوانید: گردشگری چیست ؟ با انواع گردشگری و اصطلاحات آن آشنا شویدگردشگری در اقتصاد بریتانیا

گردشگری در اقتصاد هندوستانانتظار می رود که رشد گردشگری در هندوستان همچنان در حال افزایش باشد و هند را به یکی از توریستی ترین کشورهای جهان تبدیل کند. این رشد باعث افزایش درآمد مردم و همینطور افزایش شغل می شود. این صنعت که در سال ۲۰۰۸ برای این کشور ۱۰۰ میلیارد دلار درآمدزایی کرده است در سال ۲۰۱۸ با رشد سالانه ۹.۴ روبرو بوده و به ۲۷۵.۵ میلیارد دلار خواهد رسید. این مسئله باعث حفظ اماکن میراثی مانند بناهای تاریخی خواهد شد و بنابراین توریست بیشتر و در نتیجه درآمد بیشتری را حاصل خواهد کرد. اما مشکلاتی در مورد توسعه گردشگری در هندوستان وجود دارد که از جمله آنها زیرساخت های نامناسب، عدم دسترسی آسان به مقاصد توریستی، کمبود محل اقامت و نیروی انسانی آموزش دیده و شرایط بهداشتی مناسب می باشد. همینطور زمانی که گردشگران بی شماری از یک مکان بازدید می کنند، احتمال گسترش جنایت و قاچاق انسان ممکن است به شدت رخ دهد. بنابراین هند باید پول را در کنترل جرم صرف کند. این موضوع ممکن است منجر به سوء ظن، تنش و خصومت میان مردم محلی و گردشگران و به طور کلی کاهش تعداد توریست ها شود.

گردشگری در اقتصاد هندوستان

گردشگری در اقتصاد استرالیادر استرالیا گردشگری به طور مستقیم و غیر مستقیم برای ۹۰۷.۱۰۰ نفر شغل ایجاد کرده است.

از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ استرالیا تقریبا ۷۳.۳ میلیون دلار از گردشگری درآمد داشته است.

در استرالیا هر یک دلار درآمد از صنعت گردشگری ۹۲ سنت به هر یک از بخش های اقتصادی این کشور اضافه میکند.

گردشگری در اقتصاد استرالیا

گردشگری در اقتصاد اسپانیارونق گردشگری که از اواسط دهه ۱۹۵۰ آغاز شد بر اساس دارایی های تفریحی مناطق ساحلی مدیترانه بود.

در سالهای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ که گردشگری نقش مهمی را ایفا می کرد توسعه گردشگری منجر به از دست دادن مشاغل سنتی شد. چرا که افراد از مشاغلی مانند کشاورزی، جنگلداری، معدن

و … به مشاغل خدماتی گردشگری روی آوردند که این مسئله تاثیر مهمی بر اقتصاد داشت. گردشگری در اسپانیا در این سالها ۸.۶۵ درصد افزایش داشته است. درآمد گردشگری در این کشور در سال ۲۰۱۱ حدود ۱۶۰ میلیارد یورو بوده پیش بینی می شود که این درآمد تا سال ۲۰۲۲ به ۱۸۰ میلیارد یورو برسد.

گردشگری در اقتصاد اسپانیا

گردشگری در اقتصاد ایراندر سال ۱۳۹۵، مجموعاً ۴٬۹۱۱٬۹۲۰ گردشگر خارجی از ایران بازدید کرده‌اند که این میزان نسبت به سال قبل ۹.۹ درصد کاهش یافته است . این صنعت در ایران از توسعه‌ای که شایستهٔ آن است برخوردار نبوده‌است. از دلایل آن می‌توان به آماده نبودن بسترهای اقتصادی مناسب در ایران برای جذب سرمایه‌گذاری در ساخت هتل و سایر صنایع مربوط به این حوزه اشاره کرد. عدم اطلاع سرمایه‌گذاران از زمینه‌های موجود در ایران و تبلیغات ضعیف و نیز نشر اخبار منفی از ایران، محدودیت‌های اجتماعی و مذهبی برای گردشگران خارجی و همچنین تنش‌های سیاسی با بعضی کشورهای غربی از دیگر موانع رشد صنعت گردشگری در ایران است. البته در مدت اخیر بخش گردشگری سلامت ایران رو به رشد عمل کرده است. با توجه به ظرفیت های بالای کشورمان در زمینه گردشگری توافق ایران با قدرتهای جهانی می تواند رشد گردشگری ایران را تا حدود زیادی گسترش دهد.

گردشگری در اقتصاد ایران

https://zistonline.com/vdccemqm.2bqo08laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما