تاریخ انتشار :يکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 79517
زیست آنلاین: جهان به مانند کتابی است و کسانی که سفر نمی کنند تنها یک صفحه از این کتاب را می خوانند.  <<سنت آگوستین>>
گردشگری چیست ؟ با انواع گردشگری و اصطلاحات آن آشنا شوید
مدیریت گردشگری،مدیریت تمام فعالیت های مرتبط با کسب و کار گردشگری است. زیست آنلاین در نظر دارد در این گزارش شما را با انواع مختلف گردشگری، محیط های جغرافیایی، اطلاعات در مورد مقصد، توسعه و مدیریت، تقسیم بندی بازار، محصولات و خدمات گردشگری، تاثیرات گردشگری و روند گردشگری آشنا می کند.

مخاطب این گزارش

این آموزش برای مبتدیان آماده شده است تا به آنها در درک اصول گردشگری کمک کند. این آموزش برای کسانی که علاقمند به کار در حرفه مهمانداری و گردشگری هستند مفید است.همچنین برای همه خوانندگان مشتاق دیگر این آموزش یک مطلب آموزشی سودمند است.

بیشتر بخوانید: تفاوت های میان اکوتوریسم و طبیعت گردی در جایگاه گردشگریمقدمه ای برای گردشگری و انواع آن

مقدمه ای برای گردشگری                                                                   گردشگری در چند دهه گذشته به یک قطب اقتصادی که به تقویت اقتصاد بسیاری از کشور ها کمک می کند تبدیل شده است.مردم به سفر و تعطیلات به عنوان یک نیاز ضروری نگاه می کنند نه تنها امری تجملاتی و غیر ضروری.گردشگری خواستار هماهنگی و همکاری بین آژانس های مسافرتی، اپراتورهای تور و گردشگران است. گردشگری دارای چند عنصر اصلی می باشد که شامل :مقصد، جاذبه ها، مکان ها، محل های اقامتی و تمام خدمات جانبی می باشد.

گردشگری چیست؟گردشگری شامل فعالیت هایی است برای افرادی که در حال سفر هستند و قصد اقامت در یک محلی به دور از خانه خود را دارند ،چه برای اوقات فراغت چه برای کسب و کار و یا اهداف دیگر.

متیسون(۱۹۸۲) گردشگری را به صورت زیر تعریف می کند:
گردشگری به حرکت موقت مردم به خارج از محل کار و زندگیشان و فعالیت هایی که در طول اقامت در آن مقصد می خواهند انجام دهند و همچنین امکاناتی که شرایطی را ایجاد میکند تا به خواسته هایشان برسند گفته می شود.

گردشگری به طور معمول در ابتدا به شکل سنتی بود.با تکامل فرهنگ ها، اقتصادها و دانش،گردشگری به فرم و شکل دیگری به نام گردشگری پایدار رسید که ۱- در نظر گرفتن سفری با برنامه ریزی دقیق ۲- رسیدن به مقاصدی که به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته اند و۳- همچنین تحت حفاظت قرار دادن مقاصد به عنوان اولویت در مقوله گردشگری قرار گرفتند.

    عواملی که به انسان ها انگیزه سفر می دهدرایج ترین دلایل انسان ها برای مسافرت به خارج از محل زندگیشان:

*برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات*برای دیدار با دوستان و خویشاوندان*برای راه اندازی مشاغل تجاری و حرفه ای*برای درمان بیماری ها* برای انجام زیارت های مذهبی*و یا هرگونه انگیزه های شخصی دیگرگردشگری سنتی و منحصر به فردجدول زیر، چندین نقطه را نشان می دهد که گردشگری سنتی را از سایر مفاهیم گردشگری  متفاوت می کند:

تفاوت گردشگری با گردشگری سنتی

مدیریت گردشگری چیست؟گردشگری در واقع مدیریت بسیاری از فعالیت ها می باشد،مانند: مطالعه در مورد مقصد تور مورد نظر، برنامه ریزی های تور و همچنین تهیه کردن محل اقامت گردشگران از جمله وظایف مدیریت گردشگری می باشد و همچنین شامل تلاش های بازاریابی برای جذب گردشگران برای سفر به مقصدی خاص می باشد.

بین سفر و گردشگری تفاوت ظریفی وجود دارد*سفر یعنی از محل اقامت یا کار خود به کمک هر وسیله نقلیه ای به محل دیگر رفتن است. رفت و آمد معمولی و روزانه را می توان به عنوان سفری در نظر گرفت.

*گردشگر با یک هدف سفر می کند.همه گردشگری ها قطعا شامل سفر می باشند اما همه سفر ها لزوما شامل گردشگری نیستند. ما می توانیم سفر را به عنوان یک زیر مجموعه از گردشگری در نظر بگیریم.

یک شباهت بین سفر و گردشگری وجود دارد که هر دو در یک حرکت گذرا و موقت هستند.

بیشتر بخوانید: جایگاه اکوتوریسم در ایران انواع گردشگریگردشگری توده ایاین گردشگری شامل تعداد زیادی از افراد در گروه های بزرگ سازمان یافته است که مقصدشان مکان های توریستی خاص می باشد.این یک روش سنتی است که برنامه روزانه آن توسط سازمان گردشگری تعیین می شود. این یک فعالیت اجتماعی است. گردشگران به طور کلی برای خرید سوغات و بازدید از جاهای دیدنی تمایل دارند به عنوان مثال: دیدن اماکن مذهبی، پارک های تفریحی، قایق رانی و تردد در شهر از جمله برنامه های روزانه گردشگران می باشد.

گردشگری جایگزیناین گردشگری شامل تورهای سازمان یافته است که به صورت جداگانه در تلاش برای دستیابی به اطلاعات دست اول درباره مکان، فرهنگ محلی و محیط زیست هستند.به عنوان مثال، تور دوچرخه سواری توسط یک فرد برای گردشگران برنامه ریزی شده است در حالی که افرادی دیگر محل مورد اقامت آن ها را آماده کرده اند.

گردشگری کسب و کار این تور برای انجام معاملات تجاری، شرکت در جلسات تجاری، کارگاه ها یا کنفرانس ها در نظر گرفته شده است.هدف گردشگری کسب و کار عمدتا مشاغل حرفه ای می باشد.

 گردشگری لذت بخشاین گردشگری برای بهبود سلامت جسمی و روحی است. به عنوان مثال:تعطیلات در مرکز یوگا یا توانبخشی.

گردشگری طبیعتگردشگری در مکان هایی معروف و طبیعت بکر و بی نظیر است. هدف اصلی کسب تجربه و لذت بردن از طبیعت مانند مزارع و حیات وحش است.اکوتوریسم بخشی از گردشگری طبیعت است.

گردشگری فرهنگیهدف از این نوع گردشگری درک تاریخ محلی، غذاها، تولیدات محلی و فرهنگ محلی است.

گردشگری اجتماعیشامل تورهایی است که در میان بستگان، دوستان و ... انجام می شود.

گردشگری تفریحیاین گردشگری در واقع مسافرت برای دور شدن از زندگی روزمره است و اغلب برای لذت بردن و سرگرمی انجام می شود.به عنوان مثال:پیک نیک یا رفتن به ساحل.

گردشگری فعالدر این نوع گردشگری هدف مشخصی از قبیل کوهنوردی،جهان گردی،یادگیری هنرهای محلی و یا زبان های محلی وجود دارد.

گردشگری ورزشیبرای شرکت در برخی رویدادهای ورزشی مانند : مسابقات کریکت جام جهانی، فیفا یا المپیک است.

گردشگری مذهبیشامل سفر به مکان های مذهبی مانند Vaishno Devi در جامو کشمیر و معبد طلایی در امریتسار (هند)، مکه در عربستان سعودی، بیت لحم و دیگر مکان های دیگر است.

سلامت و یا گردشگری پزشکیشامل سفر به منظور بهبود سلامت انسان ها است. با هدف بازدید از اردوگاه های کاهش وزن، مراکز نوروپاتی و مراکز بهداشتی درمانی است.

گردشگری ماجراجوییاین گردشگری برای فعالیت های پرماجرا مانند سنگ نوردی،پریدن از ارتفاع زیاد(بانجی جامپینگ)،غواصی، پیاده روی، اسب سواری، گشت و گذار، قایقرانی یا اسکی می باشد.

بیشتر بخوانید: وضعیت گردشگری داخلی در تابستان امسالگردشگری ماجراجویی

اصطلاحات گردشگریاکنون اجازه دهید تعدادی اصطلاح را که اغلب در صنعت گردشگری استفاده می شوند را مورد بحث قرار دهیم.

جاذبهاین موضوع در واقع یک ویژگی فیزیکی و فرهنگی برای یک مکان است که می تواند نیازهای تفریحی گردشگران را برآورده کند.

میراث فرهنگیاین اصطلاح در واقع رفتاری برای شیوه زندگی است که توسط یک جامعه توسعه یافته و به وجود آمده و از یک نسل به نسل بعد منتقل می شود و شامل آداب و رسوم، سنت ها، مکان ها، اشیاء، عبارات هنری و ارزشمند است.

گردشگری سیاهاین گردشگری شامل سفر به مکانهایی است که به لحاظ تاریخی مرتبط با مرگ و تراژدی است.

مقصدمکانی است که گردشگران از آن محل بازدید می کنند و به مدت حداقل ۲۴ ساعت در آنجا اقامت دارند.این مقصد از امکاناتی که در اختیار گردشگران قرار می دهد، جاذبه ها و منابع گردشگری پشتیبانی می کند.

اکوتوریسمشامل نگهداری و ارتقاء سیستم های طبیعی مانند آب، هوا، جنگل ها و گیاهان و جانوران از طریق گردشگری است.

تور گشت و گذاربرای افرادی است که برای لذت بردن در مدت کمتر از ۲۴ ساعت قصد سفر می کنند.

گردشگر خارجیبه فردی که به یک محلی به غیر از محل زندگی خود می رود و به مدت حداقل ۲۴ ساعت در آن محل جدید اقامت می کند گفته می شود.

پیاده رویراه پیمایی طولانی و سخت در مسیر پیاده روی.

واسطه هاآنها واسطه های بین کالا ها و خدماتی هستند که توریست ها به برخی از آ ن ها نیاز دارند و یا بی نیاز نسبت به آن ها هستند.
 
اوقات فراغت

وقت آزاد زمانی است که وظایف به حداقل می رسد و شما می توانید استراحت داشته باشید.

تفریحبه فعالیت های انجام شده در اوقات فراغت گفته می شود.

سایتمکان مشخصی است که با ویژگی های جسمی و فرهنگی هر منطقه تعریف می شود.

بافت زمین در هر ناحیهمنظور انواع کشش ها و چین خوردگی های زمین است به خصوص با توجه به ویژگی های فیزیکی موجود در آن ناحیه.

ظرفیت حمل و نقل گردشگریبه حداکثر تعداد افرادی گفته می شود که ممکن است در یک زمان به یک مقصد توریستی سفر کنند بدون اینکه باعث تخریب محیط زیستی، اقتصادی، اجتماعی،فرهنگی و باعث کم شدن در کیفیت رضایت بازدید کنندگان شوند.

سفربه فعالیت خارج شدن از محل زندگی و خانه خود به منظور کسب و کار و یا  گذراندن اوقات خوش گفته می شود اما نه رفت و آمد معمولی روزانه به یک محل معمولی.

سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد (UNWTO)این سازمان مسئولیت ارتقای اعتبار، ثابت نگه داشتن امتیاز های کسب شده و فعالیت های گردشگری جهانی را بر عهده دارد.

بازدید کنندهفردی که در آن محل ساکن نیست و از آن محل دیدن می کند.

بیشتر بخوانید: آینده درخشان گردشگری در ایرانآینده درخشان گردشگری در ایران
 


 

 

 


 

https://zistonline.com/vdciyway.t1a3z2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما