تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 79680
محققان اروپایی مشغول آزمایش تکنیکهای جدید برای بارآوردن گیاهان در مناطق خشک و گرم مثل قبرس هستند.
 افزایش تنوع زیستی برای سبزیجات متنوع‌تر و خوش‌طعم‌تر
به گزارش زیست آنلاین، بخش عمده تحقیقات این طرح روی ریشه گیاه انجام می‌شود. هدف این طرح یافتن راهی برای افزایش تنوع زیستی و بازدهی محصولات کشاورزی در اروپاست.


گونه‌های قدیمی گیاهان با گونه‌های معمولی پیوند زده می‌شودآزمایشات در مزرعه آزمایشی به مساحت ۱۱ هکتار، بیش از ۲۰ گونه گیاه انجام می‌شود. هر کدام از این گیاهان از نظر ژنتیکی متفاوت است.

دیونیزیا فاسولا، از موسسه تحقیقات کشاورزی در قبرس می گوید: «ما پارامترهای کیفی و کمی را بررسی می‌کنیم. پارامترهای کمی به ما کمک می‌کند معلوم کنیم بازدهی گیاه چقدر است و این بازدهی چه اندازه پایدار خواهد ماند. ارزیابی این خصوصیات مشکل است زیرا به میزان زیاد از محیط اطراف تأثیر می گیرند. تمرکز پارامترهای کیفی بر محتوای غذایی است اما میزان زیست جرم برگ هم در نظر می‌گیریم.»

محققان اروپایی این تحقیقات را علاوه بر ذرت،‌ روی جو، گونه های قدیمی گندم، نخود و لوبیا چشم بلبلی هم انجام می‌دهند. وقتی گونه‌های بهتر شناخته شوند به شکل طبیعی با گونه‌های معمولی پیوند زده می‌شوند تا انواع گیاه مقاوم در برابر خشکسالی به وجود بیاید. برای تولید این گونه‌ها دستکاری ژنتیک به کار نمی‌رود.

میکائیل اومیرو، متخصص میکروبیولوژی محیط زیست می‌گوید هدف این طرح افزایش تنوع زیستی است. او به یورونیوز می‌گوید: «هدف ما این است که تنوع زیستی را در اکوسیستم های کشاورزی بیشتر کنیم. به همین دلیل سراغ گونه‌هایی سنتی می رویم که دیگر در اینجا کشت نمی شوند. این گونه های سنتی خصوصیاتی دارند که نه تنها محصولات کشاورزی را تنوع می‌بخشد، بلکه کیفیت و مزه محصولات را هم بهتر و برای مصرف کننده جذاب‌تر می‌کند.»

بیشتر بخوانید: ساخت جزیره برای تنوع زیستی محققان اروپایی در این مزرعه آزمایشی به مساحت ۱۱ هکتار، روی بیش از ۲۰ گونه گیاه کار می‌کنن
محققان اروپایی در این مزرعه آزمایشی به مساحت ۱۱ هکتار، روی بیش از ۲۰ گونه گیاه کار می‌کنند

بررسی رابطه متقابل میان ریشه میکروب‌های زیر خاکنمونه های خاک و ریشه گیاهان به آزمایشگاهی در نیکوزیا برده می شود. محققان می خواهند بدانند که بازدهی گیاه چطور بیشتر می شود و چگونه ریشه از راه برهم کنش (رابطه متقابل) با میکروب‌های زیر خاک در برابر خشکسالی مقاومتر می‌شود.

آناستازیا کاوادیا، متخصص میکروبیولوژی محیط زیست از موسسه تحقیقات کشاورزی در قبرس می‌گوید: «درباره این آزمایش‌ها به یورونیوز این‌‌گونه توضیح می‌دهد: «رابطه بین گیاهان و قارچ‌ها می‌تواند برای هر دو مفید باشد یا فقط برای یکی مفید باشد یا رابطه ای انگلی باشد. لازم است این رابطه را به خوبی بشناسیم. اساساً گیاه به قارچ کربن می دهد و قارچ مواد مغذی درون خاک را می یابد و به گیاه منتقل می کند.»


تجزیه و تحلیل رابطه میان ریشه گیاه و میکروب‌های زیر خاک در آزمایشگاه در نیکوزیا
تجزیه و تحلیل رابطه میان ریشه گیاه و میکروب‌های زیر خاک در آزمایشگاه در نیکوزیا

افزایش تنوع زیستی گیاهان، تنوع مزه و طعم سبزیجاتمحققان امیدوارند کار آنها به کشاورزان محلی کمک کند میزان محصول خود را بیشتر کرده و بتوانند محصول خود را به بازارهای بیشتری ارائه کنند. از نظر آنها این کار در نهایت به نفع مصرف کننده خواهد بود.

دیونیزیا فاسولا در این باره می‌گوید: «از دوران کودکی مزه فوق العاده خوب گوجه فرنگی یا دیگر سبزیجات را به خاطر داریم، مزه ها و طعم های خوب دوران گذشته به یادمان هست. بنابراین تمرکز ما بر باز آوردن انواع قدیمی میوه به خط تولید است. تولید کننده ها خواهند توانست محصولات متنوع تری به مغازه ها و سوپرمارکت ها ارائه کنند و مزه ها و طعم های بیشتری در دسترس مصرف کننده قرار خواهد گرفت.»

محققان می گویند محصولات تازه ای که نتیجه تحقیقات آنهاست تا ۵ سال دیگر وارد بازارهای اروپا خواهد شد.

تنوع زیستی و طبیعت گردی، اهرم توسعه اقتصادی در ماداگاسکارمنابع طبیعی و تنوع زیستی در پارکهای طبیعی ماداگاسکار چگونه به این کشور جزیره ای کمک می کند تا به توسعه اقتصادی اش سرعت ببخشد. این تنوع زیستی چه فرصتهایی را برای بخش گردشگری این کشور به ارمغان می آورد؟

پارک «تسیمانامپسوتسه» یکی از ۴۳ پارک طبیعی در ماداگاسکار است. وسعت این پارک با مساحت ۲۰۰ هزار هکتار به اندازه کلان شهری مانند توکیو است. این پارک در منطقه بکر و دست نخورده در این کشور واقع شده و زیستگاه ۳۰۰ گونه متنوع گیاهی و جانوری است.

تنها دریاچه نمک ماداگاسکار هم در این پارک قرار دارد که محل زندگی گونه ای از فلامینگوها موسوم به “فلامینگوی بزرگتر” است. کهن سالترین درخت این پارک «بائوبابی» است که طول آن ۱۶۵۰ متر است.

مقامات کشور علاوه بر حفظ محیط زیست این منابع طبیعی سعی می کنند از آن برای جذب سرمایه گذاران هم استفاده کنند. در حدود دهها پارک طبیعی در ماداگاسکار، زمینهایی برای توسعه فعالیتهای مربوط به اکوتوریسم یا طبیعت گردی در نظر گرفته شده است. بعنوان مثال قرار است سه محوط کوچک برای کنترل و نظارت بر سازگاری با محیط زیست در نزدیکی غاری که در پارک طبیعی «تسیمانامپسوتسه» وجود دارد ساخته شود.

مدیر بازاریابی پارکهای ملی ماداگاسکار می گوید: «قرار نیست بنا یا ساختمان یا هتل پنج ستاره در اینجا بسازیم. هدف از ساخت این محوطه ها این است که با بکار بردن انرژی های تجدیدپذیر، از محیط زیست حفاظت کنیم تا مثلا مجبور نباشیم به طور مداوم از سیستمهای تهویه هوا استفاده کنیم.»

پارکهای طبیعی در ماداگاسکار با همکاری بومیان اداره می شود، در واقع مردم محلی از فعالیتهای طبیعت گردی در پارک سود می برند. سال گذشته بیش از ۲۳۰۰۰۰۰ یوور سود مستقیم عاید مردم محلی شد.

مدیر بازاریابی پارکهای ملی ماداگاسکار می گوید: «پولی که سرمایه گذاران به اینجا می آورند، در سطح محلی شغل ایجاد می کند. فایده اش [در سطح کل] ماداگاسکار هم این است که ظرفیت پذیرش و امکانات اقامتی برای گردشگران بیشتر می شود، در نتیجه تعداد بیشتری توریست به کشور می آید.»

البته معیار اصلی جلب سرمایه گذاران خارجی طبیعت گردی است. یک سرمایه گذار در طبیعت گردی در ماداگاسکار می گوید: «به نظرم سرمایه گذاران وقتی به کشوری می آیند باید قبل از هر چیز آن کشور را دوست داشته باشند و تنها به سود نیندیشند. باید برای توسعه اقتصادی آن کشور تلاش کنند، پای منافع بعدا به میان می آید.»

به این ترتیب حفاظت از تنوع زیستی در ماداگاسکار و طبیعت گردی تبدیل به یکی از اهرمهای توسعه اقتصادی در این کشور جزیره ای شده است.

https://zistonline.com/vdcjymea.uqehozsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما