تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 79671
۹۹.۴۸ درصد از جمعیت شهرها تحت پوشش شبکه آب شهری قرار گرفته‌اند و این رقم تا پایان دولت دوازدهم به میزان ۹۹.۷ درصد افزایش خواهد یافت.
 شبکه آب‌رسانی ۹۹.۴۸ درصد جمعیت شهرها را تحت پوشش قرار می دهد
به‌گزارش زیست آنلاین، صنعت آب و فاضلاب طی چهار دهه اخیر توانسته است با توسعه طرح‌های آبرسانی روستایی، شبکه‌های توزیع و خطوط انتقال آب شهری و روستایی، شبکه‌های جمع‌آوری و انتقال فاضلاب شهری، افزایش تعداد تصفیه‌ خانه‌های آب و فاضلاب و... نقش مهمی در توسعه، آبادانی و پیشرفت کشور داشته باشد.

طبق اعلام وزارت نیرو، بررسی عملکرد حوزه آب شهری نشان می‌دهد از جمعیت ۱۸ میلیون نفری شهرهای ایران در ابتدای انقلاب اسلامی، حدود ۷۴.۶ میلیون نفر تحت پوشش خدمات آب و فاضلاب قرار داشتند که با تلاش‌های صورت گرفته از سوی صنعت آب و فاضلاب کشور، هم اکنون از جمعیت ۶۰ میلیون نفری شهرهای ایران، ۹۹.۴۸ درصد تحت پوشش این خدمات قرار گرفته‌اند؛ این رقم تا پایان سال جاری به ۹۹.۵ درصد و تا پایان دولت دوازدهم به میزان ۹۹.۷ درصد افزایش خواهد یافت.

همچنین ۲۷۰۰ مشترک آب شهری ابتدای انقلاب در اوایل دولت یازدهم به ۱۴ میلیون و ۳۸۶ هزار مشترک و تا ابتدای دولت دوازدهم به ۱۵ میلیون و ۷۱۹ هزار مشترک رسیده است که با اقدامات صورت گرفته هم اکنون تعداد مشترکین آب شهری کشور به ۱۶ میلیون و ۵۱۶ هزار خانوار افزایش پیدا کرده است که براین اساس طی دولت تدبیر و امید بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به مشترکان آب شهری افزوده شده است.

در این بین، به دلیل رشد روزافزون جمعیت و افزایش تقاضای آب در شهرها حدود ۲۶ هزار و ۹۹۴ هزار کیلومتر خطوط انتقال آب شهری تا ابتدای دولت یازدهم در کشور ایجاد شده بود که این رقم تا ابتدای دولت دوازدهم به حدود ۲۸ هزار و ۴۹۲ کیلومتر و در حال حاضر به ۲۹ هزار و ۸۴۳ هزار کیلومتر رسیده است؛ بر این اساس در مدت زمان فعالیت دولت تدبیر و امید بیش از ۲۸۴۹ کیلومتر خطوط انتقال آب شهری در کشور ایجاد شده است.

هم‌چنین طول شبکه‌ توزیع آب شهری در ابتدای انقلاب حدود ۲۴ هزار کیلومتر بوده است که این رقم در ابتدای دولت یازدهم به ۱۴۱ هزار و ۴۱۰ کیلومتر و در ابتدای دولت دوازدهم به ۱۴۷ هزار و ۵۵۰ هزار کیلومتر رسیده بود. در حال حاضر نیز طول شبکه‌ توزیع آب شهری از مرز  ۱۵۵ هزار کیلومتر گذشته است. بنابراین در مدت زمان فعالیت دولت تدبیر و امید بیش از ۱۴ هزار کیلومتر به طول شبکه‌های توزیع آب شهری کشور افزوده شده است.

براساس این گزارش، در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، حدود ۲۷ واحد تصفیه‌خانه آب شهری در کشور فعال بوده که این رقم در ابتدای دولت یازدهم به ۱۲۴ واحد و در حال حاضر تعداد تصفیه‌ خانه‌های آب شهری کشور به ۱۳۹ مورد رسیده است.

در حال حاضر تعداد مخازن آب شهری به ۴۶۷۷ مورد رسیده و حجم کل این مخازن نیز به ۱۶ میلیون و ۲۹۸ هزار مترمکعب افزایش یافته است که این رقم در ابتدای دولت یازدهم حدود ۱۴ میلیون و ۸۲۱ هزار مترمکعب بوده است.

بیشتر بخوانید: هدر رفت ۲۵.۵ درصدی آب در شبکه‌ های توزیع شهریوعده ایجاد ۴۰ تصفیه‌خانه آب و فاضلاب جدید

وعده ایجاد ۴۰ تصفیه‌خانه آب و فاضلاب جدیدمعاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب در اردیبهشت ماه امسال (۹۷) گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار شده تا به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ۴۰ تصفیه‌خانه آب و فاضلاب در کل کشور ایجاد شود.

علی‌اصغر قانع، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب، با بیان این‌که اعتبار اجرای این طرح ۱۷۶۶ میلیارد تومان تخمین زده شده است، اظهار کرد: این ۴۰ تصفیه‌خانه ظرفیت یک میلیون و ۵۴۹ هزار مترمکعب تصفیه آب و فاضلاب در طول شبانه‌روز را دارد.

به گفته وی، قرار شده ۲۶ تصفیه‌خانه فاضلاب، ۱۲ تصفیه‌خانه آب و دو آب‌ شیرین‌کن نمک‌زدایی احداث شود که بی‌شک این مساله می‌تواند در تامین آب بسیار کمک‌رسان باشد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب در خصوص ظرفیت تصفیه‌خانه‌های آب، اظهار کرد: این ۱۲ تصفیه‌خانه قابلیت تصفیه یک میلیون مترمکعب آب را در شبانه‌روز دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر این در حوزه فاضلاب ظرفیت تصفیه ۴۸۰۳ هزار مترمکعب وجود دارد که این عدد می‌واند در پیشبرد برنامه‌ها بسیار تاثیرگذار باشد.

به گزارش ایسنا، جمعیت تحت پوشش شهرهای دارای شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب تا شهریورماه سال گذشته بالغ بر ۲۷ میلیون و ۵۷۷ هزارو ۴۳۴ نفر بوده که این تعداد ۴۷.۶ درصد جمعیت شهری کشور را در بر دارد و بر اساس آخرین خبرها ۱۱۲ تصفیه‌خانه فاضلاب در حال ساخت است. همچنین در حال حاضر  در ۲۹۵ شهر کشور طی ۶ میلیون و ۶۴۱ هزار فقره انشعاب فاضلاب که توسط ۵۹ هزارو ۵۰۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری می‌شود در مدار بهره‌برداری قرار دارند.

فاضلاب جمع‌آوری شده در ۱۸۳ تصفیه‌خانه برای جمعیتی معادل ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بوده که سالیانه پسابی به میزان یک میلیارد و دویست میلیون مترمکعب تولید می‌کند البته این در شرایطی است که احداث تأسیسات زیربنایی فاضلاب در روستاهای کشور پیشرفت چندانی نداشته و در زمان کنونی تنها حدود ۰.۴ درصد از جمعیت روستایی کشور از پوشش تأسیسات فاضلاب برخوردارهستند که این تأسیسات در ۴۲ روستا با ۱۹ هزار فقره انشعاب اجرا و در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.

میزان تولید سالانه پساب در کشور حدود یک میلیارد و دویست میلیون مترمکعب است که این میزان در نتیجه فعالیت بالغ بر ۱۸۳ باب تصفیه‌خانه با فرآیندهای مختلف تصفیه تولید می‌شود، تعداد تصفیه‌خانه‌های با فرآیند لجن فعال که جزو فرآیندهای تصفیه کامل و حتی پیشرفته می‌باشد به بیش از ۹۰ تصفیه‌خانه می‌رسد و مابقی تصفیه‌خانه‌ها نیز دارای فرآیندهایی نظیر لاگون هوادهی و برکه تثبیت هستند که شرایط لازم برای تولید پساب جهت مصارف کشاورزی را دارا هستند.

بیشتر بخوانید: جزییات بزرگ‌ترین طرح محیط زیستی ایران https://zistonline.com/vdcjvmea.uqehazsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما