تاریخ انتشار :چهارشنبه ۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 79487
علیرغم اینکه اردکانیان وزیر نیرو و همچنین سایر مسئولین وزارت نیرو طی هفته‌های گذشته، از تصویب طرح اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف تا پایان آذر ماه خبر داده بودند، اما به دلایل نامعلوم همچنان بررسی این طرح در دستور کار هیئت وزیران قرار نگرفته است. این مصوبه و اجرای آن، زمینه را برای جلوگیری از بروز خاموشی در تابستان ۹۸ فراهم می‌کند.
وعده مسئولان در خصوص افزایش تعرفه برق پرمصرفان محقق نشد
به گزارش زیست آنلاین، چهارشنبه گذشته آخرین جلسه هیات دولت در آذرماه ۹۷ در حالی به اتمام رسید که بر خلاف انتظار‌ها و وعده‌های مسئولین وزارت نیرو، طرح اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف باز هم در این جلسه مطرح نشد.

اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف همچنان منتظر تصویب هیئت وزیراندو هفته قبل وزیر نیرو اعلام کرد طرح اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف تا پایان آذر ماه تصویب خواهد شد. اردکانیان هفته قبل نیز در حاشیه مراسم جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نیرو ضمن ابراز امیدواری از تصویب این طرح تا پایان آذر ماه، گفت: رییس جمهور موافق افزایش تعرفه برق مشترکین پرمصرف است و این طرح در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده است و در صف بررسی در جلسه هیئت وزیران است.

حقی فام سخنگوی صنعت برق نیز پیش از این اعلام کرده بود کلیات طرح به تصویب کمیسیون زیربنایی دولت رسیده و تا پایان آذرماه احتمالا تعیین تکلیف خواهد شد و ما زمان کافی برای آموزش مشترکان پرمصرف خواهیم داشت.

با این حال علیرغم این اظهارات، به دلایل نامعلوم همچنان بررسی این طرح در دستور کار هیات دولت قرار نگرفته است. در این راستا، ابتدای این هفته زارع رئیس کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس در نامه‌ای به لاریجانی رئیس مجلس از وی خواست تا این مسئله را از رئیس جمهور پیگیری نماید.

جزئیات طرح وزارت نیرو روشن نیستعلاوه بر ابهاماتی که در خصوص تصویب این طرح در هیئت وزیران وجود دارد، جزئیات این طرح نیز روشن نیست و مسئولان وزارت نیرو تنها به اظهاراتی کلی مانند «با اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف ۱۵۰۰ مگاوات صرفه جویی در اوج بار تابستان اتفاق خواهد افتاد» بسنده کردند. در واقع در خصوص جزئیات این طرح مطالب پراکنده‌ای تاکنون عنوان شده که جمع بندی آن‌ها کاری دشوار است.

به عنوان مثال وزیر نیرو در یک اظهارنظر اعلام کرد که هدف از اجرای این طرح، ایجاد درآمد برای وزارت نیرو نیست. این طرح تنها در ۴ ماه گرم سال اجرا می‌شود و با اجرای آن قبض برق ۷۵ درصد از مشترکین هیچ تغییری نخواهد یافت و تنها تعرفه برق ۲۵ درصد از مشترکین پرمصرف افزایش یافته و در عوض به مشترکینی که کمتراز الگوی متعادل مصرف، برق مصرف می‌کنند، تخفیف داده می‌شود.

حقی فام نیز در این خصوص گفته بود: طرح افزایش تعرفه برق پرمصرف‌ها بسته به مناطق مختلف در رده‌بندی‌های مختلف تعیین شده است و برای این مساله نیز مصوبه‌هایی در نظر گرفته شده است؛ به گونه‌ای که اگر مشترکین دو برابر الگو مصرف داشته باشند، میزان تعرفه آن‌ها ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

سناریو‌های مختلف در اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرفاصلی‌ترین مسئله در این طرح، تفکیک مشترکین پرمصرف از سایر مشترکین و نحوه اصلاح قیمت پلکان‌های مصرفی برای مشترکین است.

در این خصوص از ابتدای تابستان امسال که اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف با مقبولیت همراه شد، پیشنهادات مختلفی از سوی نهاد‌های کارشناسی و اجرایی مطرح شده است.

به عنوان مثال کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی که یکی از اصلی‌ترین حامیان اجرای این طرح است، در گزارش سیاستی خود با عنوان «بررسی ابعاد و آثار حل بحران خاموشی برق از طریق اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف خانگی»، پیشنهاداتی برای نحوه اصلاح قیمت پلکان‌های مصرفی در تمامی مناطق ۴ گانه مطرح نمود. (اینجا)

بیشتر بخوانید: لزوم تصمیم گیری هیئت دولت برای مشترکین پرمصرف برقبر اساس این پیشنهاد به ازای مصارف بالاتر از الگوی مشترکین پرمصرف، قیمت برق با نرخ برق تجدید پذیر از آن‌ها اخذ می‌شود. پیشنهاد کمیته اقتصاد مقاومتی برای تعرفه برق مناطق عادی کشور در جدول زیر مشاهده می‌شود:

متوسط انرژی مصرفی ماهیانه (کیلووات ساعت در ماه) قیمت پایه هر کیلووات ساعت فعلی (ریال) قیمت پایه هر کیلووات ساعت پیشنهادی (ریال) تفاوت (ریال):

متوسط انرژی مصرفی ماهیانه

همچنین سازمان برنامه و بودجه نیز پیشنهادی را مطرح کرده است؛ قیمت برق برای مناطق عادی طبق پیشنهاد این سازمان، در جدول ذیل قابل مشاهده است:

متوسط انرژی مصرفی ماهیانه (کیلووات ساعت در ماه) قیمت پایه هر کیلووات ساعت فعلی (ریال) قیمت پایه هر کیلووات ساعت پیشنهادی (ریال) تفاوت (ریال)

متوسط انرژی مصرفب ماهیانه

انجمن جامعه ایمن یکی دیگر از نهاد‌هایی بود که در این خصوص، پیشنهاداتی را مطرح کرده است. همانطور که در جدول زیر مشاهده می‌شود، این مدل بر لزوم شیب تند افزایش قیمت برای مشترکین پرمصرف تاکید دارد:

متوسط انرژی مصرفی ماهیانه (کیلووات ساعت در ماه) قیمت پایه هر کیلووات ساعت فعلی (ریال) قیمت پایه هر کیلووات ساعت پیشنهادی (ریال) تفاوت (ریال)
۰ تا ۱۰۰، ۴۹۰، ۴۹۰، ۰

قیمت پایه هر کیلو وات ساعت

با این همه همچنان مشخص نیست که وزارت نیرو در طرحی که برای تصویب به هیات دولت فرستاده و تاکنون تصویب نشده، چه مدلی را پیشنهاد داده است.

بیشتر بخوانید: برق پرمصرف‌ها از کی گران می‌شودجدای از اینکه چه مدلی توسط وزارت نیرو پیشنهاد شده است و چه مدلی تصویب می‌شود، باید به این نکته توجه داشت که برای تغییر رفتار مشترکین پرمصرف، بایستی زمان مناسب قبل از عملیاتی شدن طرح به آن‌ها داده شود تا بتوانند میزان مصرف خود را با شرایط جدید تطبیق بدهند؛ بنابراین ضروری است این طرح هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود.

https://zistonline.com/vdcefe8f.jh8ovi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما