تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : 78882
اگر مردم امریکا یک‌دهم روزنامه‌هایی که خریداری می‌کنند را به چرخه بازیافت برگردانند، این امکان وجود خواهد داشت تا در طول یک سال از قطع ۲۵ میلیون درخت جلوگیری شود.
میزان درخت‌های قطع شده برای چاپ کاغذ
به گزارش زیست آنلاین، «ساندِی» نشریه وابسته به روزنامه «نیویورک تایمز» به تازگی گزارش جالبی را در مورد میزان درخت‌های قطع شده برای چاپ خود منتشر کرده است که خواندن آن جالب به نظر می‌رسد.

 این روزنامه می‌گوید هر هفته برای چاپ روزنامه «ساندی» باید ۵۰۰ هزار درخت قطع شود. بر این اساس بازیافت همه نسخه‌های مربوط به یک روز «ساندی نیویورک تایمز» می‌تواند از قطع ۷۵ هزار درخت جلوگیری کند.

با این توضیح اگر تمام نسخه‌های این روزنامه پس از انتشار به‌طور کامل بازیافت شوند، سالانه از قطع بیش از ۲۵۰ میلیون درخت جلوگیری می‌شود. بر این اساس گفته شده است که اگر مردم امریکا یک‌دهم روزنامه‌هایی که خریداری می‌کنند را به چرخه بازیافت برگردانند، این امکان وجود خواهد داشت تا در طول یک سال از قطع ۲۵ میلیون درخت جلوگیری شود.
اگر شما یک درخت ۱۵ ساله در حیاط خود داشته باشید و آن را به کیسه‌های کاغذی مخصوص خرید تبدیل کنید، در مجموع می‌توانید ۷۰۰ کیسه کاغذی در اختیار داشته باشید. نکته جالب اینجاست که یک سوپرمارکت شلوغ در عرض یک ساعت بیش از ۷۰۰ کیسه مصرف می‌کند و حتی برخی از سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای بزرگ در طول یک روز بیش از ۶ میلیون کیسه مصرف می‌کنند.
به‌طور میانگین هر شهروند امریکایی در طول یک سال از کاغذ، چوب و دیگر محصولات تولید شده از ۷ درخت استفاده می‌کند. این رقم نشان می‌دهد که مردم امریکا سالانه بیش از ۲ میلیارد درخت را مصرف می‌کنند. مجموع چوب و کاغذهایی که مردم امریکا در طول یک سال دور می‌اندازند برای گرم کردن بیش از ۵۰ میلیون خانه در ۲۰ سال کفایت می‌کند.

قطع درختان برای تولید کاغذ

بیشتر بخوانید: فرایند تولید کاغذ

قطع سالانه ۱۵میلیون درخت برای تولید کاغذتولید کاغذ یکی از تولیداتی است که مستقیما می تواند محیط زیست زندگی ما را تحت تاثیر قرار دهد. 
برای نشان دادن اهمیت نگهداری از کتاب و صرفه جویی در مصرف کاغذ، لازم است آمار دیگری را بیان کنیم. طبق گزارش های محیط زیست هر ایرانی سالانه ۱۳ کیلوگرم کاغذ مصرف می‌کند که در کل رقمی برابر ۹۱۰ میلیون کیلو گرم می‌شود و از آنجا که برای تولید هر تن کاغذ باید ۱۷ درخت تنومند قطع شود، در یک سال بیش از ۱۵میلیون درخت قطع می‌ شود.
ارقام بالا، بسیار نگران کننده و خطرناک است. اگر همین طور اسراف ما در مصرف کاغذ ادامه یابد، شاید برای چند سال دیگر جنگل های ایران نابود شوند. به خصوص که در کشور ما علاوه بر قطع درختان برای تولید کاغذ، روز به روز صنایع چوبی در زندگی ما مصرفشان افزایش می یابد. همچنین فجایع آتش سوزی هم تبدیل به خبری تکراری در رسانه ها شده است.
از این رو وظیفه ما است که علاوه بر دقت در استفاده از کاغذ در مدارس و ادارات، از کتاب ها هم به شکل بهتری نگهداری کنیم. زیرا فرهنگ درختکاری، چندان در بین ما مرسوم نیست تا بتوان گفت با بریدن هر درخت، درختی دیگر جایگزین آن می شود.
از این رو، یکی از راه های حفظ محیط زیست و جلوگیری از قطع درختان برای تولید کاغذ، ترویج خرید و فروش و مبادله کتاب های درسی و غیر درسی دست دوم است. اگر ما بتوانیم به راحتی کتابی را که لازم داریم در بازار دست دوم بیابیم، می توانیم ضمن صرفه جویی در هزینه چاپ مجدد آن کتاب و نیز جلوگیری از فروافتادن یک درخت، به کشورمان و همچنین جهان کمک کنیم.
اما مساله این است که هم اکنون در خانه های همه ما کتاب هایی وجود دارد که هرگز مورد استفاده مجددمان قرار نمی گیرد. کتاب هایی که درون جعبه ها بعضا در شرایط بد انبار، نگهداری می شوند. کتابهایی که به دلیل مراجعه افراد به بازار کتاب، هر ساله تجدید چاپ می شوند.
در این شرایط بهترین کار، عرضه این کتاب ها به خریداران و علاقمندانشان است. ولی شاید بپرسید چگونه و کجا؟ و احتمالا به فکر دردسرهای حمل و نقل و جابه جایی کتاب ها برای فروش در بازار دست دوم هم بیوفتید.
به گزارش اخبار رسمی، ما برای این مشکلات راهکار خوبی داریم. شما می توانید با کمترین دردسر (و شاید کاملا بی دردسر) بادرج آگهی «رایگان» در سایت شیپور تمام کتاب هایی که دیگر به کارتان نمی آید را به معرض فروش و یا مبادله بگذارید.
این کار مشکل اختصاص وقت برای رفتن به بازار کتاب های دست دوم و چگونگی حمل و نقل کارتن های سنگین را مرتفع می کند. در این صورت، کافی است شما منتظر زنگ مشتری باشید. اگر بر سر قیمت توافق شد، خریدار خود به نزدتان می آید و با پرداخت پول، کتاب را می برد.

قطع درخت به منظور تولید کاغذ


همچنین همان طور که گفته شد، می توانید کتاب را صرفا جهت ارائه در سایت آگهی کنید. به این کار مبادله کتاب می گویند. یعنی بدون دریافت هیچ پولی تنها از علاقمندان می خواهید، کتاب را از خانه شما دریافت کنند. این شیوه برای کسانی که نیازی به پول کتاب ندارند و یا عجله دارند که خانه و یا انباری شان از کارتن های کتاب خالی شود، توصیه می شود.
مزیت دیگر این راه کار در رونق یافتن کتاب خوانی است. زیرا دیگر بهانه گرانی کتاب نمی تواند دلیلی برایکتاب نخواندن باشد. چرا که قیمت کتاب های دست دوم، به مراتب کمتر از کتاب نو است.
مطلب «کتاب کهنه ها می تونن سرمایه باشن» که قبلا در بلاگ شیپور منتشر شده است، می تواند به شما خاطرنشان کند همیشه کتاب یک سرمایه باقی می ماند، حتی پس از گذشت سالها از زمانی که از خریده شده است.

 

https://zistonline.com/vdcci4qm.2bq448laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما