تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 78796
عامل تخریب محیط زیست خودروها نیستند. دامداری صنعتی بسیار بیشتر از همه خودروهای جهان محیط زیست را تخریب می‌کنند. تنها ۱۳ درصد از گازهای گلخانه‌ای جهان توسط وسایل حمل و نقل تولید می‌شود. درحالی که تا ۵۱ درصد از این گازها از دامداری‌ها و مرغداری‌ها می‌آید.
 آیا مصرف همبرگر به محیط زیست آسیب می زند
به گزارش زیست آنلاین، سمانه نافع در رابطه با باورهای اشتباه درباره گیاه‌خواری اظهار کرد: اینطور نیست که یک گیاه‌خوار صبحانه هویج بخورد، نهار کاهو و شام سیب زمینی. گیاه‌خواری علف‌خواری نیست و فقط یک شیوه زندگی سالم، متنوع، و حتی خوشمزه است.
 
وی ادامه داد: باید این تصویر در ذهن مردم تغییر کند. غذاهای گیاهی بسیار متنوع هستند. دغدغه‌های بسیار و سوالات زیادی در ذهن مردم وجود دارد که اگر درست پاسخ داده شوند می‌توانند مردم را به گیاه‌خواری تشویق کنند تا هم جسم و روح سالمتری داشته باشند و هم طبیعت سالمتری را تجربه کنیم.
 
این کارشناس تغذیه گفت: نمی‌خواهیم خیلی تخصصی و پیچیده صحبت کنیم اما گیاه‌خوارها چند دسته تقسیم می‌شوند. یک گروه فقط گوشت قرمز و گوشت مرغ نمی‌خورند اما دیگر محصولات حیوانی و حتی ماهی را مصرف می‌کنند. این دسته معتقدند انسان بالاخره به پروتئین حیوانی برای زندگی نیاز دارد.
 
نافع با بیان اینکه دسته دیگر که وگان یا وگن نامیده می‌شوند هیچ محصول حیوانی مصرف نمی‌کنند افزود: این گروه عسل، تخم مرغ، شیر و حتی مواد آرایشی که فراورده‌های حیوانی دارند را نیز استفاده نمی‌کنند. وگان‌ها هرچیزی که با استثمار حیوانات ساخته شده باشد را مصرف نمی‌کنند.
 
وی افزود: مردم باید بدانند با گیاه‌خوار شدن تنوع غذایی کاهش پیدا نمی‌کند. گیاه‌خواری ترکیبی از علم و هنر است. باید منابع گیاهی را بشناسیم و درباره نیازهای بدن انسان نیز شناخت داشته باشیم. همه غذاهایی که با گوشت یا منابع حیوانی درست می‌شوند، می‌توانند نمونه گیاهی نیز داشته باشند.
 
این فعال حقوق حیوانات تصریح کرد: وگانیسم یک راهکار است تا طبیعت را نجات دهیم. گیاهخواری می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، و حتی بسیاری از سرطان‌ها را کاهش دهد. اما سازمان‌های جهانی از جمله WHO باور دارند باید این شیوه تغذیه به صورت آگاهانه انتخاب شود.
 
نافع ادامه داد: ۶۰ میلیارد جاندار در طول سال تولید و کشته می‌شوند تا تبدیل به غذای انسان شوند. همه این ۶۰ میلیارد جاندار هویت دارند و مانند انسان باید از زندگی سهمی داشته باشند. تولید غذای این ۶۰ میلیارد جاندار به مراتب از تولید غذای گیاهی برای ۷ میلیارد انسان کره زمین سخت‌تر و مخربتر است.
 
وی گفت: هر انسان به طور میانگین در طول زندگی هفت هزار و ۵۰۰ جاندار می‌خورد. متاسفانه این حیوانات در مراتع سبز و زیبایی که در تبلیغات می‌بینیم زندگی نمی‌کنند و کاملا خشک و صنعتی رشد می‌کنند.

همبرگر


 
این پژوهشگر مسائل محیط زیستی ادامه داد: عامل تخریب محیط زیست خودروها نیستند. دامداری صنعتی بسیار بیشتر از همه خودروهای جهان محیط زیست را تخریب می‌کنند. تنها ۱۳ درصد از گازهای گلخانه‌ای جهان توسط وسایل حمل و نقل تولید می‌شود. درحالی که تا ۵۱ درصد از این گازها از دامداری‌ها و مرغداری‌ها می‌آید.
 
نافع می‌گوید: هر همبرگر که می‌خوریم معادل ۳۲۰ کیلومتر رانندگی گاز گلخانه‌ای وارد جو می‌کند و به محیط زیست آسیب می‌زند. 

ناراحتی های قلبی و عروقی با همبرگرمسلماً کسی همبرگر را در زمره ی غذاهای سالم قرار نمی دهد و متخصصان علم تغذیه توصیه می کنند که در هر وعده ی غذایی همبرگری نباید بیشتر از ۱۰۰ گرم گوشت وجود داشته باشد. اما یک رستوران در لاس وگاس ایالت نوادا این قانون را به کلی نادیده گرفته است. همبرگر سرو شده در این رستوران مملو از چربی بوده و حتی در چربی طبیعی خوک سرخ می شود که به شدت برای بیمارن مبتلا به ناراحتی های قلبی و عروقی خطرناک است. این همبرگر در رکوردهای جهانی گینس به عنوان پرکالری ترین همبرگر جهان ثبت شناخته می شود.

این همبرگر که Quadruple Bypass نام دارد از چهار لایه همبرگر ۲۲۵ گرمی، ۳ قاشق سوپ خوری چربی خوک، ۲۰ تکه گوشت خوک، ۸ لایه پنیر آمریکایی، ۲۰ لایه پیاز کاراملی سرخ شده در چربی خوک، ۸ برش گوجه فرنگی، یک قاشق سوپ خوری سس مایونز، ۲ قاشق سوپ خوری سس کچاپ، یک قاشق فلفل و دو لایه نان گرد تشکیل شده است. این همبرگر پر ملات بیش از ۹٫۹۸۲ کالری انرژی دارد.

در این رستوران منحصربفرد و عجیب و غریب، گارسون هایی چاق و چله با  لباس های پرستاری به مشتریان خدمات رسانی می کنند. به مشتریانی که بیشتر از ۱۷۰ کیلوگرم وزن داشته باشند همبرگر مجانی داده می شود. اگر بتوانید تمام همبرگر مخصوص این رستوران را بخورید گارسون ها شما را به صورت جالبی تشویق خواهند کرد.

البته همبرگر چرب این رستوران تاکنون تلفات جانی نیز برجای گذاشته است برای مثال جان آلِمن که از مشتریان هر روز این رستوران بود در اثر سکته ی قلبی در ایستگاه اتوبوس روبروی رستوران جان خود را از دست داد. یکی دیگر از طرفداران این رستوران به نام بلر ریور با وزنی بیش از ۲۷۰ کیلوگرم و ۲۹ سال سن به خاطر ابتلا به ذات الریه درگذشت که دلیل مرگ وی نیز  با چاقی مفرط اش مرتبط اعلام شد. علی رغم تمامی این اتفاقات ناخوشایند، رستوران هارت اَتَک گریل (Heart Attack Grill) همچنان به کسب و کار موفق خود در شهر سین سیتی (Sin City) ادامه می دهد.

مقدار تولید دی اکسیدکربننتایج بررسی ها نشان می دهد اگر هر شهروند آمریکایی، تنها یک وعده غذای تهیه شده با مرغ را با سبزیجات جایگزین کند، مقدار تولید دی اکسیدکربن آن معادل با زمانی است که بیش از نیم میلیون خودرو را از جاده های این کشور حذف کنیم. نتایج مطالعات سازمان مواد غذایی و کشاورزی سازمان ملل درباره گوشت و محیط زیست نشان داد:

ـ ۱۸ درصد از گازهای گلخانه ای از تولید دام به وجود می آید که بیشتر به علت حمل و نقل آن هاست.

ـ ۷۰ درصد جنگل های آمازون برای ایجاد چراگاه پاک سازی شده است.

ـ دام ۲۰درصد از حیوانات زمین را تشکیل می دهد و ۳۰ درصد زمین را اشغال کرده است.

تاثیرات زیست محیطی همبرگر

تهیه این نوع غذا به سلامت جسمی ما ضرر می رساند. علاوه بر این یک وعده فست فود معمولی که بسته بندی می شود، همراه با نی، قاشق، چاقوی پلاستیکی و چاشنی ها، یک بار مصرف است از این رو تهیه این نوع غذا با افزایش زباله های شهری همراه است. اما این تنها بسته بندی نیست که مشکل ساز است، نتایج بررسی های اخیر در هنگ کنگ نشان می دهد رستوران هایی که فست فود همبرگر تولید می کنند، ترکیب آلوده کننده ای مانند آن چه یک خودرو پس از پیمودن ۱۶۰۹ کیلومتر تولید می کند، بر جای می گذارند.

گاز گلخانه ای که سالانه به علت تولید و مصرف چیزبرگر تولید می شود مساوی با گاز گلخانه ای است که توسط ۶.۵ میلیون تا ۱۹.۵ میلیون خودرو تولید می شود.

https://zistonline.com/vdcg3u9u.ak97y4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما