تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 78718
صادرات محصولات کشاورزی یک راهکار برای خروج از اقتصاد نفتی و پایداری اقتصاد کشور محسوب می‌شود.
صادرات محصول‌های کشاورزی در هاله‌ای از ابهام
به گزارش زیست آنلاین، رضا نورانی، رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با انتقاد از سیاست یک بام و دو هوای صادرات محصولات کشاورزی افزود: پس از واگذاری طرح انتزاع به وزارت جهاد کشاورزی، نبود متولی صادرات در کشور یکی از نقاط ضعف وزارت جهاد کشاورزی به شمار می‌رود که برای رفع مشکلات کنونی صادرات هر چه سریع‌تر باید متولی صادرات در وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شود.

نورانی ادامه داد: همه ساله مقداری از محصولات کشاورزی از طریق بازارچه‌های مرزی صادر می‌شود که نمی‌توان آمار رسمی از آن ارایه کرد.

وی درباره آخرین وضعیت رفع ممنوعیت صادرات برخی محصولات کشاورزی به عراق اظهار کرد: اگرچه دولت عراق از صادرات سیب زمینی، خربزه، هندوانه و گوجه فرنگی ایرانی رفع ممنوعیت کرد اما به سبب نبود متولی صادرات در کشور امکان برنامه‌ریزی و مذاکره جدی با تجار عراقی وجود ندارد.

تحریم‌ها تاثیری بر صادرات محصولات کشاورزی نداردهمچنین این مقام مسوول چندی پیش درباره تاثیر اعمال تحریم‌های جدید بر میزان صادرات محصولات کشاورزی، گفت: در طول سال‌های گذشته اعمال تحریم‌های ظالمانه با شدت و ضعف  در حوزه کشاورزی همراه بوده است؛ بنابراین اعمال تحریم‌های ثانویه اتفاق جدیدی نیست و تنها دولتمردان در این موقعیت حساس باید تصمیماتی اتخاذ کنند تا خدشه‌ای بر صادرات وارد نشود و همچنان صادرات مویرگی  ادامه یابد.

وی افزود: سفارش ۲۰ میلیارد دلاری دوماه گذشته برای واردات بیانگر آن است که توجهی به توسعه صادرات نداریم و این درحالی است که تنها صادرات  می‌تواند کشور را از بحران تحریم‌های ظالمانه دور کند یا بخشی از هزینه‌های تحریم را کاهش دهد.

نورانی ادامه داد: با توجه به تصمیماتی که دولتمردان برای صادرات اتخاذ می‌کنند نمی‌توان آینده روشنی را برای صادرات متصور بود که به همین دلیل انتظار می‌رود بخش دولتی و خصوصی با همراهی یکدیگر مسایل و مشکلات فراسوی صادرات را مطرح کنند.

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه در چند ماه نخست سال صادرات میوه به بازارهای هدف کاهش یافته است، اظهار کرد: البته صادرات سبزی و صیفی تا حدودی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با انتقاد از نادیده گرفته شدن نقش تشکل ها در بخش کشاورزی، بیان کرد: این درحالی است که با اهمیت دادن به تشکل‌ها می‌توان بخشی از مشکلات پیش روی صادرات به صورت مویرگی حل کرد.

ایران مقام اول صادرات پسته دنیا را از دست دادنورمحمد تربتی نژاد، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مشکلات تولیدکنندگان محصولات باغی این است از لحاظ تسهیلات بانکی حمایت نمی شوند و قیمت نهاده ها با افزایش روبه رو شده است. با وجود اینکه در زمینه کمی و کیفی در خصوص تولیدات محصولات باغی مشکل وجود ندارد اما در عرضه با مساله روبرو می شوند و دلالان بازار را در دست گرفته اند.

تربتی نژاد گفت: برای صادرات محصولات باغی باید مشوق های صادراتی در نظر گرفته شود؛ در این راستا وزارتخانه ها و دستگاه های ذی ربط باید از بخش خصوصی و تعاونی ها حمایت کنند. به طور مثال در تولید و صادرات پسته، ایران مقام اول دنیا را در اختیار داشت اما هم اکنون این مقام را از دست داده است بنابراین باید به صادرات محصولات باغی به صورت جدی توجه شود.

محصولات کشاورزی کم نشده استعباس کشاورز، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر حفظ تولید گندم و خودکفایی آن در سال زراعی پیش رو، از افزایش تولید گندم، جو، دانه‌های روغنی و شکر خبر داد و گفت: کشت شکر به علت محدودیت آب در پاییز انجام می‌شود. همچنین برنامه بعدی وزارت جهاد کشاورزی افزایش هر چه بیشتر از ظرفیت‌های دیم برای غلات، حبوبات، علوفه و دانه‌های روغنی است.

وی درباره خودکفایی در تولید گندم گفت: پیش‌بینی می‌کردیم ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم تولید کنیم و به همین میزان هم انجام شد؛ در نتیجه همچنان نیازی به واردات گندم نداریم و درصورت مازاد، صادرات هم خواهیم داشت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کنترل و خروج کالاها از کشور به دو بخش سیاست و اقدام نیاز دارد، اضافه کرد: سیاست در اختیار وزیر و دولت است که سعی می‌کنند کالاهای اساسی که ارز دولتی به آن‌ها اختصاص یافته در اختیار بازار داخلی باشد و در صورت صادرات هم مدیریت شود و در راستای منافع ملی باشد. اما در مورد اقدام مربوط به کنترل خروج، باید توجه شود که محصولات کشاوزری به دلیل حجم زیاد، حتما باید از مرزهای رسمی خارج شوند و نمی‌توانند وارد شبکه‌های زیرزمینی شوند. نگرانی در مورد خروج کالاهای اساسی کم حجم وجود دارد که سعی می‌کنیم ورود، انبار، مناطق عرضه و قیمت کالاها را رصد کنیم و بر مبنای صلاحیت افراد به آن‌ها اجازه ورود به تجارت در این زمینه را بدهیم.

محصولات کشاورزی

صادرات بیش از ۲ میلیون دلار محصولات کشاورزی به خارج کشورشکرالله حاجی وند، مدیرکل میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: پارسال ۲ میلیارد و ۸۲۱ میلیون دلار انواع محصولات کشاورزی به خارج از کشور صادر شد.

وی افزود: در این مدت یک میلیون و ۶۴۹ تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش ۲ میلیارد و ۸۲۱ میلیون دلار به کشورهای خارجی صادر شد که از لحاظ ارزشی چهار و نیم درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه تولید محصولات باغی از ۱۲ میلیون و ۴۹۲ تن در سال ۸۷ به بیش از ۲۱ میلیون تن در سال ۹۵ رسیده است، صادرات محصولات کشاورزی را مهم ترین اصل تولید دانست و گفت: صادرات آبمیوه و کنسانتره برای جلوگیری از خام فروشی و تهیه محصولات فرآوری شده مانند ژله و مربا در دستور کار قرار دارد.

حاجی وند با اشاره اینکه توسعه باغ در زمین های شیبدار، توسعه، اصلاح و نوسازی گلخانه ها، توسعه و فرآوری گیاهان دارویی و طرح اصلاح و نوسازی باغ های فرسوده از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی است، به اهمیت تنوع تولیدات میوه‌های ریز اشاره کرد و افزود: امسال ۱۴۰ رقم میوه ریز برای تکثیر در حال نهایی شدن بوده اما به دلیل تنوع اقلیم کشور و تاثیر هرس و تغذیه از لحاظ کمی و کیفی در ارتقاء بهره وری اقتصادی بهره بردار، کافی نیست.

البته وضعیت تجارت در بخش کشاورزی نشان می‌دهد که طی سه ماهه نخست امسال تراز بازرگانی این بخش بیش از ۱۳ درصد از نظر ارزشی بهبود یافته و این روند رو به رشد فقط بابت افزایش نرخ ارز نبوده بلکه از نظر وزنی صادرات بیشتر شده است.

به گزارش ایسنا، بر اساس آمار رسمی منتشر شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی، طی سه ماهه نخست امسال بالغ بر دو میلیون و ۱۸ هزار تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش یک میلیارد و ۵۸۰ میلیون دلار صادر شده است و میزان واردات چهار میلیون و ۷۲۵ هزار تن به ارزشی بالغ بر دو میلیارد و ۵۴۱ میلیون دلار بوده است که با حسابی ساده می توان دریافت تراز بازرگانی بخش کشاورزی در این بازه زمانی منفی ۹۶۱ میلیون و ۲۶ هزار دلار و تراز وزنی این بخش منفی دو میلیون و ۷۰۶ هزار تن بوده است.

همین آمار در سه ماهه نخست سال گذشته، کمتر بود و در واقع تراز بازرگانی ۱۳.۱۱ درصد رشد را نشان می‌دهد، چراکه به عنوان مثال میزان صادرات در بخش کشاورزی و غذا در سه ماهه نخست سال گذشته یک میلیون و ۳۶۱ هزار تن به ارزشی بالغ بر یک میلیارد و ۱۰۶ میلیون دلار و میزان واردات چهار میلیون و ۹۸۸ هزار تن به ارزشی بالغ بر دو میلیارد و ۸۰۱ میلیون دلار بوده است.

این روند در بهبود تراز بازرگانی بخش کشاورزی نشان می دهد که کاملا فنی و اصولی بوده است، چراکه در ماه‌ها و سنوات گذشته اگر بهبودی در حوزه تراز بازرگانی صورت می‌گرفت ناشی از افزایش نرخ های جهانی و بیشتر شدن نرخ ارز بود.

اما نگاهی به میزان و ارزش محصولات صادراتی و وارداتی در بازه زمانی مورد نظر نشان می‌دهد که نه تنها صادرات کشاورزی بیشتر و ارزآورتر شده است بلکه واردات در این بخش کمتر شده و ارزش کمتری نیز برای ورود آنها، از کشور صرف شده است.

البته پیش از این نیز حجتی وزیر جهاد کشاورزی درباره بهبود روند تراز تجاری در بخش کشاورزی صحبت کرده بود، برخی از معاونان او نیز مانند عبدالمهدی بخشنده معاون برنامه ریزی اقتصادی این وزارتخانه، به اهمیت این مسئله اشاره کرده و گفته بود که در صددیم در برنامه زمانی میان مدت تراز بخش کشاورزی را به صفر برسانیم و نهایتا آن را مثبت کنیم. اگر همین روند تا پایان سال ادامه پیدا کند تراز در این حوزه از حدود سه میلیارد دلار در سال گذشته کمتر خواهد شد.

 

https://zistonline.com/vdcaa0n0.49na615kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما