تاریخ انتشار :جمعه ۹ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 78652
ایران آخرین زیستگاه یوزپلنگ‌های آسیایی است و تنها یک یوز آسیایی نر در شرایط اسارت در دنیا وجود دارد که آن هم در پارک پردیسان نگهداری می‌شود.
ایران آخرین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی است
به گزارش زیست آنلاین، ایمان معماریان دامپزشک پارک طبیعی پردیسان در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با ایران (یوزپلنگ ماده کشف شده) و جفت گیری این گونه در پارک پردیسان اظهار کرد: ایران هنوز به حدی بزرگ نشده است که بتوان عمل جفت گیری طبیعی با کوشکی (یوزپلنگ نر پارک پردیسان )‌ را روی آن انجام داد.

وی افزود: تا زمانی که ایران(یوزپلنگ ماده کشف شده) بالغ نشود، کوشکی(یوزپلنگ نر) در جایگاهی دو از ایران نگهداری می‌شود تا این دو یوز یکدیگر را نبینند و وجود هم را حس نکنند.

معماریان گفت: ایران آخرین زیستگاه یوزپلنگ های آسیایی است یعنی در هیچ کشور آسیایی دیگری یوز نداریم، به همین دلیل به یوزپلنگ آسیایی یوز ایرانی نیز می‌گویند و تنها یک یوز آسیایی در شرایط اسارت در دنیا وجود دارد که آن هم در مرکز تحقیقات پارک پردیسان نگهداری می‌شود.

بیشتر بخوانید: آخرین اقدامات در مورد حفظ یوز ایرانی با استفاده از لقاح مصنوعی/ دلبر و کوشکی بچه دار می شوند

وی ادامه داد: جاده‌هایی که زیستگاه‌های یوزپلنگ‌ها را قطع می‌کنند تهدیدی جدی برای این حیوانات محسوب می‌شوند، چراکه این موضوع ادامه نسل یوزها را به خطر می‌اندازد.

دامپزشک پارک طبیعی پردیسان تصریح کرد: نسل یوزهای آسیایی با حمله سگ‌های ولگرد و گله، خشکسالی، کم شدن شکار این گونه و از بین رفتن زیستگاه‌ها به خطر می‌افتد.

وی افزود: برخی از افراد گونه‌های در معرض خطر انقراض همچون یوزها را شکار می‌کنند و آن‌ها را به عنوان حیوان خانگی به فروش می‌رسانند که ایران(یوزپلنگ ماده کشف شده) یکی از این موارد بود که توسط افرادی شکار شده و به عنوان حیوان خانگی از جایی به جای دیگر با قیمت‌های مختلف به فروش رسیده بود که خوشبختانه با پیگیری‌های پروژه حفاظت از یوز آسیایی،‌گارد حفاظت محیط زیست و پلیس امنیت این فروشندگان به دام افتادند و این یوز به مرکز تحقیقات و نگهداری یوزپلنگ آسیایی پارک پردیسان منتقل شد.

معماریان در پایان تاکید کرد: ایران (یوز ماده کشف شده) امیدی دوباره برای مادر شدن و تداوم نسل یوزهای آسیایی خواهد بود.

برنامه حفاظت از یوز پلنگ آسیایی چگونه پیش می رود؟مهمترین برنامه و هدف سازمان حفاظت محیط زیست برای یوزپلنگ آسیایی حفاظت از این گونه در زیستگاه های طبیعی خود است به این دلیل که یوزآسیایی جزء گونه های پرچم دار و در راس هرم غذایی است. اگر این گونه ها حفاظت شوند، طعمه ها و زیستگاه های آن ها نیز حفاظت می شوند در واقع این حفاظت از یک گونه نیست چراکه حفاظت از یوز یعنی حفاظت از زنجیره ای یکسری از گونه های دیگر و همچنین زیستگاه های وسیعی است که جز قلمرو یوز است .

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وضعیت موجود یوز به گونه ای است که ما علاوه بر حفاظت از این گونه در زیستگاه، می توانیم اقدامات مداخله گرایانه نیز در این خصوص داشته باشیم به همین دلیل ما براساس طرحی که تقدیم رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان مدیریت بودجه کردیم که منطقه ای را حداقل با وسعت ۳۵ هزار هکتار در دره انجیر یزد به عنوان ذخیرگاه طبیعی یوز در نظر گرفته تا بتوانیم آن را برای حفاظت یوز مدیریت کنیم و هدف از این طرح حفظ یک قلمرو وسیعی به صورت فنس کشی و کنترل شده ای را در آن منطقه اعمال کنیم که با این کار می توانیم فاکتورهای منفی را به حداق برسانیم و فاکتورهای مثبت را افزایش دهیم. به عنوان مثال اگر یوزی صیاد رقیبی دارد آن صیاد را حذف و اگر طعمه کم است این طعمه را برای گونه افزایش دهیم .

اگر طرح پیشنهادی برای زیستگاه یوز پذیرفته و محقق شود می توانیم یک مرکزی برای تکثیر و پرورش جبیل به عنوان طعمه یوزنیز داشته باشیم که هنوز این طرح به تصویب نرسیده و اعتبارات آن نیزابلاغ نشده است .

یوزپلنگ

برنامه ها و اقدامات سازمان محیط زیست برای حفاظت از یوز چیست؟به طور خلاصه سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با یوزپلنگ ۳ محور را دنبال می کند:

۱- حفاظت از یوزپلنگ در زیستگاه های طبیعی اولویت سازمان حفاظت محیط زیست است.

۲- ایجاد ذخیره گاه طبیعی در یکی از مناطق مستعد در کشور که دره انجیر یزد را پیشنهاد داده ایم .

۳- استفاده از روش لقاح مصنوعی در مرکز تکثیر و پرورش اسارت یوزپلنگ در پارک طبیعت پردیسان که چنانچه در صورت نیاز از موالید این مرکز در آینده به عنوان مولد در ذخیره گاه طبیعی استفاده کنیم. ذخیره گاه طبیعی نیز اگر احداث شود می توانیم یوزها را در آنجا به شرایطی برسانیم که در فاز بعدی بتوانیم معرفی مجدد به زیستگاه طبیعی داشته باشیم . شرایط کشور ما به صورتی است که نمی تواند تنها به حفاظت از گونه در زیستگاه اکتفا کند به این دلیل که این حفاظت در حال انجام است اما شرایط یوز پلنگ به شرایط مطلوب نرسیده است پس طبیعی است که ما روش های دیگر را نیز در کنار این موضوع داشته باشیم.

https://zistonline.com/vdchi-nq.23n6mdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما