تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 78596
سمن ها از ارکان اصلی توسعه پایدار کشور هستند می‌ توانند با تقویت بنیه تخصصی خود از افتادن در دام پوپولیسم محیط زیستی پرهیز کنند.
برنامه ریزی سازمان محیط زیست برای توانمندسازی سمن‌ ها
به گزارش زیست آنلاین، ژیلا مهدی آقایی در سمینار آموزشی روش‌های نوین تسهیل‌گری و توانمندسازی مجموعه‌های مردم نهاد در حوزه محیط زیست در قزوین اظهارکرد: تشکل‌های غیر دولتی بدون وابستگی به دولت به صورت داوطلبانه برای دستیابی به اهداف مشترک و مشخصی فعالیت می‌کنند و این تشکل‌ها باید فاکتورهایی مانند قانونمندی، برنامه داشتن، مسئولیت‌پذیری، حس مشارکت و هویت مستقل و مشخص داشته باشند.

مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: اگر تشکلی با این رویکرد فعالیتش را آغاز کند بدون هیچ وابستگی می تواند موفقیت خود را تضمین کند.

آقایی افزود: اگر مسئولان دولتی از تشکل‌ها در تصمیم‌گیری کمک نگیرند منجر به مطالبه‌گری بی‌پایه و اساس و سرخوردگی آنها می‌شود و دولت‌ها باید این سرمایه بی‌هزینه را به عنوان جامعه مدنی جدی بگیرند. چون هرگونه حل مشکلات  در حوزه محیط زیست بدون نقش آفرینی سمن‌ها و جامعه مدنی امکان‌پذیر نیست.

وی خطاب به تشکل‌های محیط زیستی اعلام کرد: «با تقویت بنیه تخصصی از افتادن در دام پوپولیست محیط زیستی پرهیز کنید. چون اعتراض‌های بدون پشتوانه تخصصی جدی گرفته نمی‌شود و ارزیابی دوره‌ای از عملکرد خودتان داشته باشید. حیف است این همه پتانسیل عاشق و خوب خدای ناکرده در دام‌های نامناسب بیافتد و بخواهد شما را عقب براند و فعالیت‌هایتان دیده نشود.»

این مقام مسئول در ادامه گفت: شما به عنوان ارکان اصلی توسعه پایدار می‌توانید نقس بسزایی در حوزه محیط زیست داشته باشید و با توانمندسازی خودتان کمک اصلی در تغییر و توسعه پایدار کشور باشید.

آقایی تاکید کرد: دفتر مشارکت مردمی یک برنامه چهار ساله استراتژیک و عملی تدوین کرده که خوشبختانه برنامه خوبی است و این برنامه روی پورتال سازمان قرار گرفته و از هر گونه نقطه نظرات دیگران استفاده می‌کنیم.

مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست اظهارکرد: توانمندسازی سمن‌ها یکی از برنامه‌های مداوم ماست که در سال ۹۷ ادامه خواهد داشت به طوری که کارگاه‌های آموزشی و توانمندسازی در کل ‌کشور برگزار خواهد شد. در برنامه چهارساله، به ارتباطات بین بخشی هم توجه شده است، چون به آن احتیاج داریم و باید تقویت کنیم . خوشبختانه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها از آن استقبال کردند.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست آقایی در پایان اعلام کرد: ۲۲ ذی‌نفع برای دفتر مشارکت مردمی تعریف شده است و این دفتر در جلب مشارکت عامه مردم هم فعالیت دارد چرا که عامه مردم از  مهمترین ذی‌نفعان  هستند.

تشکل های مردم نهاد

پیش تر ها نیز دوره‌های آموزشی به منظور توانمندسازی سمن‌ها در خصوص مسایل زیست محیطی برگزار شده بود که به عنوان مثال ذکر چند مورد از آن ها در ادامه آمده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان ۲۴ آبان ماه ۹۶ کارگاه آموزشی سمن های محیط زیستی برای سمن های زیست محیطی شهرستان های مسجدسلیمان برگزار شد.

محمد رضا اندیکایی زاده کارشناس حقوقی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را  آگاهی سمن ها از آخرین قوانین و انجام هر چه بهتر وظایف محوله عنوان نموده و گفته بود : عدم آشنایی سمن ها با آخرین قوانین موجود  بر انجام ماموریت های محوله اثر دارد وکسب این آموزش ها نقش بسزایی در بالابردن سطح آگاهی و توانمند سازی سمن های استان خواهد داشت.

وی اشاره کرده بود: دوره توانمندسازی سمن های محیط زیستی دوره‌ای تخصصی برای کلیه نیروهای سمن های محیط زیستی می باشد و سرفصل های دوره که  آشنایی سمن ها را با آخرین قوانین ، مهارت‌های قضایی، تکنیک‌های نگارش شکایت و همچنین راهکارهای برخورد ، افزایش اعتماد به نفس مدیران و اعضا سمن ها  در انجام فعالیتشان می باشد را  ضروری دانست و ادامه داد: برخی مباحث و سرفصل‌های کلیدی موردنظر در این دوره شامل حقوق متهم در قانون آیین دادرسی کیفری جدید، اصول و قواعد ماده۶۶ آیین دادرسی کیفری، تکنیک‌های برخورد در صحنه جرم و مستندسازی،اصول و قوانین محیط زیست در برخورد با آلودگی های زیست محیطی ناشی از فعالیت صنایع،‌ آموزش داده شد.

کارشناس حقوقی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان از تداوم  مجموعه کارگاه های توانمندسازی سمن ها در همه  در شهرستان های استان تا پایان آن سال خبر داد.

تاثیر سمن ها در حفاظت از محیط زیست

در تیر ماه ۹۳ نیز، مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان از آغاز برگزاری دوره های توانمندسازی سمن ها از هفته جاری خبر داده و گفته بود: امسال دومین دوره توانمندسازی سمن‌ های میراث فرهنگی و محیط زیست برگزار می شود.

محسن زارعی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، اظهارداشت:شورای مشورتی سمن‌ های استانی از هفته جاری آغاز شده و تا پایان فصل تابستان امسال نیز ادامه دارد.

مدیرکل مشارکت های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان اشاره داشت: همچنین پس از اینکه شوراهای مشورتی در مراکز استان ها برگزار شد، شورای عالی مشورتی اصلی برگزار می شود و نتایج آن نیز اعلام خواهد شد. از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و جوانانی که در این نهادها فعال هستند نیز در شوراهای مشورتی استفاده می شود.

مدیرکل مشارکت ‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان تأکید کرده بود: یکی دیگر از برنامه هایی که در دستور کار قرار دادیم برگزاری دوره های الکترونیک توانمندسازی سمن ها است که اولین دوره آن به صورت آنلاین در تابستان برگزار خواهد شد.

زارعی در ادامه با بیان اینکه فصل تابستان فرصت خوبی برای انجام برنامه ها و مشارکت جوانان است، تصریح کرده بود:با توجه به اینکه فصل تابستان شروع شده و فرصت زیادی نداریم لذا با برنامه ریزی هایی که انجام شده قرار است امسال دومین دوره توانمندسازی سمن‌ های میراث فرهنگی و محیط زیست برگزار شود.

این مقام مسوول خاطرنشان کرده بود:همچنین قرار است دوره های توامند سازی توسط تشکل ها و سمن های غیردولتی را برای جوانان در روستاها با موضوعات مختلف برگزار کنیم که در این برنامه ها ۱۲۰ سازمان مردم نهاد مشارکت دارند.

وی در پایان با اشاره به افزایش اعتبارات این مرکز در سال جاری گفته بود: امسال بودجه وزارت ورزش و جوانان ۲۵ درصد افزایش یافته که امیدواریم سهم بخش مشارکت های اجتماعی از این اعتبارات به گونه ای باشد که برنامه های در دستور کار را بتوان اجرا کرد.

https://zistonline.com/vdcepn8f.jh8voi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما