تاریخ انتشار :جمعه ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 78540
زیست آنلاین: پارک ملی کویر که از آن به عنوان بزرگترین پارک ملی کشور  یاد می شود دارای یکی از بالاترین پتانسیل های گردشگری در ایران محسوب می شود.
پارک ملی کویر بزرگترین پارک ملی کشور 
قرار گرفتن در نزدیکی پایتخت، بکر و دست نخورده بودن قسمت های وسیعی از مناطق آن، تنوع بالا پوشش گیاهی و جانوری، از جمله عوامل افزایش دهنده ظرفیت های گردشگری این منطقه به شمار می رود و موجب شده است تا طبیعت گران زیادی هر سال برای بازدید به این منطقه بروند.

مشخصات جغرافیایی منطقه پارک ملی کویرپارک ملی کویر با مساحتی به وسعت ۴۴۲,۲۱۲ هکتار، که البته بخش مجزایی تحت عنوان منطقه حفاظت شد‌ه کویر با مساحتی به  وسعت ۲۴۸,۹۵۷ در نزدیکی آن  گرفته است.
 در سال ۱۳۴۳ مساحتی نزدیک به ۶۰۰,۰۰۰ هکتار از این منطقه، تحت حمایت و حفاظت قرار گرفته شد و پس از آن در سال ۱۳۶۱ بخشی از آن نیز، تحت عنوان پارک ملی نام گذاری شد. 

از آنجا که این منطقه در ۱۲۰ کیلومتری جنوب تهران و  در نزدیکی شرق قم و شمال استان اصفهان واقع شده است، د‌ر حال حاضر مدیریت منطقه پارک ملی تحت اختیار اد‌اره‌ کل حفاظت محیط زیست استان سمنان قرار گرفته و اد‌اره‌ کل حفاظت محیط زیست استان تهران تنها مدیریت منطقه حفاظت شده این ناحیه را بر عهده دارد.

پارک ملی کویر

پوشش گیاهی و گونه های شاخص جانوریاین منطقه که از آن به عنوان آفریقای کوچک نیز یاد می شود، در میان یک بیابان و استپ قرار گرفته است که البته همین امر موجب افزایش تنوع در رویش انواع گیاهان در این منطقه شد‌ه است.
گیاهان مهم این منطقه شامل  بنه، تاغ، گز، ‌شور، اشنیان،‌ قیچ، انواع گون و درمنه، گرگ تیغ، خنجک، افدرا، خارشتر، نی، سازو و جگن می شوند.

یوزپلنگ آسیایی، شاخص ترین گونه جانوری پارک ملی و ذخیره‌گاه زیستکره کویر است می توان گفت این پارک جزو یکی از سه منطقه ی موجود در ایران است که یوزپلنگ ها بیش از ۵ سال در آن جا زیست می کنند.

بیشتر بخوانید: برنامه احیای گورخر ایرانی در پارک ملی کویر وارد فاز عملیاتی شد

البته لازم به ذکر است، به جهت آنکه پارک ملی کویر، دارای میزان بارش سالیانه بسیار مناسبی است که همین امر، موجب زادآوری مناسب طعمه ها می شود.
این منطقه به لحاظ گونه های جانوری تنوع مطلوبی را به خود اختصاص داده است، و می توان گفت این تنوع در پایداری منطقه تاثیر بسزایی ایفا می کند.پارک ملی کویر یکی از معدود مناطق ایران است که از ۱۵ عضو خانواده گربه سانان، سگ سانان و کفتارها در ایران، حداقل ۱۱ گونه در این منطقه زیست می کنند. چنین تنوع بالایی از گونه های جانوری نشان از پایداری این منطقه و در عین حال، امیدی برای حفظ تنوع زیستی در بلند مدت می باشد.
جمعیت مطلوبی از پرندگان نظیر (هوبره، باقرقره، تیهو و کوکر)، خزندگانی چون (مار جعفری و افعی شاخد‌ار ایرانی، وزغ کویری،لاک پشت) و پستاندارانی چون یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، کاراکال، جبیر، کل و بز، قوچ و میش، روباه شنی، روباه معمولی، کفتار، گرگ، شغال، خرگوش، تشی در منطقه حفاظت شده و پارک ملی کویر زیست می کنند.
در اواخر دهه ۱۳۵۰جمعیت گور خر در این پارک ملی به حدود ۸۰۰ راس می رسید اما پس از گذشت سال ها تنها در طول ۵ سال این جمعیت به طور کامل از بین رفت.

پوشش جانوری پارک ملی کویر

تعارضات و مخاطرات پارک ملی کویراراضی تحت کنترل نیروهای نظامی، به دلیل برگزاری مانورها و انجام عملیات ها و انفجار های مختلف، امنیت موجود در منطقه را تحت تاثیر قرار داده و  مهمترین تهدید در قسمت منطقه حفاظت شده کویر به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: نگاهی به پروژه انتقال گورخرها به پارک ملی کویر

در سال های ۱۳۹۳ الی ۱۳۹۵ ، خشکسالی موضوع بحرانی این ناحیه به شمار می رفت و آسیب های جبران ناپذیری بر پارک ملی کویر وارد نمود. این موضوع سبب شد تا بخشی از جمعیت عمده حیات وحش این منطقه به منظور زیست در شرایط بهتر و دستیابی به آب و علوفه بهتر به سمت اصفهان مهاجرت کردند اما به علت عدم حفاظت مناسب تعداد کثیری از آن ها به شکل غیر قانونی شکار شده و از میان رفتند.

موقعیت جغرافیایی پارک ملی کویر

https://zistonline.com/vdcdzk05.yt0jo6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما