تاریخ انتشار :يکشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب : 78350
زیست آنلاین: پارک ملی سیاه کوه به دلیل داشتن ده‌ ها گونه نادر جانوری و گیاهی یکی از ناشناخته‌ ترین مناطق حفاظت شده دنیا به شمار می رود و از جمله بکرترین پارک های ملی کشور است.
پارک ملی سیاه کوه یکی از ناشناخته‌ ترین مناطق حفاظت شده دنیا است
مشخصات جغرافیایی پارک ملی سیاه کوهپارک ملی سیاه کوه با مساحتی به وسعت  ۸۰,۷۸۶ هکتار در محدوده بین استان های یزد و اصفهان قرار گرفته است، این منطقه در تاریخ مهر ماه ۱۳۸۰ به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد و چندی بعد در تاریخ بهمن ماه ۱۳۸۶ تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت و به پارک ملی تبدیل گشت.

منابع آب پارک ملی سیاه کوهاز آنجا که  هیچ گونه رودخانه دائمی در این حوزه وجود ندارد و عواملی نظیر بارندگی های شدید، چشمه ها و سنگ آب ها، مهمترین منابع تامین کننده نیاز آبی حیات وحش این منطقه را شامل می شوند، می توان گفت، کمبود منابع آب در پارک ملی و منطقه حفاظت شده سیاه کوه مشهود است .
همچنین لازم به ذکر است، در سال‌های اخیر، اداره حفاظت محیط زیست استان یزد تعدادی آب انبار  به منظور رفع مشکل‌ کم آبی در این حوزه  ساخت که البته تا به حال نقش بسیار مهمی در ماندگاری حیات وحش  منطقه ایفا کرده‌اند، که از جمله این آب انبارها می توان آب انبار لای معدن، ریز آب خرما، چهل تغار، قاسم وزیر و آب انبار حوض ابریشم را نام برد.

گونه های شاخص جانوری پارک ملی سیاه کوهبه‌طور کلی در پارک ملی و منطقه حفاظت شده سیاه کوه هشت گونه پستاندار  به عنوان اولویت‌ های حفاظتی مطرح شده‌اند، که در این میان یوزپلنگ، کاراکال و شاه روباه اهمیت بیشتری یافته اند.
علاوه بر آن، تا به حال۳۴ گونه پرنده، در این منطقه شناسایی شده است که از این میان، ۱۱ گونه واجد ارزش های حفاظتی است و از پرندگان پر اهمیت این پارک نیز می توان به عقاب شاهی، بالابان، شاهین، بحری و هوبره اشاره نمود. 

پوشش گیاهی پارک ملی سیاه کوه

گونه های شاخص گیاهی پارک ملی سیاه کوهتا به حال ۴۷ گونه گیاهی در پارک ملی سیاه کوه شناسایی شده است که از این میان چهار گونه کلاه‌ میرحسن دم عقربی، شور یزدی، آویشن شیرازی و گل زوفا از ارزش های حفاظتی برخوردار است و دو گونه آن ها دارای ارز‌ش‌های اکولوژیکی می باشد.

پوشش جانوری پارک ملی سیاه کوه

 

رخداد های منطقهدر سال ۱۳۸۸ از یک یوزپلنگ ماده به همراه سه توله عکس برداری شد.

در فروردین ماه ۱۳۹۰ تصور یک یوزپلنگ توسط دوربین های تله ای به ثبت رسید.

- در اسفند ماه ۱۳۹۱ برای نخستین بار از گربه شنی در این منطقه عکس برداری شد.

در تیرماه ۱۳۹۲ برای نخستین بار در کشور زادآوری گربه شنی در پارک ملی سیاه کوه به شکل مستند ثبت شد. 

در مرداد ۱۳۹۲ صحنه شکار خرگوش توسط کاراکال به ثبت رسید.

در آبان ۱۳۹۴  عاملین کشتار چهار کل و بز وحشی دستگیر گشتند.

در اردیبهشت ۱۳۹۴ از یک بره جبیر تازه متولد شده تصویر برداری شد 
 

https://zistonline.com/vdccx1qm.2bq4p8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما