تاریخ انتشار :شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 74268
زیست آنلاین: در حدود ۱۵۰ سال پیش، پسر بزرگ ناصرالدین شاه این منطقه را تحت عنوان شگارکاه اختصاصی قرار داد، به همین دلیل از این پاک به عنوان قدیمی ترین منطقه حفاظت شده جهان نیز یاد می شود.
پارک ملی قمیشلو قدیمی ترین منطقه حفاظت شده جهان است
به گزارش زیست آنلاین، پارک ملی قمیشلو علاوه تنوع و تراكم حيات‌وحش، جوامع و رويشگاه‌های متنوع  و چشم‌اندازهای زيبای كوهستانی و دشتی ، آثار تاریخی و فرهنگی جالب توجهی دارد که چهره‌ی ويژه ای به این منطقه داده و اهميت آن را دو چندان نموده است.

شرایط جغرافیایی پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلوپارک ملی  قمیشلو با وسعت ۲۹,۸۸۶ در ۴۵ کیلومتری شمال غرب اصفهان قرار گرفته است. این پارک دارای پناهگاه حیات وحشی به وسعت ۸۳,۸۸۸ هکتار می باشد.

در حدود ۱۵۰ سال پیش، پسر بزرگ ناصرالدین شاه این منطقه را تحت عنوان شگارکاه اختصاصی قرار داد، به همین دلیل از این پاک به عنوان قدیمی ترین منطقه حفاظت شده جهان نیز یاد می شود.

سال ۱۳۴۳ ، ۳۷هزار هکتار از این منطقه توسط کانون شکار ایران، منطقه حفاظت شده در نظر گرفته شد.

پس از آن در سال ۱۳۷۴پناهگاه حیات وحش قمیشلو باالحاق دو منطقه حفاظت شده (سیاه کوه و عمر کوه ) و شکار ممنوع، تصویب شد و نهایتا در سال ۱۳۸۶، هکتار طی مصوبه شماره ۲۹۷،  محدوده ای با وسعت ۲۹,۸۸۶ به پارک ملی ارتقاء یافت.

لازم به ذکر است در سال ۱۳۸۹ نیز، مساحت پناهگاه این منطقه به ۸۳,۸۸۸ هکتار افزایش یافت.

وضعیت اجتماعی پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلوبیش از ۱۵ مزرعه و چاه آب دارای مالکیت در این منطقه وجود دارد و روستاهای میرآباد، حسین آباد، محمدیه، تندران، ورپشت در مجاورت این منطقه به فعالیت های کشاورزی، باغداری، زنبورداری و دامداری مشغول می باشند.

جاذبه های گردشگری قمیشلواز جاذبه های توریستی این منطقه می توان به باغ قمیشلو که دارای مناظر بکر و طبیعتی منحصر به فرد می باشد و همچنین در مجاورت قلعه تاریخی قمیشلو، قرار دارد که خود این قلعه نیز یکی دیگر از جاذبه های دیدنی این منطقه به شمار می رود، اشاره کرد، علاوه بر آن، این منطقه جمعیت مطلوبی از آهوی ایرانی و قوچ ومیش را نیز در خود جای داده است که مشاهده آن ها نیز یکی از جاذبه های مهم گردشگری این ح.زه محسوب می شود.

پارک ملی قمیشلو

شاخص ترین گونه جانوری قمیشلوآهو ، شاخص ترین گونه جانوری پارک ملی قمیشلو  می بلشد و در این منطقه از تراکم جمعیتی مناسبی و قابل توجهی برخوردار است، به طوری که بر اساس آخرین سرشماری صورت گرفته در سال ۱۳۹۰، تعداد آهوی ایرانی ۲۵۶۴ راس شمرده شده و علاوه بر آن تعداد کل و بز،  ۱۱۵  راس و تعداد  قوچ ومیش نیز  ۲۰۸۶ راس سرشماری شده است. 

تعارضات و تهدیدهای منطقه کنارگذر غرب اصفهان از این منطقه عبور می کند که این امر، این حوزه را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم کرده است.

در شمال شرق این منطقه، شهرک صنعتی بزرگ اصفهان مستقر است.

در قسمت شرقی و جنوب شرقی این ناحیه، میدان تیر و زاغه مهمات ارتش یافت می شود.
به دلیل عدم تخصیص بودجه مورد نیاز به منظور  خریداری حقوق عرفی از سوی سازمان محیط زیست، در محدوده این پارک ملی، دام مستقر است. تعداد این دام ها بیش از حد ظرفیت چرای منطقه برآورد شده است و چرا در خارج از فصل مجاز نیز صورت می پذیرد.

 شکار غیر مجاز و واگذاری های غیر قانونی و تصرفات از سوی ارگان های ذیربطنیز از دیگر تعارضات مهم این منطقه به شمار می آید.

تجهیزات و امکانات حفاظتی پارک ملی قمیشلودر شرق، غرب و جنوب این ناحیه، به ترتیب پاسگاه های سر محیط بانی شاه ماهور، خرسک و  قلعه یاور استقرار  گرفته است، پاسگاه محیط بانی قمیشلو در باغ قمیشلو (مرکز منطقه) نیز بر قرار گرفته است که در امنیت منطقه نقش مهمی را ایفا میکند، البته لازم به ذکر است،
در حال حاضر پاسگاه میرزا قاسم بک در شمال منطقه به دلیل عدم وجود امکانات، غیر فعال گشته است.

حیات وحش پارک ملی قمیشلو

رخدادهای منطقه قمیشلودر آبان ماه ۱۳۹۱یک شکارچی که شبانه وارد منطقه قمیشلو شده بود در طی درگیری با محیط بانان منطقه کشته شد.

در آبان ماه ۱۳۹۱ با همکاری نیروی انتظامی، بره آهویی از متخلفین بازپسگیری شده و سپس در طبیعت رهاسازی شد.

در مهرماه ۱۳۹۲، دو دستگاه موتور سیکلت به دلیل مشاهده آثار خون و موی آهو توقیف گشت.

در مهر ماه ۱۳۹۲، شکارچیان سابقه دار به همراه  یک راس آهو کشته شده، دستگیر گشتند.

https://zistonline.com/vdcg7x9u.ak9t34prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما