تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 74197
چرا که بخش خصوصی توان ادامه اجرای این قراردادها را ندارد و لازم است که در این میان دولت نگاه ویژه تری به صنعت برق داشته باشد.
اجرای ۳۰۰ قرارداد جاری صنعت برق متوقف شده است
به گزارش زیست آنلاین، پیام باقری امروز در نشستی خبری با اشاره به اینکه اقتصاد کلان ایران وابسته به درآمدهای نفتی است، عنوان کرد: به دلیل این وابستگی عمده نگاه ما در تدوین بودجه با تکیه بر درآمدهای نفتی است و از این بابت تا حدی در سالهای گذشته خوش خیال شدیم، اما در مجلس هفتم شاهد تثبیت قیمت حامل های انرژی به عنوان هدیه‌ای از سوی دولت به مردم بودیم.

 

وی با بیان اینکه با تحریم‌های سال ۱۳۸۹ و مشکلات مربوط به انتقال درآمدهای نفتی به کشور، به اجبار به سمت حقیقی کردن قیمت های انرژی رفتیم گفت: تفاوت بین قیمت تمام شده برق و هزینه دریافتی از مصرف‌کننده همچنان چشمگیر است. این درحالی است که ظرفیت‌های قانونی برای جبران این اختلاف قیمت وجود دارد به نحوی که در برنامه پنجم توسعه باید با افزایش قیمت های برق این اختلاف ها را جبران می کردیم.

 

نایب رئیس هیات مدیره سندیکای برق ایران افزود: علی رغم اینکه برنامه ششم توسعه یک سال از عمر خود را سپری کرده، تاکنون تنها ۴۶ ریال معادل ۷ درصد به قیمت برق اضافه شده است که این مبلغ در مقابل هزینه های گزاف وزارت نیرو در تولید برق بسیار ناچیز است و می بایست دولت تدبیر ویژه ای نسبت به این مساله داشته باشد.

 

باقری با اشاره به اینکه بدهی وزارت نیرو به بخش خصوصی و بانک‌ها رقمی معادل ۳۰ هزار میلیارد تومان است، اظهار کرد: عدم پرداخت بدهی موجب شده تا اکنون شاهد خاموشی های پی‌درپی در کشور باشیم و شرایط به گونه‌ای است که باید گفت تقاضا بر عرضه پیشی گرفته است.

مصرف برق

 

وی با بیان اینکه وزارت نیرو در سال ۱۳۹۵ به دلیل حجم بالای بدهی های خود از پرداخت سهم یارانه به مبلغ ۱۸۰ تا ۱۹۰ میلیارد تومان در ماه معاف شد، تصریح کرد: این در حالی است که از سال گذشته مبالغی به رقم حدودی ۱۱۰۰ میلیارد تومان مجدداً برداشت شد و اوایل امسال نیز مبالغی به منظور سهم یارانه ای از محل درآمدهای این وزارتخانه کسر شد.

 

به گفته نایب رئیس هیات مدیره سندیکای برق ایران در بودجه امسال سهم بودجه عمرانی برای صنعت برق ۱۴ درصد کاهش یافته است که در نتیجه این کاهش بودجه شاهد افزایش معوقات وزارت نیرو به بخش های مختلف هستیم علاوه بر این نیز به دلیل اینکه سرمایه گذاران خارجی هنوز نتوانسته اند پول خود را دریافت کنند قطعا روند فعالیت آن ها نیز در حوزه انرژی های تجدید پذیر کاسته و یا بعضا متوقف خواهد شد.

 

باقری با اشاره به رشد هفت درصدی تقاضای برق در هر سال گفت: برای پاسخگویی به این نیاز باید هر سال ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید احداث شود که امسال تنها برای ۲۰۰۰ مگاوات سرمایه‌گذاری صورت گرفت که همین مساله نیز مشکلاتی را به وجود آورده است./ منبع: انرژی امروز

https://zistonline.com/vdchqznq.23nkwdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما