تاریخ انتشار :دوشنبه ۴ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 74017
محققان عامل خطرزای جدیدی کشف کردند که صخره‌های مرجانی در معرض خطر را تهدید می‌کند.
عامل تهدید کننده جدید صخره‌های مرجانی
به گزارش زیست آنلاین، محققان دریافتند بیشتر صخره‌های مرجانی جهان قادر به رشد سریع و کافی نیستند تا بالا آمدن سطح دریا ناشی از گرمای جهانی را جبران کند.

در این مطالعه آمده است: صخره‌ها که به دلیل گرم و اسیدی شدن دریاهای جهان دچار فرسایش شدید شده‌اند می‌توانند بر اثر بالا آمدن سطح اقیانوس‌ها آسیب جدی ببینند.

محققان انگلیسی در این مطالعه میزان رشد صخره‌های مرجانی در اقیانوس هند و اطلس بررسی کرده و دریافتند که تنها ۹ درصد از این مرجان‌ها توانایی دارند تا با خوشبینانه‌ترین میزان بالا آمدن سطح آب دریاها کنار آیند. همچنین در بسیاری از مرجان‌های موجود در مناطق اقیانوس هند و کارائیب میزان رشد به دلیل فرسایش صخره‌های مرجانی روند کندی دارد.

علاوه بر این، میزان بالا رفتن سطح دریاها رو به افزایش است و به گفته محققان صخره‌ها قادر به تحمل این شرایط نیستند.

سطح دریاها طی قرن گذشته چندین اینچ افزایش پیدا کرده و ارزیابی‌ها حاکی از آن است که سرعت این افزایش اکنون به طور چشمگیری در حال تشدید است. دو فاکتور تغییرات اقلیمی که آب اقیانوس‌ها را گرم‌تر می‌کند و ذوب شدن پهنه‌های یخ و یخچال‌های طبیعی در ایجاد این وضعیت نقش دارند.

به گزارش روزنامه گاردین، همچنین مرجان‌ها به دلیل گرما و اسیدی شدن اقیانوس‌ها تضعیف شده‌اند زیرا این عوامل باعث می‌شود دریاها مقدار بیشتری از کربن دی‌اکسید را جذب کنند. این تاثیرات به پدیده سفید شدگی منجر می‌شود که از بین رفتن مرجان‌ها را به دنبال دارد./ منبع: ایسنا

https://zistonline.com/vdciyuay.t1a5z2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما