تاریخ انتشار :شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 68985
محققان ژاپنی موفق شدند از سفیده تخم مرغ سوختی عاری از کربن تولید کنند. این تحقیقات نشان می دهد که تخم مرغ در آینده ای نزدیک نقشی فراتر از خوراکی در زندگی مردم ایفا خواهد کرد.
تولید سوخت پاک با استفاده از سفیده تخم مرغ
به گزارش زیست آنلاین، گاز هیدروژن به علت دارا بودن پتانسیل بالای انرژی و عدم تولید گازهای آلاینده به عنوان سوخت پاک آینده شناخته می شود. با این وجود تولید این سوخت در ابعاد گسترده با چالش های زیادی روبه روست.

استفاده از کاتالیست های نوری ترفندی کارامد برای افزایش سرعت تولید هیدروژن به شمار می آید و می توان با بکارگیری این کاتالیست ها و منابع تجدیدپذیری مانند نور خورشید، فرایند تولید هیدروژن را تسهیل بخشید.

مولکول های کاتالیستی بسیار ناپایدار هستند و در صورت عدم مدیریت بهینه، خاصیت کاتالیستی خود را از دست می دهند؛ از این رو تجمع و نگه داری این مولکول ها اقدامی ضروری به شمار می آید.

استفاده از پروتئین های خالص یکی از روش های کاربردی برای مدیریت و حفظ خاصیت مولکول های کاتالیستی محسوب می شود اما تولید این پروتئین ها نیازمند روش های مخصوص و پردردسر آزمایشگاهیست. محققان ژاپنی اخیرا دریافتند که در سفیده تخم مرغ موادی پایه پروتئینی وجود دارد که می توان از آن ها به جای پروتئین های خالص شده استفاده کرد.

محققان دانشگاه اوساکا اعلام کردند که در سفیده تخم مرغ کریستال های متخلخلی موسوم به لیسوزیم وجود دارد که به دلیل دارا بودن نانوساختارهای منظم، می توان از آن به عنوان وسیله ای برای مدیریت مولکول های کاتالیستی استفاده کرد. این در حالیست که استفاده از سفیده تخم مرغ به مراتب ارزان تر و راحت تر از سایر مواد و تجهیزات پیچیده آزمایشگاهی تولید پروتئین های خالص تمام می شود.

نتایج کامل دستاورد این محققان در مجله «Applied Catalysis B» به چاپ رسیده است./ منبع: انرژی امروز

https://zistonline.com/vdcft1dv.w6dccagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما