تاریخ انتشار :جمعه ۱۰ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۱۳
کد مطلب : 65961
زیست آنلاین :اقتصاد دورانی فرصت هایی را ایجاد می کند که منجر به افزایش اشتغال و مقابله با تغییر اقلیم می شود.
اقتصاد دورانی می تواند تا سال 2030، 70 درصد از انتشار کربن را کاهش دهد
به گزارش زیست آنلاین ،جالب است که گوشی موبایل شما کمتر از ۲ سال سن دارد. اقتصاد امروز بر پایه از چرخه خارج شدن سریع محصولات است. نه تنها گوشی موبایل ما، بلکه بسیاری از کالاهایی که مصرف می کنیم هرچه سریعتر جایگزین شوند برایمان بهتر است. این روند منجر به ناکارآمدی شدید در مدیریت منابع زمین، افزایش آلودگی، از دست رفتن اکوسیستم ها و افت قابل توجه ارزش اقتصادی با دور انداختن لوازم می شود. بر اساس نتایج یک پژوهش مشخص شد که استفاده دوباره از لوازم در اقتصاد دورانی  به جای استفاده یک باره در اقتصاد خطی منجر به منافع زیادی می شود.
در این پژوهش سه بنیان اساسی اقتصاد دورانی (انرژی تجدید پذیر، کارایی انرژی و کارایی مواد) مورد بررسی قرار گرفت و به این نتیجه رسید که اگر سیاست های کلیدی اقتصاد دورانی هم اکنون در دستور کار قرار گیرند، تا سال ۲۰۳۰، نزدیک به ۷۰ درصد از انتشار دی اکسید کربن در اتمسفر کاهش می یابد. علاوه بر این، حفظ کالاها از طریق تعمیر، نگهداری، به روز رسانی و بازسازی بسیار بیشتر از معدن کاوی و تولید بوسیله ماشین های اتوماتیک اشتغال ایجاد می کند. با گذار به اقتصاد دورانی تعداد شغل ها بیش از ۱۰۰ هزار شغل بیشتر شده و ۳۳ درصد از نرخ بیکاری را کاهش می دهد.
با توسعه جهان و افزایش جمعیت، مردم به دنبال افزایش درآمد خود هستند و از آنجایی که در کشورهای جهان سوم این افزایش به سادگی امکان پذیر نیست، بنابراین فشار بر منابع طبیعی با افزایش جمعیت تشدید خواهد شد. در نتیجه این امر منابع از حالت پایدار خارج شده  و اقلیم جهان ناپایدار خواهد شد. پیشنهادیه اقتصاد دورانی که در سال ۲۰۱۴ به اتحادیه اروپا ارائه شد، در ابتدای سال جاری در طی قانون زدایی های کمیسیون جانکر کنار گذاشته شد. با این حال، پس از انتقادهای شدید به این طرح که ناشی از کنفدراسیون کسب و کار اروپا بود، اتحادیه قول اجرای دوباره این طرح را داد.
در گزارش این محققین گزینه های مختلفی برای سرمایه گذاری مورد بازبینی قرار گرفته است که منجر به توسعه اقتصاد دورانی می شود. از جمله این سیاست ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱-    تقویت سیاست های جدید در زمینه انرژی های تجدید پذیر، طرح های موازی با طبیعت و تجارت کربن
۲-    تعیین نقطه هدف کارایی منابع مواد کمیاب و موادی که استخراج آن ها آثار مخربی بر محیط زیست دارد
۳-    تقویت بازیافت و استفاده دوباره از مواد جهت کمک به کاهش دفع زباله و کاهش سوزاندن آن. کاهش وسعت مناطق دفع پسماند در اروپا  در اولویت است، اما تبدیل این مناطق به زباله سوز راه حل درستی نیست.
۴-    استفاده از تدارکات عمومی بعنوان انگیزه ای برای مدل های کسب و کار جدید و حرکت از فروش کالا به فروش عملکرد و کارایی
۵-    تبدیل اقتصاد دورانی به بخش هسته ای سیاست های تغییر اقلیم اروپا. عمده سیاست های تغییر اقلیم اروپا درون سازمانی بوده و بیشتر روی کاهش مصرف انرژی متمرکز است
۶-    توسعه سرمایه گذاری جهت پشتیبانی از اقتصاد دورانی هم در سطح اروپا و هم در سطح ملی
۷-    بازبینی قوانین مالیاتی، کاهش مالیات فعالیت های اشتغال زا و افزایش مالیات بر مصرف منابع تجدید ناپذیر و حذف مالیات بر ارزش افزوده از کالاهای بازیافتی/ theguardian

 

https://zistonline.com/vdcgqy93.ak9n34prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما