تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 65684
با افزایش دمای جهانی بخش‌های بیشتری از صخره‌های مرجانی دچار پدیده سفیدشدگی می‌شوند اما چرا این اکوسیستم دریایی حائز اهمیت است؟
تشدید پدیده سفیدشدگی صخره‌های مرجانی با افزایش گرمای جهانی
به گزارش زیست آنلاین، افزایش دما در جهان و گرم شدن اقیانوس‌ها شرایطی را فراهم می‌کند که به موجب آن تعداد بیشتری از صخره‌های مرجانی در سراسر جهان دچار پدیده سفیدشدگی می‌شوند اما پرسش این است که صخره‌های مرجانی چه ساختاری دارند و چرا حائز اهمیت هستند؟

صخره‌های مرجانی ماده‌ای سخت و سنگی هستند که به عنوان محصول جانبی فرآیند حیات مرجان‌ها تشکیل می‌شوند؛ ارگانیسم‌هایی که در گروه‌های دریایی عظیم در کنار یکدیگر حیات دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد این صخره‌ها هر سال فقط چند سانتیمتر رشد دارند و به همین دلیل مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا به سایز بزرگ خود برسند.

به گفته کارشناسان ۱۰ هزار سال طول می‌کشد تا صخره مرجانی از گروهی از لاروها تشکیل شود.

صخره‌های مرجانی که زیستگاه‌های متنوعی به لحاظ زیست شناختی در اقیانوس به حساب می‌آیند در معرض خطر قرار دارند. صخره‌های مرجانی با گرمتر شدن اقیانوس‌ها بیشتر دچار پدیده سفیدشدگی می‌شوند. در واقع در پدیده سفیدشدگی جلبک‌های موجود در این صخره‌ها از آن خارج شده و سفید می‌شوند. در این شرایط این مرجان‌ها  در برابر بیماری‌ها آسیب پذیرتر می‌شوند.

سفیدشدن مرجان‌ها به معنی از بین رفتن آنها نیست. مرجان‌ها می‌توانند در وضعیت سفیدشدگی هم حیات داشته باشند اما در معرض استرس و فشار بیشتری هستند.

به گزارش ایسنا، بزرگترین صخره‌های جهان در سال‌های اخیر دچار پدیده سفیدشدگی شده‌اند اگرچه فاکتورهای دیگر هم می‌تواند در سفید شدن آنها نقش داشته باشد. کارشناسان معتقدند تغییرات اقلیمی وضعیت را در آینده وخیم‌تر می‌کند.

https://zistonline.com/vdci5qaq.t1awv2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما