تاریخ انتشار :سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۴۷
کد مطلب : 65054
زیست آنلاین :حشرات در روی کره خاکی در طی میلیون ها سال در تمامی اکوسیستم های زمین به جز اقیانوس ها تکامل یافته اند. این سیر تکاملی بسیار پیچیده و بسیار نادر است و در نتیجه به خطر افتادن این گونه ها بسیار فاجعه بار خواهد بود.
انسان ها عامل انحطاط اکوسیستم حشرات: یک فاجعه
به گزارش زیست آنلاین ،۳۵ سال پیش یک زیست شناس آمریکایی آزمایشی جهت شمارش حشرات انجام داد. وی با استفاده از یک حشره کش تمامی حشرات موجود در تاج ۱۹ درخت را در یک گونه درختی از جنگل های حاره ای پاناما جمع آوری و شمارش کرد. وی در حدود ۱۲۰۰ گونه حشره از خانواده سوسک ها و همچنین چندین گونه ناشناخته را در این پژوهش شناسایی کرد و اظهار داشت که ۱۶۳ گونه به تنهایی وابسته به درخت مورد تحقیق هستند.
وی نتیجه گیری کرد که اگر به ازای هر گونه درختی ۱۶۳ گونه حشره وجود داشته باشد، جنگل های حاره ای در مجموع با دارا بودن ۵۰ هزار گونه درختی، ۸ میلیون گونه حشرهکه فقط از خانواده سوسک ها هستند را در تاج درختان خود جای داده اند.از آنجایی که سوسک ها تنها ۴۰ درصد از خانواده بندپایان را تشکیل می دهند. بنابراین به نظر می رسد این جنگل ها در حدود ۲۰ میلیون گونه حشره از انواع عنکبوت و سایر حشرات را در خود جای داده است. در نهایت با توجه به تحقیقات انجام شده که نشان می دهد تاج پوشش جنگل دو برابر کف جنگل تنوع زیستی دارد در مجموع یک جنگل حاره دارای ۳۰ میلیون گونه حشره است.بله ۳۰ میلیون. این تنها یکی از محاسبات عجیب این محقق است.
کزارشی که در مجله گاردیناخیراً به چاپ رسید نشان داد که بیوماسحشراتی که قادر به پرواز هستند در کشور المار از سال ۱۹۸۹ نزدیک به ۷۵ درصد کاهش یافته است که می توان آن را آخرالزماناکولوژی دانست. اما چرا جمعیت حشرات برای ما مهم است؟ با اینکه آن ها بیشتر برای ما آزار دهنده هستند، این حشرات نقش بسیار مهمی در گرده افشانی گیاهان و محصول دهی صنعت کشاورزی ما دارند. گرچه بسیاری از محصولات کشاورزی با باد گرده افشانی می شوند، محصولات باغی وابستگی شدیدی به حشرات در گرده افشانی دارند.
علاوه بر این، کاهش جمعیت حشرات تأثیر قابل توجهی بر جمعیت پرندگان دارد. طبق تحقیقات انجام شده در انگلستان، به دلیل مصرف سموم و کاهش حشرات در زمین های کشاورزی، جمعیت دو گونه پرنده شکارچی در این کشور تا حدود ۹۵ درصد کاهش یافته است و تنها کلمه ای که از نظر اکولوژی می توان به این اتفاق نسبت داد "فاجعه" است.
با این روند فاجعه بار و افزایش جمعیت انسان به ۹ میلیارد نفر در سال ۲۰۵۰ و ۱۲ میلیارد نفر در سال ۲۱۰۰، آینده وجودی انسان به کجا خواهد انجامید؟/منبع: theguardian
 

https://zistonline.com/vdcjxyem.uqeiizsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما